Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Analize"
Facebook
Like us on Facebook
Analiza - 7 Ianuarie 2010
Estimare News Outdoor: piața de outdoor va mai scădea cu încă 5%-10% în prima jumătate a acestui an

Estimare News Outdoor: piața de outdoor va mai scădea cu încă 5%-10% în prima jumătate a acestui an

„În afară de TV, care a fost afectat, dar într-o mai mică măsură, toate celelate canale media, inclusiv outdoorul, au înregistrat scăderi în volume între 25%-60% pentru anul 2009”, a spus Raluca Grigorescu, Director General Adjunct la News Outdoor România.

de Anca Muraru

Outdoorul, mai mult decât celelalte canale media, a suferit lovituri din mai multe direcții: „una ar fi cea a advertiserilor, care solicită importante deflații ale prețurilor, iar cea de-a doua direcție care ridică probleme este cea care ține de costurile de logistică ale unui operator outdoor și chiriile pentru spațiile închiriate de la autorități. În ciuda tendințelor de renegociere a tuturor costurilor pentru alinierea la alte condiții de piață, chiriile care trebuie achitate către stat/consilii locale nu se pot diminua, ceea ce face ca platforma noastră de costuri să fie foarte puțin elastică”, a explicat Raluca Grigorescu.

O altă problemă cu care se confruntă această piață o reprezintă lipsa unor reglementări,  dar și inexistenţa unei companii care să monitorizeze declinul sau ascensiunea pieţei de la an la an. Directorul General al Epamedia România, prin Beta Cons şi Euromedia, Monica Măgureanu, a confirmat că „în prezent, nu există o companie care să realizeze astfel de rapoarte şi analize pentru piaţa de outdoor”. Monica Magureanu

Monica Măgureanu a dezvăluit și cât de afectată a fost Epamedia de criza economică din acest an: „pentru 2009, neexistând un sistem unitar de măsurare pentru acest canal de media, nu putem înainta o valoare exactă, estimăm însă o scădere de aproximativ 40%.” Monica Măgureanu remarcă și o oarecare modificare în comportamentul clienților: „Începand cu 2009 se observă anumite schimbări în comportamentul clienților companiilor de outdoor, cum ar fi tendința acestora spre eficientizarea bugetelor, prin reducerea proiectelor speciale și optimizare media standard”.

Reducându-se numărul celor care au mai investit în outdoor anul acesta, cine sunt cei care au mai inclus în bugete acest canal de media? „Companiile care au continuat să investească în campanii outdoor în 2009 au fost cele din domeniile retail și FMCG, iar cele care au renunțat la acest tip de comunicare sunt cele care au fost afectate în principal de criză (sectorul auto și piața imobiliară)”, a spus Directorul General al Epamedia România.

Încercând să vedem ce momente importante am avut în anul ce tocmai a trecut pe piața de outdoor, Raluca Grigorescu ne-a spus că, din punctul de vedere al News Outdoor, nu au existat evenimente importante în 2009, pe piaţa de outdoor. „Apreciem că intervalul 2006-2008 a fost de referință în acest sens”.

Alegerile nu au salvat outdoor-ul
Totuși, un aspect de luat în seamă în anul 2009 este campania electorală, care se preconiza că ar fi trebuit să amelioreze problemele financiare ale companiilor de outdoor.
După spusele Directorului General al Epamedia, Monica Măgureanu, „campania electorală s-a derulat și pe suporturile Beta Cons și Euromedia în aceleași condiții ca orice altă campanie de outdoor”. Deci, „în niciun caz nu putem vorbi despre o utilizare mai redusă a outdoorului în această campanie electorală. Rolul outdoorului a fost deosebit de important în strategia media abordată de toate partidele politice”, a completat Raluca Grigorescu.

În ceea ce privește o lege care să se refere la panotaj în campania electorală, Raluca Grigorescu, Director General Adjunct News Outdoor, a explicat că „nu există nicio legislaţie specială care să se aplice outdoorului în campania electorală. Este aceeaşi legislaţie care se aplică în cazul tuturor utilizatorilor panourilor publicitare şi în egală măsură, campania electorală în sine trebuie să respecte legislaţia care i se aplică”.

Spre deosebire de România, legislaţia Germaniei este clară şi strictă: „Pe afiș trebuie să apară informaţii despre organizaţie, data și locul de desfăşurare al evenimentului. Informaţiile trebuie să ocupe cel puţin un sfert din suprafaţa afişului”. Şi aceasta este doar una dintre multele prevederi pe care agenţiile de panotaj trebuie să le respecte acolo.

Berlin Outdoor Făcând o comparaţie între cele două ţări, vom observa o diferență și în ceea ce privește legislația panotajului din timpul campaniilor electorale, și mai precis, existența unei legi ce se aplică. În Germania, de exemplu, Dirk Förger, Directorul Programului Media pentru Europa de Sud-Est, Fundaţia „Konrad Adenauer”, spune că un amănunt foarte important îl reprezintă faptul că „în timpul alegerilor sunt interzise textul, imaginile și discursurile ce ar putea influența opțiunea alegătorilor, în interiorul sau exteriorul clădirii în care se votează. Această prevedere se referă și la împrejurimile acelei clădiri”.

Alte prevederi din legislație referitoare la regula procedurală privind publicitatea pentru scopuri politice includ ramele ce încadrează panourile - trebuie folosite cele metalice unghiulare sau cele care nu prezintă un risc de rănire. După terminarea campaniei electorale, panourile trebuie îndepărtate în termen de trei zile de la data alegerilor, dar nu mai târziu de data înscrisă în permisul eliberat. Regula este valabilă și pentru drumurile publice și spațiile verzi de pe marginea drumului, având suplimentară condiția de a curăța suprafața învecinată.

O regulă valabilă nu numai pentru campaniile electorale se referă la dimensiunile panourilor care trebuie să îndeplinească anumite standarde: 150 cm x 100 cm, 85 cm x 60 cm și respectiv 360 cm x 260 cm. De asemenea, pe afiș trebuie să apară informaţii despre organizaţie, data și locul de desfăşurare a evenimentului. Aceste informaţii trebuie să ocupe cel puţin un sfert din suprafaţa afişului. Outdoor Berlin

Viitorul outdoor-ului în România
În concluzie, „până în anul 2008 inclusiv, piața de outdoor din România a crescut într-un ritm progresiv. Anul acesta însă, situația economică globală a avut un impact si asupra pieței românești de outdoor, pe lângă celelalte medii (TV, presă, radio)”, a declarat Monica Măgureanu. La această problemă s-a adăugat și campania electorală, care se spera să salveze situația, lucru care nu s-a întâmplat.

Cât despre viitorul outdoor-ului, Raluca Grigorescu este optimistă și spune că „în acest moment, vizibilitatea pentru 2010 se îmbunatățește. Știm că începutul anului va fi dificil, așa cum a fost și în anii precedenți. Noi estimăm că piața va mai scădea încă 5%-10% în prima jumătate a anului. Ne asteptăm să existe în continuare o situatie incertă până în luna martie-aprilie 2010, iar apoi lucrurile să se reașeze și să apară o oarecare stabilitate. Din toate aprecierile noastre si ale partenerilor noștri, anul 2010 va fi anul în care se vor face diferențele, anul în care se vor trage direcțiile outdoorului românesc. Depinde numai de companiile de outdoor si de advertiseri în ce direcție se va merge. News Outdoor Romania va respecta toate standardele calității care au reusit să fie atinse în ultimii ani, nu vom opta pentru compromisuri în defavoarea serviciilor și vom continua să fim inovativi și să aducem valoare industriei noastre."

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare