Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Analize"
Facebook
Like us on Facebook
Analiza - 9 Martie 2010
Facem reclame pentru a fi interzise?

Facem reclame pentru a fi interzise?

De ce ajunge o reclamă să fie interzisă? Are ca strategie atragerea atenției asupra produsului, în special după interzicerea spotului, sau este vorba despre nerespectarea unor reguli, fără a avea această intenție?

de Anca Muraru

De-a lungul timpului, au existat multe intervenții ale CNA asupra spoturilor TV și radio, pentru că nu s-a respectat întocmai legislația audiovizuală. Printre cele mai cunoscute spoturi TV interzise se numără „Batman” – pentru televizoarele Teletech, reclamă a agenției Leo Burnett, sau două dintre spoturile Unirea, ale Next-Cap. Astfel, reclama „Târnăcopul” a fost acuzată că încurajează consumul de alcool la locul de muncăm și în incinta spitalului, iar clipul „Trenul” a fost interzis pe motiv că se încalcă regulamentul CFR.

Nu trebuie uitate nici „Umbrela” – ClickNet sau spotul Fontene, care au fost interzise sub pretextul că au evidente conotaţii sexuale, intrând astfel în categoria „producţiilor audiovizuale care pot afecta minorii". Deși aceste reclame au fost la TV în urmă cu ceva timp, lumea și le amintește în continuare. Și atunci, cine este mai câștigat: spoturile mai „cuminți”, care respectă regulile și riscă să treacă neobservate, sau cele în jurul cărora se face un mare scandal?

Implicit apare întrebarea: reprezintă o strategie crearea unui spot ce se vrea a fi interzis după câteva zile?
Serban Alexandrescu, Managing Partner Headvertising, este de părere că această situație este destul de rar întâlnită: „Sunt atât de puțini clienți care își asumă acest risc voluntar. Cu bună credință fac ceva cu care să aibă cât mai puține probleme. Nimeni nu doreşte să dea mii de ture pe la departamentul legal, nimeni nu doreşte să fie convocat la CNA, nimeni nu vrea să plătească amenzi, chiar dacă unii și le bugetează ca atare. Deci, nu vrea nimeni bătaie de cap. Sunt foarte rare cazurile în care cineva face asta voluntar.”

Bogdan Manea, Owner at Brightness, are, în schimb, o părere diferită legată de realizarea cu bună ştiinţă a unor reclame ce urmează a fi scoase de pe TV. „Se fac reclame interzise pentru a crea un mare buzz. Timpul de antenă sau spațiul de pagină alocat disputei curge întotdeauna în favoarea brandului. There is no such thing as bad PR”, crede acesta.

Numărul spoturilor sancționate nu scade, numai de la începutul acestui an fiind vorba despre sancționarea a patru branduri.
Cea mai nouă campanie pentru margarina Rama a ajuns în discuție la CNA în luna februarie, deoarece s-a observat că publicul nu este informat despre faptul că efectul benefic se obţine în condiţiile unui consum zilnic de maximum 20 de grame de margarină, astfel s-a cerut completarea mesajului cu această menţiune.

Un alt produs care a avut probleme este medicamentul Bioflu, deoarece nu a obţinut aprobarea prealabilă a A.N.M și pentru că „încalcă regulile informării corecte a publicului şi ale unei competiţii loiale faţă de alţi producători de medicamente de pe piaţă”.Tot în zona pharma, farmaciile Catena au avut probleme.

Un caz și mai mediatizat a fost cel al chipsurilor Lay’s, caz în care CNA a constatat că mesajul transmis „este de natură a afecta demnitatea umană şi poate provoca daune morale sau mentale minorilor”, pentru că „plasează pe primul loc aspectul fizic al persoanei şi duc în derizoriu alte componente sau alţi factori ce stau la baza relaţiilor sociale”. Totodată, s-au constatat probleme în ceea ce privește mesajul care este incomplet, dar și mărimea caracterelor din partea de jos a ecranului care sunt prezentate cu litere foarte mici, comparativ cu celelalte informaţii.

Sorin Psatta, Integrated Communication Director la Graffiti BBDO, explică motivele pentru care agenția are de suferit în cazul unei cenzuri: „Sunt situații în care faci campania pentru a crea buzz. Nu știe nimeni cât de mulți sunt aceia care fac asta. RAC nu este consultat înainte de a ajunge spotul pe TV, pentru că au făcut prea puțină publicitate și nu a știut lumea, iar acum, pentru că este contra cost, te gândești de două ori înainte să apelezi la ei.”

Cine suferă în cazul unei amenzi din partea CNA?
„Din nefericire, clientul are întotdeauna tamponul agenție, pentru că agenția este trasă la răspundere dacă se întâmplă ceva. Clientul, de multe ori, nici măcar nu aude despre scandal. Campania sau reclama este produsul și copilul agenției, ea este atacată în momentul în care e declarată ilegitimă, ea se duce și combate punctul de vedere la CNA, ea plătește amenzi, presupunând că se dau amenzi și tot ea rezolvă situația editând, făcând calcule, refilmând. Clientul nu mai dă niciun ban și practic nu mai are probleme”, a completat Sorin Psatta.

În ceea ce privește opinia despre interzicerea anumitor spoturi, Bogdan Manea este vehement: „Jos cenzura! Cu cât un lucru va fi mai mult timp interzis sau mai vehement contestat, cu atât el va fi mai dorit și mai căutat. În momentul în care dai un brief unui creativ, el nu trebuie constrâns. Cerul este limita. Oricum, 75% din timpul nostru este consacrat bătăii cu neîncrederea, în loc să facem creație. Ne batem cu neîncrederea, cu nesiguranța, cu ignoranța și foarte adesea ne batem cu reaua voință."

Nici Alexandrescu nu este mai încântat de cenzura care se aplică pentru unele spoturi. „CNA-ul mi se pare a fi super sensibil si interpretează abuziv codul RAC. Cred că cel putin jumătate din reclamele care ajung în această sitație nu au niciun motiv să fie interzise cu codul RAC în mână. Consider că sunt niște extrapolări de multe ori ridicole și cred că, într-un fel sau altul, denunțurile provin de la competiția produselor respective. Mi se pare anormal ca publicitatea să fie judecată după alte norme decât sunt restul emisiunilor care apar la TV. Este anormal să văd sânge și omor în știri și în filme și să fie ok, dar să nu ai voie să atingi nici cu o floare pe cineva în publicitate. Mi se pare că sunt duble standardele în cea mai mare măsură.”

Tot el adaugă: „Încerci să stai pe brief într-un climat din ce în ce mai dificil, în care ieși în evidență din ce în ce mai greu, astfel încât modul în care te faci remarcat să rezoneze într-un fel cu ce se întâmplă în societate. Să spânzuri publicitatea pentru că societatea noastră e așa cum e? Mi se pare foarte ipocrit.„

Că este sau nu aceasta o strategie, este clar că unele branduri rămân în memoria consumatorului mai ales datorită sau din cauza unor astfel de reclame care sunt interzise la câteva zile după lansare, iar apoi continuă să ruleze în varianta inițială pe internet, ajungând la numere fenomenale de vizionări, mai mari decât dacă ar fi rulat pe TV. Este și acesta un mod de a atinge obiectivele.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
ejakulation verzogern
6 Februarie 2012, 14:58
Eine neue Zeit hat begonnen mit dem Sturz der Regime in Tunesien und Ägypten eine Zeit des Übergangs und der Neufindung.
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare