Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Analize"
Facebook
Like us on Facebook
Analiza - 15 Noiembrie 2013
Leadership: De la viziune la performanță

Leadership: De la viziune la performanță

De la debutul recesiunii și până în prezent sarcinile angajaților aproape s-au dublat, salariile au înghețat, iar productivitatea a scăzut din cauza lipsei motivației din rândul salariațiilor și nemulțumirilor acestora. Sunt lideri care au reușit să motiveze salariații pentru o creștere exponențială a performanței companiei, sunt lideri care au eșuat, conform invitaților celei de-a treia zi a Zilelor Biz, Management.

de Teodora Ieșeanu
Invitați români și internaționali au discutat despre strategiile câștigătoare în războiul cu recesiunea, piața de HR din România și problemele apărute în procesele de recrutare, cât și despre trăsăturile de personalitate ale liderilor care pot duce la succes sau la eșec.

Printre speakeri s-au numărat: Harry Meintassis, General Manager, Hay Group România; Steven van Groningen President & CEO, Raiffeisen Bank; Mădălina Bălan, Managing Partner, HART Consulting Romania; Dragoș Iliescu, Managing Director, 42 Romania, the approved SHL Distributor; Bogdan Comanescu, Senior Consultant, Accelera.

În recesiune cea mai bună modalitate de conducere a unui business este precauția, fără asumarea unor riscuri mari, au susținut unii dintre invitații la conferință. Acest mit este demontat cu usurință de companiile care și-au găsit în inovație un aliat puternic și au deschis noi drumuri. Aceste companii au desfășurat procese cât mai elaborate de recrutare a viitorilor angajați, au lansat trenduri în companii și și-au stabilit cu claritate prioritățile și obiectivele.

Harry Meintassis a vorbit despre diferențele dintre leadership și management susținând că “Leadership-ul este despre noi, Harry Meintassis despre comportamentamentul nostru, iar companiile au nevoie de o echipă adevarată de lideri nu doar de o echipă de top management.”

Aceeași idee a fost susținută și de Steven van Groningen, President & CEO, Raiffeisen Bank, care a spus că în Steven van Groningen business managerii trebuie să fie ca în vața privată, adică să aibă aceleași valori umane. “Nu vin la bancă pentru bani, ci pentru a lucra cu oameni talentați”, a continuat acesta. Este la fel ca în sport: dacă nu obții rezultatele prin fair play, respectând regulile și etica, atunci acestea nu au valoare. De asemenea, acesta a recunoscut faptul că și liderii greșesc, pentru că altfel este imposibil să se adapteze.

Trăsăturile de personalitate exagerate pot duce la eșec

Mădălina Bălan,
Managing Partner, HART Consulting România, a vorbit despre "Leadership Eficient" vs "Leadership Toxic". Conform acesteia, personalitatea are un impact puternic, din punct de vedere psishologic, în ceea ce privesc succesul și esecul în leadership. Succesul constă în energia și capacitatea pe care trebuie să le aibă un lider pentru a trage un grup după sine, sensibilitatea și modul în care acesta socializează și interacționează cu ceilalți.

Eșecul la nivel de leadership este un fenomen de natură comportamentală. Cu alte cuvinte, contează foarte mult Madalina Balan modul în care oamenii reacționează la anumite momente de presiune, de criză, adică acele momente excepționale. Factorii comportamentali atât de puternici care pot duce la eșec sunt cei cauzați de stres, presiune, oboseală și manifestarea trăsăturilor de personalitate exagerate, necontrolate. În literatura de specialitate acest lucru este cunoscut sub numele de Leadership Derailment.

De asemenea, Mădălina Bălan a prezentat și un studiu realizat la nivel internațional despre cum își văd subordonații șefii.
• 52% îi văd aroganți - care au încredere excesivă în forțele proprii
• 49% - Volatili-emoționali
• 44% - Pasivi – agresivi
• 48% - Micro – manageri, perfecționiști care țin să controleze aspectele minore, alunecă obsesiv pe operațional și nu sunt concentrați pe strategie
• 50% - Manipulativi
• 42% - Suspiciosi

De asemenea, rata incompetenței manageriale este de aproximativ 50%, principala cauză fiind trăsăturile exagerate de personalitate.

În România acest stiudiu a fost realizat pe un eșantion mic - 50% dintre intervievați au declarat că își văd șefii ca fiind aroganți, 35% - volatili-emotionali, 49% - pasiv-agresivi, 23% - micro-manageri, 49% - manipulativi, 44% suspicioși.

Cum arată piața de HR în România?

Dragoș Iliescu,
Managing Director, 42 Romania, the approved SHL Distributor, a vorbit despre piața de HR din  Dragos Iliescu România și problemele care apar în procesul de selecție a candidaților. Conform statisticilor furnizate de Asociația de Psihologie Industrială și Organizațională, 71% din toți cei care lucrează în HR nu au studii în acest domeniu. Toți aceștia au învățat meseria făcând-o. De asemenea, peste 80% dintre profesorii care predau în cadrul programelor de  educație formală nu au lucrat deloc în acest domeniu. „HR-ul în România s-a dezvoltat mai mult într-o perioadă de “haiducie” , o perioadă în care nu exista nimic, până în momentul în care niște oameni au început să facă și au învățat făcând, având erori și învățând deseori pe banii altora. Ei inșiși nu au educația formală necesară”.

De asemenea, Dragoș a vorbit și despre problemele care apar la selecția candidaților, în special a tinerilor. Acestea sunt legate de expertiză, competențe și cunoștințe. Nu este de ajuns ca un candidat să fie doar motivat (pentru ca aceasta este la modă în momentul de față): „E foarte greu să crezi acum că un tânăr care de-abia a terminat școala, are 22 de ani și nu a mai lucrat în domeniu, nu a interacționat cu specialiștii veritabili, fiind doar motivat, va reuși să facă față job-ului respectiv. Cred că de multe ori este un decalaj de expertiză, de competențe și cunostințe. În momentul în care selectezi pe cineva, nu te uiți doar la motivație, te uiți în primul rând la competențe și la expertiză, asta vrei în domeniul respectiv. Și ce vedem este că nu găsești foarte des așa ceva”, a declarat acesta.

O urmare a acestui fapt este că departamentul de HR se recomandă foarte rar a fi partener stategic în business. În principiu, se susține că HR –ul are o funcție vitală în companie, însă oamenii de HR rareori știu să vorbească business. Aceștia ar trebui să folosească termeni financiari, să învețe limbajul de afaceri, deoarece de obicei, oamenii din board-ul unei companii sunt finanțiști, iar atunci când mergi în fața lor cu o prezentare, limbajul trebuie să fie adaptat acestora, a mai susținut Dragoș Iliescu.

Ce omoară inovația în România?


Bogdan Comănescu,
Senior Consultant, Accelera, a vorbit despre inovație și management. Și-a ales această temă doarece în opinia sa foarte multă lume confundă inovația cu invenția. „A inova înseamnă a construi ceva, a înnoi sistemul de lucru.” Bogdan Comanescu

Bogdan a prezentat și factorii care "omoară" inovația în România:
• Teama de schimbare
• Tone de proceduri fixe
• Obiceiurile confortabile din companii (cum ar fi roboții care vorbesc cu clienții, pauzele lungi și dese de tigară și cafea ale salariaților)
• Nu se investește în personal
• Nu se citesc noutățile locale, internaționale din domeniul respectiv
• Nu se studiază (unii manageri nu au mai citit o carte de la absolvirea facultății)
• Se preferă micile îmbunătățiri, reparațiile
• Se preferă ceva pe termen scurt și ieftin
• Numai ideile Top Managerilor sunt bune
• Managerii vor lucruri sigure.

Ce putem face în acest caz? Inovația se poate învața. „O solutie ar fi să găsești pe cineva care să-ți omoare toți acești factori care-ți erodează inovația și dezvoltarea companiei”, a spus Comănescu. Adică lansarea unui trend în companie cum ar fi angajarea unui tânăr manager cu următoarele caracteristici:
• nemulțumit întotdeauna;
• internet freak,
• obsedat de gadgeturi noi
• cu studii internaționale

„Atât de simplu și atât de greu de făcut, de ce? Pentru că un astfel de tânăr nu va fi niciodată angajat în această țară, de ce? Pentru că e prea bun. Însă, ei sunt viitorul!” a încheiat Bogdan Comănescu.

Extra Info

Biz este o revistă de afaceri avangardistă care oferă proiecte jurnalistice creative, conținut viu și abordări unice asupra mediului de business local și international. Lansată în anul 2000, Biz a fost prima revistă de afaceri din România, impunându-se prin premiere în print, evenimente de business, proiecte speciale și căutând mereu să abordeze mediul de afaceri dintr-o perspectivă inedită și interesantă pentru cititori.

Cu o apariție bilunara, are ca public-țintă manageri cu vârste între 25 și 45 de ani. Tirajul revistei este de 10.000 de exemplare pe număr, auditate de BRAT și se distribuie în zonele urbane din țară. Din 2009, revista Biz este condusă de Marta Ușurelu, redactor-șef și acționar majoritar.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare