Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Analize"
Facebook
Like us on Facebook
Analiza - 22 Octombrie 2013
Marketing viral. Între oameni și algoritmi

Marketing viral. Între oameni și algoritmi

Misterul care a vrăjit minți de marketeri și creativi, misterul care aduce milioane de vizualizări și o diseminare generală a mesajului, misterul marketingului viral a fost aflat. Nu e niciun mister, doar un algoritm pe care armata americană ți-l oferă contra cost. Dar dacă știm de câte noduri din rețea avem nevoie pentru a da un „viral”, am aflat cu adevărat relația dintre viralitate, contagiune în rețeaua socială și impactul mesajului nostru? Va avea el efecte pe măsura răspândirii sale? La aceste întrebări vom schița un răspuns joi, 24 octombrie, la atelierul Nexus cu tema „Social media: emoții, contagiune, empatie”.

de Constantin Vică

Cercetători din teoria și știința rețelei, angajați ai US Army, au descoperit în această toamnă cum putem repera cel mai mic grup de „însămânțare” (seed group) posibil care să ne ofere baza umană pentru a răspândi un mesaj.

Algoritmul construit de aceștia, care e doar descris în lucrarea științifică, dar fără a oferi acces și la programul care îl implementează, a stârnit o aprigă dispută în reviste de marketing și tehnologie de peste ocean. Totul începe cu a determina care e cel mai mic și eficient „seed group” care, odată infectat cu mesajul dorit, îl va transmite mai departe. Asumpția de bază e una simplă: un om va fi predispus să preia și să transmită un mesaj dacă o anumită proporție dintre prietenii săi răspândesc acel mesaj. Stabilirea acestei proporții variază de la rețea la rețea, dar poate fi făcută relativ ușor, susțin cercetătorii.

Odată avută proporția se elimină din schemă cei care au un număr covârșitor mai mare de conexiuni, dar se păstrează cei cu un număr de prieteni peste media critică. Operația se repetă până rămân în calcul doar cei cu un număr egal de prieteni cu proporția - și acești sunt partea a unui „seed group”.

Destul de complicat, dacă nu ai instrumentul matematic și capacitatea de procesare a datelor. În plus, grupul final poate fi destul de mare – algoritmul garantează că ei vor duce la răspândirea mesajului și activarea unei populații, dar nu că grupul e mic și controlabil. Un contra-argument la adresa acestui mod de a aborda problema apare când dăm chip și formă acestor noduri de rețea: contează interesele și valorile oamenilor, nu doar expunerea la mesaj. În plus, răspunsul emoțional poate fi unul negativ, cum adesea se întâmplă când mesaje, opinii sau recomandări sunt în exces și par să amenințe autonomia persoanelor.

Un alt studiu, apărut în aceeași perioadă cu cel al US Army, pune accentul pe intensitatea conexiunii între membrii unei rețele și orientarea lor în funcție de preferințe. Astfel, modelul este unul bazat pe recomandări, model care nu ia în seamă cascadele informaționale (în care persoanele renunță la propriile opinii și aderă la cele ale celorlalți), ci efectul asupra consumatorilor, cât de activi au devenit în raport cu serviciul sau produsul marketat. Este acest al doilea model, bazat pe intensitatea conexiunii și pe recomandare directă, mai eficace decât cel bazat pe reperarea unui „seed group”? Ce să alegem? Și care e totuși importanța conținutului care se comunică într-o campanie de viral marketing?

Extra Info

Atelierul Nexus cu tema Social media: emoții, contagiune, empatie va avea loc pe 24 octombrie 2013, de la ora 17.00, la IAA House. Mai multe informații despre structura atelierelor aici.

Taxa de participare este de 100 RON (TVA inclus) pentru fiecare atelier în parte. Se poate plăti prin OP sau în ziua evenimentului la sediul IAA (Calea Victoriei, nr.126, etaj 3).

Înscrierile la Atelierele Nexus se fac la adresele
laura.tampa@iaa.ro și ruxandra.radu@iaa.ro.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Inchirieri masini Otopeni
26 Septembrie 2016, 15:23
Este un domeniu in continua dezvoltare esential pentru orice companie.
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare