Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Analize"
Facebook
Like us on Facebook
Analiza - 12 Februarie 2010
Super Bowl XLIV - FedEx, General Motors și Pepsi au spus pas

Super Bowl XLIV - FedEx, General Motors și Pepsi au spus pas

Super Bowl XLIV a pierdut marii jucători din piața de advertising și a suferit o scădere a prețului pentru 30 de secunde de publicitate, dar totodată, a înregistrat record de audență și record la numărul de minute acordate spațiului publicitar.

de Anca Muraru

Fie că a fost urmărit la TV, online sau pe telefonul mobil, ediţia Super Bowl din acest an dintre Indianapolis Colts și New Orleans Saints a depășit recordurile de audiență, fiind cel mai urmărit program din toate timpurile. Conform rezultatelor Nielsen Media Research, Super Bowl XLIV a fost urmărit de 106.48 millioane de oameni, depășind recordul atins în 1983 la finalul seriei "M*A*S*H", când s-au înregsitrat 105.9 millioane de telespectatori.

Cele mai urmărite ediții Super Bowl:
Super Bowl XLIV (CBS, 7 Feb. 2010) -106.48 millioane telespectatori
Super Bowl XLIII (NBC, 1 Feb. 2009) - 98.73 millioane telespectatori
Super Bowl XLII (Fox, 3 Feb. 2008) - 97.45 millioane telespectatori
Super Bowl XXX (NBC, 28 Jan. 1996) - 94.08 millioane telespectatori
Super Bowl XLI (CBS, 4 Feb. 2007) - 93.18 millioane telespectatori

Febra Super Bowl
Datorită numărului foarte mare de persoane care urmăresc Super Bowl–ul în fiecare an, timpul rezervat reclamelor este cel mai scump pe parcursul unui an. Datorită investiției mari in publicitatea din timpul jocului, advertiserii alocă bugete tot mai mari acestor reclame. Ca urmare, vizionarea și discutarea spoturilor din cadrul Super Bowl a devenit un aspect important al evenimentului ce are loc anunal. Ziua în care se ține jocul a ajuns să fie considerată ca o sărbătoare națională – Super Bowl Sunday.

Drepturile pentru difuzarea evenimentului revin, prin rotație, celor trei televiziuni din cele patru importante din America: CBS, Fox și NBC (ABC nu mai difizează în prezent). Până în 2010, CBS a difuzat Super Bowl de 17 ori, NBC de 16 ori, ABC de șapte, iar Fox de cinci ori. Pentru anii următori ordinea este deja stabilită: Fox, NBC, respectiv CBS.

Prețuri mai mici din cauza crizei
Se pare că și Super Bowl a fost afectat de criză, preconizându-se o scădere a prețului pentru spotul de 30 de secunde, pentru a doua oară în istoria jocului, rămânând totuși cel mai scump spațiu publicitar TV. TNS Media Intelligence anunța înainte de Super Bowl că prețul pentru 30 de secunde de reclamă se situează între 2.5 – 2.8 milioane de dolari, bazându-se pe datele advertiserilor si cele de media buying.

Aceasta reprezintă o scădere în comparație cu prețul mediu de anul trecut pe care l-a avut postul NBC. Singurul an în care s-a mai înregistrat o scădere a prețului a fost în 2007, când a scăzut de la 2.5 la 2.38 milioane de dolari. Super Bowl-ul din 2009 a adus venituri de 213 milioane de dolari din publicitatea din timpul jocului, înregistrând o creștere față de anul anterior (186.3 milioane).

Super Bowl      Data       Postul TV    Rating   Share     Cost/spot (30 secunde):
     XLIV     7 FEB 2010      CBS          45       68
     XLIII    1 FEB 2009      NBC          42.0     64              3.000.000
      XLII    3 FEB 2008      FOX          43.2     65              2.699.963
       XLI    4 FEB 2007      CBS          42.6     64              2.385.365
       XL     5 FEB 2006      ABC          41.6     62              2.5000.000


Un alt record a fost cel al timpului acordat reclamelor, postul CBS oferind 47 de minute și 57 secunde pentru mesajele publicitare, cu aproape trei miunte mai mult decât anul trecut, când era înregistrat ultimul record de acest tip. Au fost prezenți 41 de advertiseri cu 66 de mesaje diferite, primele patru din punct de vedere al timpului total cumpărat fiind: Anheuser-Busch InBev, Hyundai, Coca-Cola and PepsiCo. Cei patru acoperă 25% din timpul total plătit către CBS.

Au existat nouă spoturi care au apărut pentru prima dată la TV în timpul jocului: Electronic Arts; Focus on the Family; Google, HomeAway.com; KGB (Knowledge Generation Bureau); Monsanto, Papa John's; Skechers USA și Qualcomm's Flo TV service, conform Kantar Media. Au fost șapte spoturi de 15 secunde, cele mai multe din 2002 până astăzi. Categoria care a deținut cel mai mare timp pe TV din rândul reclamelor a fost cea a produselor și serviciilor online (5 minute și 45 secunde), fiind urmată de auto și de bere (fiecare cu câte 5 minute și 30 secunde).

De ce nu mai este Super Bowl atât de râvnit ca în trecut?
Deși este cunoscut ca „the Big Game”, în ultimii doi ani s-a observat că nu mai prezintă atât de mult interes. Cu toate că ratingul a ajuns la cote foarte înalte, cu toate că spotul de 30 de secunde este încă cel mai scump, Super Bowl nu mai pare atât de grandios...
Unul dintre motive este interesul tot mai scăzut al marilor jucători de pe piață de a cumpăra spațiu publicitar, părându-se că cei care sunt interesați sunt doar cei care vor să genereze awareness. Un exemplu în acest caz îl reprezintă lipsa brandurilor FedEx, General Motors și Pepsi, în acest an, pentru FedEx și GM fiind al doilea an la rând în care nu sunt prezenți. Iar Pepsi a dispărut din peisaj după 22 de ani, fiind cunoscut ca un „heavy spender”.

Un alt motiv ar fi că, înainte, spotul apărut în cadrul evenimentului era important ca fapt în sine, acum, acesta este doar una dintre activitățile ce trebuie făcute, doar începutul dintr-o serie. Nici spectacolul care era odată nu se mai simte, având ca reper lansarea Macintosh în 1984 – un spot inteligent și mistic, care și-a lăsat amprenta asupra reclamelor din cadrul Super Bowl.

Și reclamele?
Gym”, spotul pentru Doritos, în care doi bărbați sunt atacați la sală pentru că au furat punga de Doritos a altcuiva, a fost vizionat de aproximativ 116.2 milioane de telespectatori, conform datelor furnizate de Nielsen, devenind astfel cea mai vizionată reclamă din toate timpurile. Conform acelorași date, a doua reclamă din top este „Green Police” – Audi, înregistrând o audiență de 115.6 milioane. Cel de-al treilea clasat a fost spotul "Hell Awaits” - Electronic Arts Dante’s Inferno care a fost vizionat de mai mult de 115 millioane de telespectatori.

Mesajul „Focus on the Family” cu spotul "Tim Tebow" a avut cel mai mic număr de privitori din cadrul Super Bowl XLIV, conform Nielsen.

Ediția Super Bowl a fost importantă și pentru Dove, care a încercat o altă abordare. Noua reclamă ce targetează bărbații prezintă diferite stadii din viață: nașterea, copilăria, adolescența și viața de adult. O surpriză a venit din partea Google care s-a făcut remarcat mai ales prin faptul că până acum nu a apărut niciodată cu un spot TV (cu excepția câtorva spoturi prin cablu) și apelează la publicitate foarte rar.

Coca Cola a încercat o altă abordare folosindu-se de personajele din „The Simpsons”, iar Snickers a ales-o pe Betty White pentru a transmite mesajul.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare