Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 5 Septembrie 2014
Afrodita Blasius: „Nimeni nu judecă în locul tău ca să găsească formula fericirii în marketing”

Afrodita Blasius: „Nimeni nu judecă în locul tău ca să găsească formula fericirii în marketing”

Afrodita Blasius, Managing Partner la agenția Bridge Communication, predă cursuri de marketing la Școala IAA. Când studenții o întreabă cum trebuie rezolvată o situație, Afrodita Blasius răspunde: „Depinde!”. Pentru că în marketing nu există rețete sau teoreme.

de Forbes.ro
Forbes: Când ați auzit pentru prima dată de Școala IAA și care a fost contextul în care ați fost invitată să țineți cursul de Marketing?
Afrodita Blasius: Sunt două momente cumva diferite. Am auzit de Școala IAA în cadrul organizației International Advertising Association România. Atunci, m-am gândit că IAA are gânduri mari pe piața românească. În acel moment, când cei care conduceau IAA România, Felix Tătaru și Alexandra Olaru, luau această decizie de înființare, chiar era nevoie de o școală.

Forbes: În ce an?
Afrodita Blasius: Era anul 2006. Era un an de creștere și de expansiune a pieței de comunicare, iar business-urile clienților se dezvoltau văzând cu ochii. În schimb, resursa umană nu era acoperită de educația formală. Era un decalaj destul de mare dintre nevoia de oameni și cunoștiințele lor și ceea ce puteau să aducă școlile în zona de business. Așa s-a născut ideea acestei școli.

Forbes: Ați urmat o școală de publicitate sau de marketing?
Afrodita Blasius:
Vă răspund cu același gând pe care îl spun studenților la deschiderea fiecărui an: când am intrat în publicitate la agenția McCann, în urmă cu mulți ani, mi-ar fi plăcut să existe o astfel de școală. Eu sunt inginer, ca mulți alți oameni din publicitate și marketing.

Forbes: În ce specialitate?
Afrodita Blasius (râde):
Inginer de avioane. Este o diferență uriașă între ceea ce fac de multă vreme și ce-am învățat la facultate… Și atunci, când am intrat în publicitate, mi-ar fi plăcut să existe un format compact, care să-mi dea cunoștințe practice și teoretice într-o doză condensată, astfel încât, în trei-patru luni să pot profesa liniștită. Dar pe vremea aceea furam meseria…

Forbes: Când ați intrat în publicitate?
Afrodita Blasius:
În 1994. Pe atunci, agenția McCann se numea Clip Advertising.

Forbes: Dacă în ’94 ați fi urmat o școală cariera dumneavoastră profesională ar fi fost alta?
Afrodita Blasius: Nu.

Forbes: Dar de ce simțeați nevoia să treceți printr-o școală de publicitate?
Afrodita Blasius:
Eram aruncată într-o profesie de care nu aveam habar! Nu era cine să te învețe la momentul respectiv. Cam toată lumea care a intrat în publicitate a intrat din foarte multe alte motive mai puțin datorită cunoștințelor profesionale.

Forbes: Dar motivul pentru care ați intrat la Clip Advertising?
Afrodita Blasius:
Pur și simplu am bătut la ușa agenției și am întrebat dacă au ceva de muncă. Am avut noroc! Publicitatea suna bine, dar nu știam ce înseamnă. Era așa, o idee dintr-o carte sau dintr-un film.

Forbes: Când ați intrat la Clip simțeați nevoia să urmați o școală?
Afrodita Blasius:
Simțeam nevoia să înțeleg cu ce se mănâncă publicitatea. Aveam clienți care veneau cu tot felul de solicitări și eu nu știam de unde să le apuc: de la programarea unor spoturi pe televiziune la construcția unui mesaj sau a unei campanii. Lucram cu intuiție și bun-simț. Nu ne bazam pe nimic. Nu știam ce înseamnă creație, consumator, competiție, mesaje, neuromarketing. Erau ani în care nu exista internet și nici nu existau în librării cărți în limba engleză…

Forbes: Să revenim în 2006! Felix Tătaru și Alexandra Olaru și-au pus problema unei școli…
Afrodita Blasius:
Da, IAA și-a dorit să fie forța motoare pentru un program educațional. Așa a apărut această școală. Dar nu seamănă deloc cu o școală românească pentru că este construită altfel. Este dezvoltată pe un format interactiv, cu profesori non-academici, daracreditați la CNCFPA (Consiliul Național al Calificărilor și Formării Profesionale a Adulților – nota red.), însă toți sunt practicieni, cu niște cursuri bazate foarte mult pe dialoguri, pe studii de caz, pe îmbinarea practicii cu teoria. Nu există cineva care vine la catedră și vorbește, după care urmează un seminar. La Școala IAA totul e bazat pe dialog, pe o succesiune de studii de caz în decursul unei zile, discuții, feadback-uri, teorie, apoi alte studii de caz. Este o curbă de învățare repetitivă.

Vezi galerie foto cu Afrodita Blasius!

Forbes: Cum a ajuns la dumneavoastră ideea Școlii IAA?
Afrodita Blasius:
M-a sunat Victor Dobre (Director Executiv IAA România – nota red.) și m-a întrebat dacă vreau să predau la școală. Așa din senin, să predau la școală! (Râde.)

Forbes: Vă cunoșteați?
Afrodita Blasius:
Da, ne știam demult. Lucrasem împreună, eu la client (Nestlé – nota red.), el la agenție (Scala JWT – nota red.). Ne știam și din IAA, pentru că eram membri. Mi s-a părut extraordinar de interesantă propunerea lui Victor!

Forbes: De ce credeți că s-a gândit la dumneavoastră?
Afrodita Blasius:
Probabil că văzuse un trainnig pe care l-am ținut când eram la Nestlé. Și se întreba cine are experiență comună de client și de agenție, în egală măsură, astfel încât să țină un curs care să se adreseze tuturor. Pentru că Școala IAA se adresează atât comunității de marketing cât și celei de publicitate. Era nevoie de cineva care să vorbească limbajul amândurora. Astfel, s-a gândit la mine.

Forbes: Și reacția dumneavoastră?
Afrodita Blasius:
Am fost surprinsă, în primul rând. În al doilea rând, am fost curioasă pentru că îmi plăcea ideea de școală și implicarea mea într-un astfel de demers. Apoi, reacția mea a fost de panică… (Râde.)

Forbes: Și ce-ați făcut cuprinsă de panică?
Afrodita Blasius:
Următorul pas a fost un fel de… repetiție. Am rugat un prieten, Dan Petre, care era profesor la SNSPA și care și el predă la Școala IAA, să mă lase să asist sau să țin un curs cu studenții, ca să văd ce înseamnă să predai unor adulți. În afară de trainning nu mai ținusem niciodată cursuri.

Forbes: Dar vă aminteați de cursurile din facultate de Aeronautică.
Afrodita Blasius:
Sigur că îmi aminteam, dar era un model pe care îmi doream să-l uit! Facultatea nu era în acel moment strălucită din punct de vedere pedagogic și academic, mai ales pentru fete. Facultatea nu era un model de urmat. În cariera mea de marketing și comunicare, am făcut vreo șase cursuri. Am citit și foarte multe cărți. Dar îmi lipsea atunci un model de a interacționa cu un grup de oameni. Așa încât, am ajuns să vorbesc despre publicitate studenților de la SNSPA pentru a vedea cum mă descurc. (Râde.) Mi-a plăcut experiența, nu m-am descurcat foarte rău, așa că am decis să-mi încerc calitățile oratorice și pedagogice la Școala IAA… (Râde.)

Forbes: În copilărie vă doreați să ajungeți profesoară?
Afrodita Blasius:
Nu, niciodată! La McCann, când am început să învățăm să facem prezentări în public, pentru clienți, nu mi-a prea plăcut. Nu sunt o persoană foarte extrovertită. Nu e în natura mea să vorbesc unui public foarte numeros. Și acum, la școală, după 11 serii de cursanți, mai am trac în primele 10 minute de curs. Mă rog, unii zic că este un fel de emoție constructivă.

Forbes: Conducerea IAA ce v-a cerut să predați la Școala IAA?
Afrodita Blasius:
Mi-a solicitat să contribui la programul de marketing cu suportul de curs și să predau.

Forbes: Vă mai amintiți prima serie de cursanți din 2007?
Afrodita Blasius:
Sigur! Mai toți sunt acum exponenții lumii curente de publicitate. Mă văd cu ei chiar și acum după șapte ani.

Forbes: Și cum vi se adresează, cu „doamna profesoară”?
Afrodita Blasius (râde):
Nu! Îmi spun Afrodita. Am construit cu studenții o relație în care ne tutuim.

Forbes: Cum se desfășoară cursurile dumneavoastră?
Afrodita Blasius:
Cursurile mele și școala se țin vinerea și sâmbăta, o dată la două săptămâni. Cursurile se întind pe parcursul a trei-patru luni. Sunt zile întregi de predare care sunt alternate cu studii de caz, construite astfel încât să îmbinăm teoria cu practica. Cursul în sine este foarte mult bazat pe interacțiune. Unul dintre avantajele acestei școli este că aduce în același spațiu oameni cu experiențe diverse. Sunt oameni de publicitate, de marketing, de media și sunt oameni care își doresc să intre în comunicare. Alții nu-și doresc, dar sunt curioși să vadă ce înseamnă comunicarea sau marketingul. În toți acești ani am avut studenți din toate domeniile.

Forbes: Dar cei care lucrează în comunicare, de ce mai vin la această școală ca să învețe, când foarte bine sunt acolo, în agenții?
Afrodita Blasius:
Pentru că munca într-o agenție nu te ajută să obții „poza completă” sau îți ia foarte mult timp ca să înveți. Într-o agenție, dacă stai să înveți un junior, probabil că îți ia niște ani buni. Și nu reușești să-ți dedici pentru asta doar câteva zeci de minute pe zi. Și atunci te întrebi, ce agenție sau ce client are la dispoziție atâta timp ca să-și dezvolte un junior. Școala IAA vine cu informații complete, condensate și relevante. Am încercat pe fiecare modul să adunăm informații relevante. Profesorii de la Școala IAA sunt oameni care activează în business și cu multe conexiuni în comunitate. Am reușit să adunăm lucrurile teoretice de care studenții au nevoie în practică, în viața reală. Noi am încercat să scoatem „balastul” din cursuri, acel „balast” care se predă în școlile obișunite, și să venim cu lucrurile de care te lovești în viața de zi cu zi.

„Cine predă marketingul la școală nu poate să dea rețete. Nu suntem la școlile de gătit!”

Forbes: Ați observat o altă reacție comună a studenților din cele 11 serii pe care le-ați avut, în afara de curiozitate și entuziasm?
Afrodita Blasius (râde):
Există o nevoie de modele, de rețete și de unelte. La fiecare serie ne lovim de aceeași poveste: „Cum trebuie să facem?” Dificultatea cea mai mare pentru noi este să explicăm că nu există „trebuie”. Nu „trebuie” să faci nimic, de fapt! Depinde numai de tine ce decizie iei, în ce context, în ce situație, și asta e partea cea mai dificilă! În școală, pentru fiecare curs, noi primim niște evaluări. Sunt evaluări pentru fiecare profesor destul de „adânci”. Aproape la fiecare serie, feedback-ul negativ pe care eu îl primesc este legat de acest… „depinde”. Acest „depinde” al meu este legat de faptul că nu le dau studenților un răspuns clar, care să spună: „OK, într-o situație de genul acesta, trebuie să faci așa!”… Întotdeauna, răspunsul meu este: „Depinde!” Depinde de context, depinde de ce se întâmplă pe piață, depinde de brand, depinde de segmentul de consumator, ce-au făcut competitorii tăi, ce obiective, ce strategie, ce relații de business există în compania respectivă! Nu poate să existe o rețetă ca la chimie sau fizică. În marketing nu există o lege sau o teoremă pe care s-o scoți din buzunar și s-o aplici.

Forbes: Reacția studenților mi se pare firească: ei vin la școală să învețe, iar doamna profesoară Blasius le răspunde: „Depinde!”.
Afrodita Blasius:
Nici cărțile lui Philip Kotler nu te învață legi sau teoreme. „Principiile marketingului” îți oferă niște direcții. Trebuie să te uiți la situația pe care o ai și s-o judeci. Trebuie să judeci tu, ca individ. Nimeni nu judecă în locul tău ca să găsească formula fericirii în marketing! Cine predă marketingul la școală nu poate să dea rețete. Nu suntem la școlile de gătit! N-ai cum să spui: ca să ai succes, ia două promoții, le amesteci cu trei reduceri de prețuri, cu două brandiguri, le bagi la „dospit” și le scoți din trei în trei luni și mai arunci niște spoturi pe două televiziuni și clipuri pe trei radiouri! Și astfel reușești să crești cota de piață! În marketing nu funcționează nicio rețetă. Nu poți să-ți crești cota de piață folosind „rețeta” asta!

Forbes: Dar ce învață studenții la cursul de Marketing?
Afrodita Blasius:
Poți să-i înveți la ce să se uite, ce pârghii și ce „unelte” să folosească, cum să analizeze, cum să vadă mai deștept lucrurile comparativ cu competitorii lor. N-ai cum să-i înveți rețete!

Forbes: Nu este frustrant feedback-ul pe care îl primiţi?
Afrodita Blasius:
Într-adevăr, e frustrant şi îndreptăţit să ţi se spună că nu m-ai învăţat nimic! Dar, până la urmă eu cred că trebuie să-i faci pe oameni să-şi pună întrebări şi nu neapărat să le dai răspunsuri.

Forbes: Și absolvenții depășesc frustrarea cu „depinde”?
Afrodita Blasius:
Sigur! Pentru că până la sfârșit informațiile se leagă și își dau seama că dacă gândesc au șanse mult mai mari să vină cu lucruri mai interesante și mai benefice pentru brandurile lor.

Forbes: Dar studenţii care au venit la Şcoala IAA din afara publicităţii şi marketingului şi-au găsit de muncă în domeniul în care s-au pregătit?
Afrodita Blasius:
Cei care și-au dorit, și-au găsit job-uri. Alții au folosit informațiile din școală în domeniile lor de activitate. Doi sau trei absolvenți ai școlii și-au făcut propriile lor afaceri. Pentru că școala le-a dat elan și încredere.

Forbes: Cu o diplomă de la Școala IAA reușești să te angajezi mai ușor într-o agenție de publicitate? Contează această diplomă în ochii patronilor?
Afrodita Blasius:
Cred că pentru comunitatea IAA această diplomă contează. Școala IAA este acreditată la nivel internațional. Ba mai mult decât atât, și acesta e un lucru bun și recunoscut de IAA Worldwide, nicăieri în lume nu există un asemenea program profund de dezvoltare profesională. Pe de altă parte, IAA nu este o universitate, să aibă acreditare academică și nici nu ne-am dorit această treabă. Cred că este un câștig pentru angajatorii acestor tineri pentru că sunt deja „echipați” cu niște cunoștințe temeinice.

Pentru că ceea ce învață la școală pot să aplice în practică. Școala IAA este foarte legată de piața de publicitate și marketing.

„Școala IAA este un loc în care mă bucur că întâlnesc oameni foarte frumoși și în care învăț”

Forbes: Ați avut momente în care o întrebare a unui student v-a blocat și n-ați știut să răspundeți?
Afrodita Blasius:
Când nu trebuie să dai un răspuns precis n-ai cum să fii blocat. (Râde.) Glumesc! (Serioasă.) Sigur că studenții mi-au pus destul de multe întrebări la care m-am gândit, le-am cerut lămuriri suplimentare și am revenit. Unele întrebări sunt foarte punctuale: am următoarea situație, ce fac? Ce pot să-i răspund? Dacă-i răspund cu „depinde”, atunci poate fi considerat un răspuns insultător. Dar nici nu pot să-i dau un răspuns precis. Asta înseamnă consultanță și în acest caz ai nevoie de timp de gândire. Până la urmă ajung la un răspuns și o concluzie pentru fiecare.

Forbes: În fapt, ce reprezintă pentru dumneavoastră Școala IAA?
Afrodita Blasius:
Școala este pentru mine un loc de învățare. Învăț extraordinar de mult. Învăț cu fiecare curs. La fiecare serie îmi fac un update, să văd ce lucruri noi sau studii de caz noi pot aduce. Dar bucuria învățăturii vine din interacțiunea cu oamenii. Pentru că fiecare dintre ei vine cu o altă viziune și cu alte povești din business. Am o nevoie de învățare alimentată foarte mult de școală. Am cunoscut oameni extraordinari. Sunt aproape 400 de oameni pe care îi urmăresc, mă întâlnesc cu ei și știu ce fac. Îi admir și ca parcurs profesional și ca oameni în sine pentru că păstrăm legături și în afara școlii.

Forbes: În timpul celor șapte ani de când predați Marketing, piața românească s-a schimbat foarte mult. Ați sesizat diferențe între generațiile care au trecut prin școală, de exemplu, între prima și ultima generație?
Afrodita Blasius (râde):
Este întrebarea fiecărei serii: „Noi cum suntem comparativ cu ceilalți?” Nu sunt diferiți pentru că toți cei care fac acest efort să vină la școală și sunt alimentați de entuziasm și curiozitate. Din fericire, parcursul Școlii IAA nu este în linie cu piața publicității din România. Am simțit criza la școală dar din alte perspective decât cele din profilul studenților. Vin generații care își păstrează pofta de a discuta, de a interacționa și au aceleași curiozități. Criza i-a făcut să-și pună anumite întrebări: cum putem să gestionăm astfel de lucruri?

Forbes: Atunci, vă întreb din perspectiva unei prejudecăți: tinerii din ziua de azi mai citesc față de cei de acum șapte ani?
Afrodita Blasius:
Nu există diferență la acest nivel, doar șapte ani! Cei care vin la școală citesc, firește. Singura diferență este de unde citesc sau ce citesc. Sigur că citesc și își culeg informația într-o manieră mult mai bogată.

Forbes: Cât de greu este să-i învățați pe tineri să vândă? Este mai greu decât să vindeți o campaniei unui client al agenției?
Afrodita Blasius:
La școală nu-i învăț neapărat să vândă publicitate. Tocmai de aceea îmi place această școală, pentru că este o oază. Aici nu fac ceea ce fac în fiecare zi la agenție, unde vând clienților idei, strategii, campanii. La școală vorbesc despre marketing, cumva complementar la ceea ce fac la agenție. Nu știu dacă este mai greu sau mai ușor. Fiecare dintre aceste activități are bucurii și provocări. Dar nici studenții nu sunt niște „clienți” foarte generoși. Totuși, energia lor este extraordinară. Din această perspectivă, studenții sunt o audiență minunată. Eu mă umplu de energie pe parcursul fiecărui curs.

Forbes: Pentru un tânăr care vrea să ajungă în publicitate, Școala IAA este un loc obligatoriu prin care trebuie să treacă?
Afrodita Blasius
: Depinde!… (Râde.) O școală precum cea de la IAA îl ajută pe un tânăr să performeze mai repede, îi deschide comunitatea de business și îi leagă multe prietenii. Aș spune că este o oportunitate și-i oferă un avantaj competitiv față de alți tineri care vor să intre în publicitate.

Carte de vizită

Afrodita Blasius este Managing Partner la agenția Bridge Communication și profesoară de Marketing la Școala de Marketing şi Comunicare din cadrul International Advertising Association România (IAA).
- Este absolventă a Facultății de Aeronautică din București (promoția 1994).
- A intrat în publicitate în 1994, la agenția Clip Advertising (viitoarea McCann-Erickson) pe funcția de Account Manager.
- Între 1995 și 1998, a lucrat pe conturile Nestlé, Connex (Vodafone), Boots, Johnson Wax și în new business.
- În 1996 a urmat cursuri de trainning la McCann Toronto (Canada).
- A fost Group Account Director la McCann-Erickson România (1998 – 1999), fiind responsabilă de aproape 60% din clienții agenției.
- Între 1999 – 2004, a fost Group Brand Manager la Nestlé România.
- În 2004, devine Managing Partner la Bridge Communication împreună cu George Nicolae (fost McCann România).
- Este membru IAA România. În 2014, a primit Premiul pentru Excelență în Educație pentru Marketing și Comunicare la Gala de Excelență IAA.

Notă: Acest interviu a fost preluat de pe site-ul Forbes.ro.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Comprobar velocidad adsl
11 Octombrie 2014, 19:44
mare adevăr
Comprobar velocidad adsl
11 Octombrie 2014, 19:45
mare adevăr ;)
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare