Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 15 Februarie 2013
Ana Maria Bogdan, Grapefruit: Arhitectura Informațională e o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes

Ana Maria Bogdan, Grapefruit: Arhitectura Informațională e o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes

Pe 9 februarie, Grapefruit a organizat la București cea de-a doua ediţie a World Information Architecture Day (WIAD), în cadrul căreia s-a discutat despre diferenţele dintre design şi arhitectura informaţiei. Ana Maria Bogdan, Managing Director la Grapefruit, susține că Arhitectura Informațională (AI) nu este nici graphic design, nici software development, nici usability engineering, ci este „o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes”. De asemenea, în interviul de mai jos, Ana Maria Bogdan vorbește despre importanța AI, eveniemntul WIAD și tendințele actuale ale pieței.

de Teodora Ieșeanu
IAA.ro: Care sunt obiectivele organizării evenimentului World Information Architecture Day la nivel mondial?
Ana Maria Bogdan: WIAD (World Information Architecture Day) își propune să promoveze această disciplină pentru a identifica și aduce la un loc, mai frecvent, persoanele implicate și pasionate de domeniul arhitecturii informației. Chiar dacă este cunoscut ca principiu pentru mulți designeri sau chiar manageri de proiecte digitale, nu există încă o abordare consecventă în proiecte, sau o conștientizare reală (în special din partea beneficiarilor proiectelor digitale) a importanței acestui domeniu.

IAA.ro: La ce se referă mai exact expresia “arhitectura informațională”?

AI nu este nici graphic design, nici software development, nici usability engineering. AI e o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes, dar dificultatea unei definiții accesibile vine din faptul că în realitate reprezintă un layer invizibil, nu este palpabil. Îl simți în măsura în care, ca utilizator, interacționezi cu un site, cu o aplicație de tip intranet, cu o aplicație mobilă sau chiar cu un program software.

Rolul ei este să ne ajute să vindem produse sau servicii în mediul online cu ușurință și într-un mod eficient, prin definirea unui design simplu și a unui set de interacțiuni uneori extrem de complexe, care au însă menirea să ghideze potențialii consumatori pe anumite trasee, la finalul cărora aceștia vor găsi informația de care au nevoie (ex. o cotație de preț pentru o mașină) sau vor finaliza cu succes o tranzacție sau acțiune specifică (ex. plata unei facturi, trimiterea unui formular către un anumit departament). Pentru a face acest lucru cu succes, pe parcursul acestor flow-uri, trebuie să te asiguri că oferi utilizatorului o serie de experiențe sau interacțiuni relevante, care să-l ajute în procesul decizional (pentru cele care într-un final se măsoară prin îndeplinirea unor obiective definite).

IAA.ro: Cum ar putea un om de digital să explice de ce e atât de importantă AI?

Să vinzi intern AI nu e ușor, ce poți face însă este să atragi atenția asupra unor aspecte concrete ce țin de costuri și value proposition care afectează în mod direct eficiența angajaților și/sau relația clienților cu brand-ul/organizația. Am să vă dau doar câteva exemple:
• Cât te costă, pe tine companie, 5 minute în plus pe care un angajat le petrece pe intranet pentru a găsi o procedură de lucru?
• Cât te costă faptul că nu gasești o informație pe site-ul unei companii? Poți pierde sales leads. Cât timp alocă un specialist din Call Center explicându-i unui abonat care sunt setările de internet pentru smart phone-ul pe care tocmai l-a cumpărat pentru că nu reușește să găsească informația respectivă în baza de date de FAQ?
• De cât timp are nevoie un Content Editor să introducă un produs pe un site de comerț electronic, dacă CMS-ul (Content Management System) nu are template-uri predefinite care să poată fi modificate sau dacă se încarcă foarte greu? Câte erori de conținut pot să apară dacă valorile/atributele introduse nu pot fi predefinite, astfel încât să nu fie nevoit editorul să le scrie de fiecare dată?
• Costul de dezvoltare și mentenanță – ai investit în site, dar după 6 luni sau 1 an constați că site-ul nu dă rezultate, înțelegi deja unde ai luat decizii greșite sau care sunt lucrurile pe care le-ai ignorat cu privire la nevoile lor și trebuie să-l refaci; cu cât au crescut costurile?
• Brand value – oricât de draguț ar fi site-ul, dacă utilizatorii nu găsesc ceea ce caută, în ochii lor brandul pierde din valoare;

Această listă poate fi extinsă, în funcție de specificul domeniului de activitate, de datele pe care le ai la dispoziție sau pe care le poți agrea cu ajutorul colegilor din diverse departamente etc.

IAA.ro: Cum vezi situația în România din acest punct de vedere?

România are nevoie de specialiști în domeniul AI, UX sau Content Strategy și are nevoie de acțiuni concrete care să susțină aceste discipline, dacă pot să le numesc așa.

Din păcate însă, în universitățile din România, digitalul nu este abordat mai deloc și în niciun caz sub toate aspectele lui, iar aici mă refer la lucruri precum briefing digital, specificații de proiect, obiective și KPI, cum să alegi o platformă, procese de lucru offline și online, cum să evaluezi o cotație de proiect digital, content management & strategy etc. În plus, din ceea ce am văzut, chiar dacă se discută de digital, de cele mai multe ori informația furnizată este perimată. Dacă ești norocos înveți “on the job” și, evident, profiți de toate materialele sau cursurile online. Cred că sunt puține companii în România care alocă bugete să-și trimită specialiștii de digital la training-uri sau conferințe în străinătate. Pe scurt, cred că deopotrivă specialiștii din agenții și oamenii de marketing/online care lucrează la client mai au de învățat. E loc de mult, mult mai bine.

Încă de la începuturile sale, Grapefruit a susținut acest efort de educație, dovadă fiind conferințele de branding organizate în decursul anilor. Începând din 2012 cu prima conferință WIAD, acest efort vizează zona digitală.

IAA.ro: Care sunt concluziile pe care le-ai obținut în urma organizării WIAD?

Feedback-ul primit deopotrivă de la vorbitori și participanți reconfirmă interesul crescut față de ceea ce înseamnă arhitectura informațională și contribuția majoră pe care conținutul, în general, îl are la succesul unui proiect digital oricare ar fi obiectivele acestuia. Clienții își doresc nu doar să aprofundeze modul în care pot să gestioneze aceste aspecte, dar se confruntă și cu dificultatea de a convinge stakeholderii interni cu privire la amploarea și complexitatea zonei de responsabilitate.

Totuși, nu este suficient! Din perspectiva mea, WIAD 2013, la fel ca ediția precedentă, s-a bucurat de succes din trei motive:
• Speakerii au avut prezentări relevante și inedite pentru tematica conferinței;
• Selectarea participanților s-a facut în funcție de interesul lor specific pentru aceste subiecte;
• Lipsa unor alte oportunități facile de aprofundare a unor astfel de cunoștințe. Fără să minimizez efortul pe care cu singuranță îl depun și alte agenții cu privire la AI & conținut, nu pot să nu remarc faptul că nu există evenimente care să abordeze probleme legate de tematicile care fac obiectul WIAD.

IAA.ro: Din perspectiva subiectelor abordate la WIAD 2013, ai vreo anumită așteptare în acest an?

În primul rând, am încredere! Încredere că ceea ce susținem are un impact în business-ul clientului, iar faptul că poți folosi instrumente de măsurare poate aduce și “dovada”. Timp de 10 ani am lucrat în diverse industrii, fiind responsabilă de dezvoltarea canalului digital. Știu din practică, se poate! Am vazut rezultatele!

În al doilea rând, am speranța că vom vedea și mai mulți clienți care să fie interesați de aceste subiecte. În cazul agenției noastre, avem deja în lucru un proiect de mare anvergură, unde încă de la briefing, clientul a avut cerințe specifice legate de AI, UX și Content Management.

Extra Info


Grapefruit este singura agenţie românească de digital product development. Expertiza Grapefruit include strategie, design şi dezvoltare de proiecte digitale, eCommerce şi Digital Banking. Înfiinţată în 1999, agenţia a crescut performanța în mediul digital a unor branduri precum Dacia, Renault, ING Bank, OTP Bank, Pfizer, Abbott Laboratories, Kanal D sau Connex. Cu birouri în București și Iași și o echipă de 23 oameni, agenţia are peste 500 de proiecte în portofoliu și mai bine de 200 de clienți din 13 țări, de pe 4 continente. Grapefruit este şi cea mai premiată agenție românească de branding, care a creat și transformat câteva dintre cele mai puternice branduri din România în ultimii 11 ani, precum Antibiotice, Azuga, Alevia, Labormed, Mercury360, Prigat, Transavia, Kober Zertifikat sau NNDKP.

WIAD este un eveniment anual, organizat de Information Architecture Institute (IAI) din SUA, ce include conferinţe ţinute de experţi în domeniu din mai multe ţări ale lumii. IAI este o organizaţie profesională ce are ca scop promovarea şi sprijinirea creării unei comunităţi de Information Architects. Organizaţia este formată din peste 2000 de membri din 60 de ţări.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
replique montre
25 Decembrie 2015, 09:44
Ana Maria Bogdan, pamplemousse: Architecture de l'information est une étape obligatoire dans la construction d'un projet numérique réussie
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare