Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 22 Aprilie 2010
Decât o revistă - la un an de la naşterea ideii

Decât o revistă - la un an de la naşterea ideii

„Decât o revistă” este un nume care începe să capete tot mai multă rezonanță, o revistă gândită să devină obiect de colecție, un proiect care s-a materializat deja în două numere. Dar cu ce se diferențiază DoR de celelalte publicații și ce se află în spatele paginilor ne-a dezvăluit Cristi Lupșa, iniţiator al revistei.

de Anca Muraru

În urmă cu un an, câțiva prieteni jurnaliști au pus bazele unui “proiect născut din dorinţa tuturor celor implicaţi de a face o revistă independentă cu cele mai înalte standarde vizuale şi editoriale, fără imixtiuni şi alte presiuni caracteristice mediului comercial”. Astfel, în toamna anului trecut s-a născut DoR, iar în luna aprilie a acestui an, a apărut numărul 2 al revistei.

Nucleul editorial este format din cinci oameni, alături de care există peste 40 de colaboratori. Cristi Lupșa este unul dintre inițiatorii acestui proiect.

IAA.ro: DoR a pornit ca o dovadă că se pot face reviste cu content şi jurnalism narativ în România. De ce a aparut numarul 2 şi nu v-ati oprit la a face acel statement şi atât?
Cristi Lupşa: Numărul 2 a apărut pentru că suficient de mulţi oameni ne-au spus după DoR #1 că şi-ar dori o revistă care să facă regulat ce a făcut numărul pilot. Şi pentru că munca jurnalistică şi vizuală e specialitatea noastră, ne-a făcut o imensă plăcere s-o punem în slujba unui proiect în care credem.

În prezentarea sa de pe blog, Cristi Lupșa spune că revista este „nu un protest, nu o manifestare teribilistă, ci un exemplu de cum ar putea să arate şi ce ar putea să conţină o revistă gândită să devină un obiect de colecţie. Generalistă, dar nu superficială. Inteligentă, dar nu condescendentă. Cu opinii, dar nu didactică. Altfel, dar nu alternativă.” Astfel, prin ce se deosebește revista DoR de oricare alta?
Cum am mai spus şi scris - vrem să facem o revistă care reflectă viaţa românească, puţinul pop culture pe care îl avem, punctul în care Mircea Badea se intersectează, să zicem, cu Dilema Veche. A spus-o minunat un cititor: "[Revista] mi-a indus ideea cotidianului prin limbajul folosit si prin temele abordate. Am simtit ca cineva acolo vede si scrie despre toate lucrurile care se intampla in jurul nostru ACUM."

Cum se descurcă din punct de vedere financiar o revista de abia nascută, pe o piaţă care a suferit enorm de pe urma crizei? 
Nu e o întrebare care se aplică încă unui proiect independent ca al nostru. Proiectul s-a născut şi continuă din dragoste pentru jurnalism şi design editorial de calitate. Iar respectul pentru muncă bine făcută există cu sau fără criză.

Cum a fost posibilă apariția numarului 2 al revistei? Cine v-a susținut și care este planul în continuare?
DoR #2 e datorat în special cititorilor care au crezut în noi şi cu care suntem zilnic în contact. O parte din sprijinul financiar şi logistic tot de la ei a venit. Am mai avut norocul de a lucra cu nişte branduri minunate, care au înţeles că aşa cum poţi face altfel de conţinut editorial, poţi face şi altfel de publicitate în print. Mă gândesc în special la pictorialul pe care l-am făcut împreună cu Gusto Pufuleţi, care a fost un sprijin enorm în tipărirea celui de-al doilea număr. Vezi aici detalii: http://www.decatorevista.ro/2010/04/gusto-si-dor/  

De ce „Decât o revista”? S-ar putea ca prin repetiție să încurajați vorbirea unei limbi incorecte, deși voi chiar asta încercați să ironizați. Totuși, dacă se ajunge să vorbim prea mult cu „decât”? Cum veți corecta greșelile unei Românii care apar și în print, pe un produs care aşa este promovat?
Nu e responsabilitatea noastră să încurajăm sau să corectăm greşeli. Titlul este un pariu asumat, o glumă pe care ne-o permitem şi care face parte din ADN-ul proiectului. L-am ales pentru că permite folosirea cuvântului "decât" într-o formă corectă: "Citesc Decât o Revistă", dar şi pentru că nu am vrut să ne definim, cum fac alte publicaţii, ca fiind "mai mult decât o revistă...". 

Multe texte cu și despre jurnaliști sau din domenii conexe. Nu ți se pare că încă cercul de oameni care citește DoR este prea mic? Care este cititorul la care vreți să ajungeți?
Cercul de oameni care citeşte DoR e mult mult mai larg decât cercul nostru de prieteni şi e format dintr-un nucleu minunat de oameni care vor ceva mai mult de la ţara asta şi care n-au abandonat dorinţa de a o mişca înainte, făcând bine ce fac, fără să se ia prea tare în serios.

Raportându-ne la standardele voastre, există branduri pe care nu le-ați accepta să își cumpere publicitate în revistă pentru că valorile acestora nu se identifică cu cele ale publicației?
Nu ne-am gândit la asta. Probabil că sunt, dar un inventar nu-şi are rostul.

Cursul pe care îl ții la CJI este foarte popular. Cum vezi viitorul jurnalismului narativ in Romania?
Cred că apetitul oamenilor pentru poveşti bine spuse nu are legătură cu criza, tendinţele media etc. Dacă vor fi reporteri care vor spune poveşti bune, bine documentate, bine editate, bine prezentate, nu cred că nu-şi vor găsi un public.

Ce crezi ca se va schimba în presă, în urma acestei crize?
Nu ştiu. Sper ca aceste greutăţi prin care au trecut redacţiile să le amintească că nu ajunge o plasă de salvare de la patron sau publicitate; trebuie să încerce să producă conţinut relevant pentru public, indiferent de platforma pe care o preferă.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
catering Memphis
4 Noiembrie 2013, 06:02
I think a year after the birth of the idea, you have had a certain success.
games torrents
19 Iunie 2015, 14:30
wish the best for this project
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare