Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 6 Iulie 2017
Despre growth hacking marketing cu Toma Grozăvescu // SMARTERS

Despre growth hacking marketing cu Toma Grozăvescu // SMARTERS

Toma Grozăvescu ajută companiile să găsească cele mai eficiente metode pentru a creşte şi a atrage clienţi noi. Are o experienţă de 4 ani în digital marketing şi în 2015 a pus bazele SMARTERS, prima agenţie de growth hacking marketing din România, fiind şi unul dintre principalii promotori ai acestui concept în România. Ne-am propus să vorbim cu el despre evoluţia agenţiei pe care a înfiinţat-o şi despre succesul aplicării growth hackingului în businessul autohton.

de Oana Buturas

IAA: Cum a apărut SMARTERS?

T.G.: Dacă e să mergem până la începutul începuturilor, probabil unul din primele momente care au ajuns să contribuie la fondarea SMARTERS a fost prin școala generală, când am început să-mi dezvolt „competențele antreprenoriale”, mai exact, cumpăram petarde iarna, cu 1 RON pachetul și le vindeam vara la bucată. Randament de 600% :) Probabil așa am învățat principiul cererii și al ofertei.

Dar povestea SMARTERS a început când eram în anul I de master. Practicam principala activitate a unui student - timpul petrecut pe Facebook - și am ajuns pe un blog dând click pe un articol despre leadership. Acolo, la secțiunea articole recomandate era și unul cu titlul „Are un growth hacker nevoie de competențe tehnice?”. Am dat click pe el, l-am citit și a fost dragoste la prima vedere.

Zilnic, timp de 2 ani, tot am citit despre acest concept în special și despre digital marketing în general.

Dar apoi s-a apropiat și finalul masterului și am zis să mă apuc și eu să îmi caut un job. Doar că niciunde în Timișoara nu găseam un loc unde să practic genul de marketing despre care am citit, bazat pe date, pe experimentare și combinat cu creativitatea. Și, într-un moment de inspirație/naivitate, am zis „Dacă nu există acest loc, de ce să nu-l creez eu?”. Și așa a început aventura.

Toma Grozavescu

IAA: Cu ce obiective aţi plecat la drum?

T.G.: SMARTERS a fost mereu despre două lucruri: pe de o parte să aplicăm și să promovăm un mod de a face marketing modern, bazat pe conceptul de growth hacking, pentru a ajuta startup-urile și companiile din România să crească și să devină mai competitive. Dar, dincolo de asta, probabil și datorită background-ului meu în organizații non-guvernamentale, mi-am dorit să creăm un loc care să arate că și la noi se poate, că putem crea o organizație/companie unde oamenii să vină cu plăcere la lucru și care să fie un model de bune practici la nivel internațional.

IAA: Ce presupune conceptul de growth hacking marketing? 

T.G.: Growth Hacking-ul este o abordare în marketing care a pornit de la startup-urile din domeniul tehnologic și care propune un mod diferit de a face lucrurile. În loc de a investi sume mari de bani în canalele de marketing consacrate (televiziune, radio, reclame stradale etc.), growth hacker-ii s-au adaptat realității în care activează un startup, și anume lipsa de resurse.

Așa că aceștia au început să testeze și alte modalități de a promova o companie, iar unele din cele mai creative rezultate sunt folosirea produsului în sine pentru a atrage clienți noi.

De exemplu cei de la Dropbox, un serviciu ce îți permite să salvezi și să sincronizezi fișiere pe mai multe dispozitive, au reușit să treacă, folosind growth hacking-ul, de la a cheltui 300 de dolari pentru atragerea fiecărui client, la un mod aproape gratuit prin care au reușit acest lucru: recomandările. Pentru fiecare prieten pe care îl invitai să folosească serviciul, și tu și el primeați câte 500MB spațiu extra.

Aproape toate startupurile de succes din ziua de astăzi folosesc growth hacking: Facebook, Twitter, Linkedin, Aribnb, Uber etc.

Pentru promovarea acestui concept în România am scris un ghid destul de detaliat aici :)

IAA: Din ce domenii  vin clienţii?

T.G.: Avem clienți din domenii foarte variate, de la restaurante la companii de dezvoltare software, aplicații mobile sau de educație. Domeniul de activitate nu este un criteriu comun între clienți, ci mai degrabă nevoile lor și mărimea companiei.

Dacă ar fi să-i categorisesc, momentan avem 3 tipuri de clienți:

- startup-uri tech și companii cu o puternică activitate online - pe care îi ajutăm prin growth hacking;

- companii medii - pe care le ajutăm prin digital marketing;

- companii la început de drum și antreprenori singuri - pe care îi ajutăm prin consultanță și training-uri.

IAA: Cum ţi-ai format echipa? Ce background profesional au SMARTER-ii?

T.G.: SMARTERS cred că e cel mai bun exemplu pentru faptul că nu trebuie neapărat să studiezi un domeniu pentru a activa în el :) Cred că la un moment dat, în afară de un coleg designer grafic, restul nu am făcut licența în domeniu.

Aveam doi colegi care au studiat electronică și telecomunicații, unul era web developer, celălalt pe partea de SEO și online advertising, copywriter-ul nici nu mai știu ce studiase, dar era un tip genial cunoscut mai mult pentru cât de bine cântă rock, eu însumi fiind licențiat în relații internaționale și studii europene.

Mai ales pentru modul în care facem noi marketing, nu mă aștept să vină cineva deja pregătit din facultate. Trebuie să poți învăța singur, aia e clar.

Formarea echipei este, și cred că va rămâne, principala provocare pentru mine ca antreprenor. Pe de o parte pentru că avem nevoie de competențe profesionale tot mai ridicate, dar dincolo de asta căutăm persoane care să se potrivească culturii noastre organizaționale și să fie proactivi, să gândească pentru ei, să le pese.

Echipa SMARTERS

IAA: Ce rezultate aveţi până în prezent?

T.G.: Modul meu preferat de a cuantifica rezultatele este prin a mă uita la clienți. Și momentul în care vezi că i-ai ajutat pe unii dintre ei să își mărească vânzările de trei ori în câteva luni, pe alții să își crească echipa de la 25-30 de persoane la 170, pe alții să fie în topul vânzărilor la concursuri naționale deși sunt doar mici branduri locale, aș putea spune că avem rezultate bune. Mai ales că majoritatea colaborărilor noastre se întind mult peste prima perioadă contractuală.

De asemenea, momentan suntem într-un moment foarte interesant în care începem să culegem roadele acestor rezultate și efectiv suntem în imposibilitatea de a mai lua proiecte noi fără a afecta calitatea prestării serviciilor, lucru pe care nu ni-l dorim. Așa că, momentan încercăm să ne definim mai bine procesele interne pentru ca, în momentul în care vin în echipă colegi noi, să putem livra la un nivel calitativ cel puțin la fel de înalt ca până acum.

IAA: Cum a fost primit cursul de marketing pentru ONG-uri?

T.G.: Cu foarte mult entuziasm și chiar recunoștință din partea organizațiilor. Se pare că am identificat bine faptul că marketingul și comunicarea reprezintă o problemă majoră pentru organizațiile non-profit.

Am avut, dacă nu mă înșel, aproximativ 30 de participanți din 20 de organizații diferite, organizații care acum înțeleg mai bine cum funcționează mediul online și cum se pot folosi de el.

De asemenea, ca follow-up la curs, vrem să facem și un ghid scris pe această temă, pe care să-l facem accesibil organizațiilor din toată țara. Sper ca în august să fie gata.

IAA: Vă gândiţi să colaboraţi (dacă nu o faceţi deja) cu ONG-uri şi/sau companii din alte oraşe?

T.G.: Cu companii din alte orașe lucrăm deja de mult timp, avem colaborări în București de mai bine de un an și jumătate și am mai avut și prin alte orașe și chiar discuții în afara continentului.

Pentru anul următor vrem să ne mărim și mai mult impactul la nivel național printr-o serie de cursuri online de marketing, accesibile antreprenorilor și oamenilor de marketing din toată țara.

Cu ONG-uri lucrăm local (cel puțin momentan) și în limita timpului disponibil ne implicăm și le susținem cum putem, de obicei prin consultanță, cursuri sau servicii.

Chiar încercăm să dezvoltăm o politică mai  bine structurată de responsabilitate socială, principiile acesteia definindu-le în primăvara acestui an.

IAA: Ce sfat i-ai da unui tânăr care vrea  devină antreprenor? 

T.G.: Nu o face! :) Nu o face dacă nu ai găsit o problemă care să te pasioneze cu adevărat. Deși pe net sau prin filme antreprenoriatul pare ceva sexy, e incredibil de greu. Dacă nu faci ceva care să te pasioneze cu adevărat, nu vei trece peste momentele grele.

Al doilea sfat ar fi să se concentreze pe o problemă, nu pe o idee. Ideile sunt multe, dar nu valorează aproape nimic. Afacerile în schimb se construiesc în jurul unei probleme. Cu cât mai mare e problema, cu atât și oportunitatea.

Extra info

Suntem o firmă de marketing cu sediul în Timișoara și suntem axați în primul rând pe mediul digital. La baza filosofiei noastre de marketing stă credința că orice strategie, idee sau campanie de marketing are un singur scop: să ajute afacerea clientului să crească. Oferim servicii de marketing integrate și te putem ajuta cu tot ce are nevoie afacerea ta pentru a crește. La baza a tot ce facem și în campaniile de marketing pe care le implementăm stau principiile testării și măsurării. Mai multe detalii pe https://smarters.ro/

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare