Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 27 Iulie 2007
John Griffiths: În România, nu este eficientă publicitatea

John Griffiths: În România, nu este eficientă publicitatea

Respectatul profesionist în Account Planning explică faptul că deşi România este cel mai mare investitor în advertising din Europa, profitul este foarte mic prin comparaţie cu raportul investiţii-profit înregistrat de alte ţări.

de Anca Rancea

Aţi venit să predaţi un curs la Şcoala IAA. Care este lucrul pe care vreţi să îl comunicaţi studenţilor, care este “the big idea” din cursul pe care îl predaţi?
John Griffiths:
După cum este şi numele cursului (n.r. The next level), lucrul cel mai important este să fac oamenii să gândească la nivelul următor. Cu alte cuvinte, aceasta este etapa întâi a cursului care îi pregăteşte pe studenţi pentru lucrările pe care aceştia trebuie să le facă pentru examenele lor finale. Cursul meu nu este unul în care la final, dau note, ci unul care pune bazele pe care se vor construi generaţii frumoase de profesionişti în comunicare.

GriffithsÎmi doresc ca acest curs să-i înveţe pe cei prezenţi să nu se mulţumescă doar cu nişte statistici, să nu accepte "ipotezele date", să gândească fără să aibă limite, să fie out of the box, să-şi creeze propriul mod de a gândi, în loc de a accepta lucrurile aşa cum sunt. De aceea o să fac un experiment cu coşul de gunoi de la două familii autohtone. Vreau să demonstrez că argumentul "nu sunt bani suficienţi" sau suficienţa nu duc nicăieri. Uneori e bine să fii cât se poate de aproape de consumator, e nevoie să-ţi murdăreşti puţin mâinile pentru a avea un insight bun.

Credeţi că în prezent profesioniştii din comunicare acceptă lucrurile prea uşor?
John Griffiths: 
Da. În ultimii 10 ani, în comunitatea de business şi mai ales în marketing şi-a făcut apariţia un fenomen nou: internetul a schimbat atât costul de bază al afacerilor, cât şi modalitatea de a face business. În prezent, nu mai este posibil să faci afaceri complet noi, nu se mai inventează modele economice, nici măcar nu se mai foloseşte marketingul sau campaniile de publicitate, ci internetul şi marketingul pe internet. 

Gândiţi-vă cum se pune problema în prezent: de ce să cumperi un spaţiu de publicitate într-o revistă, când poţi să îţi publici propria revistă? De ce să plăteşti un expert să înveţe oamenii din compania ta, când poţi plăti pe cineva să scrie o carte pe care o poţi distribui gratis tuturor? Totul este business şi câteodată, marketingul nu este destul de orientat spre afaceri, ceea ce înseamnă că marketer-ii doar cheltuiesc bani de dragul marketing-ului, fără să aibă rezultatele aşteptate.

Prin urmare, acest curs este despre toate aceste lucru şi despre cum ar trebui ele făcute, iar poate cel mai important este faptul că nu dau exemple de studii de caz din afară, ci studii de caz locale, din România.

Care sunt studiile de caz pe care le prezentaţi?
John Griffiths: Zaraza, Zuzu, Tide şi Rom. Sunt campanii care par a fi rezolvat nişte probleme. Nu dau aceste exemple pentru a spune că aceste branduri au găsit soluţia. Ele sunt doar exemple de soluţii. O problemă poate avea mai multe rezolvări, iar ceea ce au făcut aceste branduri este doar una dintre posibilele metode de rezolvare.
Zuzu, spre exemplu, este o campanie foarte interesantă dacă vrei să promovezi iaurtul la birou. Este un produs într-un ambalaj convenabil pe care vrei să îl iei cu tine la birou să îl mănânci pentru pur şi simplu. Aşa că, în loc să vorbeşti ca toată lumea despre ingrediente, avem un exemplu local despre cum poţi să atingi oamenii când sunt la locul de muncă, iar nu foarte multe produse fac acest lucru. Aşadar, nu este vorba despre ce idee creativă îmi poate vinde mie agenţia, ci despre soluţia pe care aceasta mi-o poate da spre a îmbunătăţii mersul afacerii mele.

Care credeţi că sunt cele mai frecvente probleme cu care se confruntă marketingul în România?
John Griffiths: Prima problemă este faptul că în România se foloseşte prea mult advetisingul. Se investeşte mai mult decât se câştigă din asta. Ştiu că România este a 8-a ţară din Europa ca investiţii în advertising şi faptul că se investeşte mai mult decât se gâştigă înseamnă ca advertisingul devine din ce în ce mai puţin eficient. Este prea multă publicitate în România.

Dar acest lucru nu este legat şi de populaţia unei ţări?
John Griffiths: Ba da, dar cifrele, pe cap de locuitor, arată că sunteţi cei mai mari investitori în advertising din Europa. Acest lucru ar fi ideal dacă veniturile s-ar şi întoarce prin cumpărarea produselor companiei, dar din păcate, puterea de cumpărare nu este atât de mare, ceea ce face ca investiţiile în publicitate să nu fie atât de eficiente ca în alte ţări. Ştiu că în termeni de profit, companiile sunt pe plus în urma publicităţii, pentru că altfel nu ar mai investi, însă raportul dintre cât câştigă şi cât ar putea să câştige este clar în defavoarea celei din urmă categorii.

continua » sussus

 
1 | 2  
  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare