Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 8 Mai 2014
Mihaela Nicola: „Succesul poartă semnătura celor care fac zilnic și conștient efortul de a fi mai valoroși decât erau ieriˮ

Mihaela Nicola: „Succesul poartă semnătura celor care fac zilnic și conștient efortul de a fi mai valoroși decât erau ieriˮ

Mihaela Nicola, CEO, The Group, are în palmares o colecție de lucruri frumoase, titluri și titulaturi despre care s-a vorbit destul de puțin. Pe tocuri și, cu sau fără mănuși, Mihaela reprezintă un exemplu de verticalitate și de conduită a lumii contemporane, un exemplu demn de urmat atât de seniorii lumii de afaceri, cât și de juniorii care încearcă să descopere rețeta succesului.

de Teodora Ieșeanu
Mihaela Nicola este una dintre cele mai puternice femei din România; unul dintre cei mai renumiţi practicieni ai comunicării; una dintre cele mai respectate femei de afaceri din România, fondator al agenției The Group, autoare a două cărți despre publicitate „publicitate” și „Bazele Publicității”, a doua volume de eseuri – „Pe tocuri” și „Cu mănuși”, Consul Onorific al Australiei în București și probabil mai are câteva titluri la activ pe care încă nu le cunoaștem. Cine este de fapt Mihaela Nicola, ca om, ca femeie, ca suflet, și cum reușiți să le faceți pe toate?

Mihaela Nicola: Suflet ...mama mia ce cuvânt ... coborât din literatură ... nici nu stiu câte silabe are de când nu l-am mai rostit... Mă stânjenesc un pic evocările de palmares într-o singură frază care se termină cu semnul întrebării, pentru că mă obligă la un răspuns ingenios și nu am altul decât pe cel mai banal cu putință: îmi plac zilele lungi care încep foarte devreme dimineață și se termină spre dimineața următoare, active și împodobite cu oameni și experiențe interesante. Îmi place tot ceea ce fac și fac tot ceea ce îmi place ... așa s-a întâmplat colecția de lucruri frumoase din urmă la care, nedoielnic, se va mai adăuga câte ceva.

În 2013, ați fost în topul celor mai puternice femei din România realizat de Business Magazin. Cum defininiți puterea unei femei în acest context și de ce credeți că s-a făcut un top separat de „cei mai puternici bărbați” din România?

Mihaela Nicola:
Tocmai aceasta cred că este slăbiciunea discursului segmentat pe genuri. În sine, faptul că există o conversație, un desfășurător, un clasament dedicat doar doamnelor cred că poziționează amuzant genul feminin, e ca un fel de revendicare zgomotoasă... „și noi, și noi!...” Separarea explicită de genuri, pe care o fac, apropo, doar doamnele are exact fisura de a ne plasa competitiv .. și nu e cazul. Din punctul meu de vedere lumea este și trebuie să fie condusă de bărbați, așa că aș propune să ne mulțumim cu faptul că noi îi putem conduce pe ei. Apare deseori și numele meu, dar nu mă iau foarte în serios când mă descopăr în astfel de clasamente, pentru că, în fapt ...puterea reală nu se poartă la vedere.

Rezultatele femeilor în afaceri nu sunt pe aceeași balanță cu ale bărbaților? Cum sunt privite acestea în mediul de business atunci când înregistrează rezultate mult mai bune decât predecesorii lor bărbați sau de către „omologi”?

Mihaela Nicola: În realitatea de zi cu zi domnii și doamnele își măsoară creativitatea, putința de a construi, capabilitățile, în același teren. Vedem și perdanți și învingători din ambele genuri. Performanța unei companii, cultura organizațională, veniturile ei, profitul, reputația, portofoliul sau orice alt parametru măsurabil sunt „gender agnostic”. Ele depind de efortul, de viziunea, abilitățile, știința și creativitatea celui sau celei care conduce compania și nici unul dintre aceste atribute nu are exclusivitate de gen.

Câțiva ani la rând The Group a condus topul celor mai mari grupuri de comunicare din România în funcție de cifra de afaceri, iar în anii de criză, aceasta a crescut constant. Care a fost strategia adoptată din perspectiva managementului și cum ați gândit-o? Sau căror lucruri se datorează această creștere?

Mihaela Nicola: The Group împlinește în curând un deceniu de când a fost fondat. În primii doi ani de activitate am avut doar cel mai mare profit nu și cea mai mare cifra de afaceri. Începând însă cu 2007 agenția noastră a devenit lider de piață, conform tuturor clasamentelor oficiale, și este o poziție pe care o păstrăm și în prezent. Anii din urmă, care au adus reașezări dramatice în peisajul economic ne-au afectat și pe noi în unele privințe. Dar ne-am concentrat pe disciplinele de core business, am cumpărat și am vândut companii, ne-am adăugat competențe și am reușit, într-adevăr, să creștem în ciuda scăderii considerabile a industriei. Cum reușim mereu asta? Iarași am sentimentul că aș fi în situația de a oferi rețeta ascunsă a unui număr de magie .. și nu e cazul.

Pot să spun doar că pentru noi a veni la serviciu echivalează cu bucuria de a fi mers la joacă în curtea școlii, cand eram mici. Pentru noi teritoriul agenției este un imens teren de joacă ... ne întâlnim în fiecare zi pentru cea mai frumoasă dintre ocupații. Meseria noastră este aceea de a imagina.... întâmplări, scenarii, proiecte, povești despre branduri și de a le împărtăși în chip cât mai aromios și eficient publicului. Nu cred să existe o ocupație mai frumoasă. Am doi parteneri cu minte sclipitoare și vreo 200 de colegi cărora le place să se joace zilnic cu noi ... în mod cât se poate de responsabil și serios ... dar creativ, inovator, imaginativ. Noi râdem mult la birou, ne bucurăm să ne revedem zilnic, ne inspirăm unii pe ceilalți și avem grijă de a ridica mereu ștacheta de acolo de unde tot noi am plasat-o. Concepem lucruri pe care mai apoi le facem cu plăcere să se întâmple. Entuziamsul e contagios și îl preluăm unii de la ceilalți, în fiecare zi. N-avem frustrări, patimă, încrâncenări și nici nu ne împotmolim în șabloane. Ne place spiritul zborului înalt și tot ceea ce facem este păstrăm altitudinea.

Știu ca ați absolvit Facultatea de Matematică. Cum credeți, businessul este o știință exactă? Pentru a reuși trebuie să gândiți în funcție de anumite teorii, formule, să știți să rezolvați probleme logice?

Mihaela Nicola: Matematica e instrumentul nostru, al tuturor, pentru nevoia de certitudini, pentru structura și regularitate. Cu toții vrem asta, nu numai în management, ci în general... în viață. Ș-apoi cam tot ce ni se întâmplă este deja codat și decodat într-o împletire riguroasa de 0 și 1. Viața are cicluri și simetrii care se întâmplă, matematic, în interiorul unor intervale închise. Știu că sună eliptic de emoție, dar este cât se poate de realist. Tot matematica te ajută să navighezi cu succes prin colonia de lebede negre a lui Taleb.

Care sunt calitățile pe care ar trebui să le aibă un om de business de succes?

Mihaela Nicola: Mi-e foarte greu să generalizez. Nici nu cred că există o insiruire standard de calități sau un amestec ideal de abilități și slăbiciuni. Am văzut oameni extrem de inteligenți, dar complet lipsiți de viziune și puterea de a se adecva la context. Am asistat la eșecuri care poartă semnătura unor oameni cu bagaj intelectual extraordinar. După cum am văzut minți mediocre care au izbutit să contruiască durabil. Nu știu să spun dacă performanța vine la pachet cu înzestrarea cognitivă sau cu rafinamentul de atitudine. Cred mai degrabă că succesul poartă semnătura celor care fac zilnic și conștient efortul de a fi mai valoroși decât erau ieri. Ca oameni, colegi, parteneri și profesioniști. Dar vezi tu ... succesul însuși are traduceri multiple și tot atâtea definiții câți aspiranți.

Ce sfaturi le-ați da tinerilor din ziua de azi care se confruntă cu tot felul de dileme pe care nu le pot rezolva atunci când pornesc un business? Credeți că ar trebui să practice mai multe sporturi pentru minte cum ar fi șahul?

Mihaela Nicola: Sunt diferite criteriile care aduc izbânda generațiilor de azi în raport cu cele care funcționau acum două decenii. Atunci era suficient efortul. Munca, la propriu, orele lungi și multe de muncă erau suficiente pentru a te diferenția, pentru a construi, pentru a crește un business. Astăzi e importantă și creativitatea. Diferențiatorul de valoare provine acum nu numai din efort, ci și din puterea de a imagina căi, soluții, forme pe care nu le-a aplicat nimeni înainte.

Tinerii de astăzi știu și văd și simt că ceea ce îi diferențiază între ei este abilitatea de a inova, dar puțini dintre ei evaluează importanța factorului acela „old fashion” care este ...efortul. Și de aceea eșuează mulți dintre ei. Sigur că acum e de-a dreptul „uncool” să muncești mult, să fii ocupat, să n-ai zile libere, să stai la serviciu 10-12 ore pe zi, să sacrifici pasiuni, timp și preocupări personale pentru proiectele pe care le aduce jobul. În plus, poveștile de succes ale start-up-rilor sunt astfel spuse încât pare că e sufiecient un laptop și o idee funcțională ca să ajungi erou planetar. Nu-i deloc așa, asta e partea romanțată a poveștilor de succes, e forma comprimată a părții frumoase de adevăr. În spatele oricărei împliniri durabile, alături de imaginație, de inovație stă și efortul tenace, multă, multă muncă. Așadar, recomandarea mea: e uber-cool să fii uncool!

"God helps the ones who help themselves" este deviza care însoțește biografia dumneavoastră pe site-ul The Group. Cum vedeți mai exact acest lucru?

Mihaela Nicola: Eu cred în Dumnezeul lui Spinoza și sunt unul dintre oamenii fericiți căruia norocul îi însoțește fiecare pas. Dar știi de ce se întâmplă asta? Pentru că nu mă preocupă deloc viața celorlalți, nu merg agale și nici nu stau niciodată pe loc. Cam așa e cu norocul... el nu-i prea caută pe oameni la ei acasă și nu-l prea pot întâlni în timp ce stau pe canapea și mângâie tableta sau tastele telecomezii. Norocul este offline... și îi întâlnește pe cei care fac viața să se întâmple, mai des decât pe cei care o trăiesc așa cum se întâmplă ea. Așa știu eu .. norocul nu-i poate ține de mână pe cei care au pumnii încleștați, îi ocolește pe cei supărați pe destin și veșnic preocupați de viața altora, îi îmbrățișează pe cei care vin zâmbitori la întâlnirile cu el.

Începând cu 3 decembrie 2012, ați a fost numită Consul Onorific al Australiei la Bucureşti. Ce presupune acest titlu? Cum vedeți în momentul de față relațiile dintre Australia şi România și ce ați reușit să faceți până acum din ceea ce v-ați propus?

Mihaela Nicola:
Este un rol pe care sunt onorată să îl îndeplinesc pentru România, în numele Majestății sale, Regina Elisabeta a Marii Britanii. Așa este formulată învestitura oficială, așa operăm, reprezentând Australia. Am un sprijin extraordinar în persoana unui expert consular, doamna Irina Buzilă care oferă asistență permanentă cetățenilor australieni aflați pe teritoriul României și preia cu răbdare, rezolvă riguros multe și variate probleme, în fiecare zi. Ai să fii surprinsă, sunt peste 1000 de cetățeni australieni rezidenți în România și peste 13 000 vizitatori anual, ei au deseori solicitări oficiale adresate consulatului.

Totodată obiectivul nostru este acela de a promova oferta economică a companiilor australiene, de a ajuta la consolidarea relațiilor între România și Australia atât la nivelul schimburilor comerciale cât și în privința relațiilor politice, culturale, militare și în alte domenii. Îmi face plăcere să amintesc faptul ca Australia a devenit o destinație turistică din ce în ce mai atractivă pentru cetățenii români. Asemenea ei, oferta educațională a universităților din Australia atrage tot mai mulți tineri români. Nu în ultimul rând aș menționa că Australia este țara cu grad de corupție virtual zero și acesta este modelul de societate și conduită socială pe care avem misiunea de a îl promova în România.

În ultimii ani ați publicat două cărți "Pe tocuri"și "Cu mănuși" ce puteți să ne spuneți despre acestea și care a fost contextul care v-a determinat să vorbiți despre conduita lumii contemporane?

Mihaela Nicola:
Va suna a stridentă lipsa de modestie, dar nici una dintre cărți n-a fost calculată, programată sau pregatită de mine ca apariție editorială. Amândouă au fost manuscrise solicitate de editori. „Pe tocuri” a apărut destul de .. pripit, culegând între coperți articolele publicate de mine în revistele lucioase destinate fetelor cu pretenții. Redacția spunea că este articolul cel mai citit din fiecare număr al revistei asa încât editura a socotit că a pune toate articolele într-o carte s-ar putea dovedi un exercițiu de succes. A fost un succes neașteptat. Aș fi edulcorat o parte din enunțuri dacă aș fi știut că ele devin „lecție de viață” pentru foarte multe femei... asa cum povesteau mesajele care mi-au inundat inboxul dupa apariția cărtii. Mă rog, în lipsa nuanțelor, s-a păstrat autenticitatea opiniilor. Mai apoi, după primul succes editorial am primit propunerea pentru o a doua carte... Păream, în ochii editorului, un model de atitudine demn de a se împărtăți pe sine ... așa încât mi-a propus să edităm colecția interpretărilor mele despre maniere, interacțiuni sociale și tipare comportamentale într-o altă carte. Așa a apărut „cu mănuși”. Și s-a vândut până la aceleași cote amețitoare, care m-au surpins, din nou. E adevărat, amândouă au fost abil promovate, probabil ca așa a fost posibilă vânzarea unor tiraje de zeci de mii pentru fiecare titlu. Acum însă am devenit atât de prudentă în privința unui nou manuscris încât nici unul nu mai este îndeajuns de bun pentru a deveni carte, deocamdată...

Pe ce motoare de creștere va miza anul acesta thegroup?

Mihaela Nicola:
A, înapoi la business … da, anul acesta vom crește din nou, neîndoielnic. Cresc foarte mult, ca volum și extindere agențiile de creație și cele de producție. Agenția de creație, dincolo de dezvoltarea unor campanii integrate concepe deja analize strategice, pe care le vinde ca produs analitic, de sine stătător, agențiile de producție și digital s-au specializat în crearea de conținut, în dezvoltarea de instrumente exclusive și aplicații sofisticate, și-au dublat dimensiunea echipei și și-au triplat portofoliile. Agenția de PR și-a adăugat șase clienți de la începutul anului. Agenția de media are rata de success 100% în licitații, și-a adăugat 9 clienți noi și conform tradiției crește spectaculos în fiecare an.

Mi-e greu să aleg o disciplină favorită. Media, incluzând desigur dimensiunea digitală adaugă cel mai consistent volum, însă creșterea se întâmplă 360 grade. În unele domenii creștem odată cu piața, în altele devansăm ritmul industriei.

Sub ce parametri se comunică în 2014-2015? Care sunt noile tendințe?

Mihaela Nicola:
M-aș feri să intru în competiția de enunțuri tip prognoză. Dacă vrei, aș menționa mai degrabă două caracteristici specifice activității de comunicare astăzi. Nu le calific în nici un fel … nici nu cred că are importanță, sunt pur și simplu două realități de tip nou … prima este aceea că spre deosebire de trecut acum se vorbește mult mai mult despre “unde” se comunică decât “ce” se comunică. Tot buzz-ul este despre online versus canale tradiționale, despre care canale și unde în mediul virtual e mai eficient să spui povestea brandurilor și cât crește online-ul în comparație cu TV-ul și tot așa. Ca și cum ar mai fi cuiva neclară forma viitorului sau ar putea identifica cineva o rețetă cu durata mai lungă de viață decât 24 ore… foarte puțin sau deloc se vorbește însă despre mesaj și consistența acestuia. Cea de-a doua caracteristică este că se comunică acum pentru acum. Imediat pentru imediat.

Mulțumesc pentru deschidere și pentru răspunsuri!

Mihaela Nicola:
Mulțumesc pentru interes. N-am acordat niciodată un interviu pentru IAA. Tenacitatea ta l-a făcut să se întâmple.

 

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare