Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 13 Decembrie 2013
Mihai Bârsan, Președinte IAA România: Publicitatea devine o marfă, a ajuns să fie cumpărată mai ieftin și pe criterii care uneori nu includ și calitatea

Mihai Bârsan, Președinte IAA România: Publicitatea devine o marfă, a ajuns să fie cumpărată mai ieftin și pe criterii care uneori nu includ și calitatea

Dacă pentru majoritatea oamenilor 1 ianuarie este ziua în care se hotărăsc schimbările majore, pentru IAA România ziua schimbării vine mai repede: noul consiliu director al asociației a fost ales la începutul lui noiembrie. O schimbare ce sigur va avea impact este alegerea unui nou președinte: Mihai Bârsan (Viceprețedinte Marketing, Ursus Breweries). Despre ce își propune ca președinte și despre direcțiile către care se va îndreapta IAA am aflat chiar de la el.

de IQads
Ce te-a determinat să candidezi pentru postul de președinte IAA?
Mihai Bârsan: Vreau să ma implic mai mult în tot ce înseamnă industrie de marketing și comunicare în România, acesta fiind totodată motivul pentru care m-am și întors să lucrez în țară. Pot să spun și că a trecut suficient timp de la revenire ca să trec peste perioada aglomerată de re-acomodare, ceea ce m-a făcut să cred că poate am timp să fac și mai multe, așa că am profitat de ocazia aceasta care s-a ivit. Am avut câteva discuții cu oamenii din vechiul board și-am ajuns la concluzia că e un moment potrivit pentru a mă implica.

Te simți pregătit pentru responsabilitățile noii funcții în cadrul IAA?
Mihai Bârsan:
Încă aflu care sunt toate responsabilitățile de președinte cu ajutorul lui Victor Dobre, Directorul Executiv IAA și al foștilor președinți. Deocamdată, responsabilitatea cea mai mare este să avem un board unit și să ne stabilim niște direcții clare către care să mergem în următorul an.

Care dintre deprinderile și aptitudinile pe care le-ai deprins ca vice-președintele de marketing la Ursus Breweries crezi că o sa te ajute cel mai mult în calitate de președinte?
Mihai Bârsan:
Una din aptitudinile pe care le-am căpătat lucrând în marketing mai multă vreme și care a fost mereu de folos e răbdarea. Deși uneori oamenii fac greșeli sau comunică greșit, nu trebuie s-o iei neapărat în nume de rău, de obicei e doar o chestie de moment, neintenționată. Cea mai bună experiență pe care am căpătat-o a fost să consider că toți oamenii sunt bine intenționați și să am răbdare să văd că într-adevăr așa e. În același timp, tenacitatea ajută în marketing, la fel ca și continuitatea în ceea ce transmiți, să știe oamenii la ce să se aștepte. Dar rămâne în continuare o zonă mare de tot din care am de învățat.

De ce crezi că anul acesta ai fost singurul candidat pentru postul de președinte?
Mihai Bârsan:
Probabil pentru că e un job care necesită mult timp. Trebuie, în primul rând, să ai acest timp și, în al doilea rând, să fii dispus să îl investești în asta pentru că este 100% voluntar. De aceea îi apreciez foarte mult pe toți cei care au candidat pentru orice poziție în board și îmi doresc să țin legătura cu toți. Sunt oameni din toate zonele, și din agenții, și clienți, și reprezentanți ai media, sunt oameni cu experiență, dar și oameni tineri. Este un board nou aproape în totalitate, deci o energie nouă de care trebuie să ne folosim. Orice job la IAA presupune multă munca și, deși are și partea lui de fun, nu e atât de fun ca atunci când ai ieși în parc să te joci cu o minge.

Un board nou înseamnă și o nouă direcție pentru IAA?
Mihai Bârsan:
Am prezentat deja câteva direcții pentru conducerea IAA deoarece mi se pare normal ca lumea să știe ce urmează să se întâmple. Planul meu nu e o revoluție, e o evoluție a ceea ce face IAA în prezent. Sunt câteva programe care trebuie obligatoriu să continue. Școala IAA, de exemplu, este foarte importantă pentru industrie, e un lucru care trebuie neapărat să continue și să se dezvolte. EFFIE a rămas singurul eveniment important al industriei și obligatoriu o să-l continuăm, la fel și Premiile de Excelență IAA. În același timp, aș vrea să creștem reputația industriei de marketing și publicitate față de cei trei stakeholderi principali: publicul larg, căruia să-i arătăm ca industria de marketing și publicitate a fost și este un motor de dezvoltare economică pentru România, firmele care investesc în publicitate și în comunicare, cărora să le arătăm importanța investiției în comunicare, și autoritățile guvernamentale, încât să nu mai fim luați prin surprindere de anumite ordonanțe și schimbări de regulamente.

Ce alte obiective ți-ai propus să îndeplinești pe parcursul mandatului de președinte IAA?
Mihai Bârsan:
În primul rând, îmi propun să ne extindem în țară și chiar în Republica Moldova. Am avut deja niște discuții în direcția aceasta. În al doilea rând, îmi doresc să încep un proiect foarte drag mie, legat de reputație. Ideea este ca ar fi bine să și facem ceva concret, nu doar să comunicăm ce face industria și pentru asta, împreună cu niște colegi, ne gândeam la o Fabrică de Inovație prin care să arătăm că IAA, în numele industriei de marketing și comunicare, ajută la dezvoltarea României prin inovație în mai multe arii (comunicare, concepte, ambalaje).

Ce aspecte legate de reputația publicității ar trebui îmbunătățite, mai ales în rândul clienților de publicitate?
Mihai Bârsan:
Publicitatea nu are o reputație proastă, deci nu e nevoie de schimbarea radicală a percepției. Problema este că, în mintea clienților, publicitatea înseamnă cifre și cheltuieli. Își dau seama că pierzi dacă nu comunici, dar le este greu să calculeze relația între câștigurile financiare și cele de imagine.

Într-un articol de pe site-ul IAA vorbeai despre principiul unității ca element care a salvat industria. Va avea unitatea același rol și pe viitor?
Mihai Bârsan
: Depinde cât de mult vom reuși noi să trăim după acest principiu. Eu am scris articolul pentru că mi-am dorit, chiar înainte de prima întâlnire cu board-ul, să aduc acest punct de vedere în atenția membrilor și să stabilesc de față cu toată lumea că eu asta îmi doresc ca președinte: să unesc elementele industriei. Ca președinte, o să încurajez lucrurile care duc la unitate și o să le resping pe cele care duc la divergență. IAA trebuie să fie un teren comun în care să putem să facem lucruri benefice întregii industrii, lăsând-o, în același timp, o industrie competitivă.

Ai dori să introduci vreo schimbare în ceea ce înseamnă Școala IAA?
Mihai Bârsan:
Vom face o evaluare împreună cu board-ul care se ocupă de Școală pentru a vedea dacă este ok strategia, ce merge și ce nu. Este un lucru normal și care trebuie făcut anual pentru a ne asigura de sănătatea Școlii și de relevanța proiectului. Pe lângă asta, Școala a fost finanțată din fonduri europene timp de 2 ani, iar acum s-a terminat grant-ul, deci trebuie să găsim alt model de finanțare sau să ne întoarcem la cel de dinaintea grant-ului. Asta va necesita, cred, o relansare a școlii. În plus, la anul vom lansa modulul de digital unde oamenii să poată învăța acele strategii care nu se schimbă când evoluează tehnologia și de unde participanții să iasă pregătiți pentru lucruri care nu s-au inventat încă. Aș vrea să insistăm mai mult în cadrul Școlii pe încă două teme: marketing pentru non-marketing și inovația. Direcția finală o vom alege la începutul anului viitor, după întâlnirea cu board-ul.

Care crezi că este cea mai mare problemă a industriei de publicitate din România acum? Dar cea mai mare oportunitate? Cum poate contribui IAA la rezolvarea, respective exploatarea acestora?
Mihai Bârsan:
Cred că problema cea mai mare, de fapt, este transformarea industriei într-un bun care se vinde la vrac. Publicitatea devine o marfă, a ajuns să fie cumpărată mai ieftin și pe criterii care uneori nu includ și calitatea. Trebuie să îmbunătățim modul în care vindem noi înșine industria, e un lucru la care trebuie să lucreze și agențiile, individual. Aici cred că vine și oportunitatea: să arăți cum calitatea costă, dar își merită prețul. Cu toții ne dorim un mediu în care agențiile să aibă poftă de competitivitate, în care sunt premiate campaniile cele mai eficiente, dar care sunt în același timp și frumoase și creative.

Notă: Acest interviu a fost preluat de pe site-ul IQads.ro.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Zaharia Mihai
19 Decembrie 2013, 02:56
Multe adevaruri trecurate pe-aici pe-acolo, dar ce-ar fi sa-l spunem si pe cel mai dureros?! Sa invatam sa ne vindem cu totii mai bine... ca persoane fizice, ca firme, etc.
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare