Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 2 August 2012
Ramona Dumitru, Saatchi & Saatchi PR: „Românii se numără printre cetățenii europeni care beneficiază cel mai puțin de drepturile pe care le au”

Ramona Dumitru, Saatchi & Saatchi PR: „Românii se numără printre cetățenii europeni care beneficiază cel mai puțin de drepturile pe care le au”

Ramona Dumitru, Business Unit Director Saatchi & Saatchi PR, vorbeşte despre implementarea campaniei „E dreptul tău! Acţionează!”, care a fost lansată pe data de 5 iunie 2012. Aceasta este prima campanie pentru drepturile consumatorilor lansată direct de către Uniunea Europeană în România, iar obiectivul acesteia este ca „românii, în calitate de cetățeni europeni, să devină mai conștienți de drepturile lor, drepturi care le sunt garantate prin legislația Uniunii Europene, atât în țară cât și în celelalte state membre.”

de Teodora Ieşeanu
IAA.ro: Campania Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din România, „E dreptul tău! Acţionează!”, este o inițiativă a Comisiei Europene. S-au mai defăşurat astfel de campanii până în prezent? Care au fost rezultatele?
Ramona Dumitru: Este prima campanie pentru drepturile consumatorilor lansată direct de către Uniunea Europeană în România. Uniunea Europeană a finanțat în trecut alte două campanii, de durata mai scurtă, pentru a crește gradul de conștientizare al cetățenilor români asupra drepturilor lor, campaniile fiind executate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. De asemenea, au mai existat și alte proiecte ale asociațiilor și organizațiilor neguvernamentale co-finanțate de Uniunea Europeană.

Campanii de asemenea anvergură și cu același scop ca cea lansată la noi în țară pe 5 iunie, au mai fost implementate și în alte state membre U.E. care au aderat după 2004.

IAA.ro: Ce urmăreşte Comisia Europeană prin lansarea acestei campanii? Dat fiind faptul că România a aderat la U.E. în 2007 crezi că nivelul de informare a consumatorilor români va ajunge la nivelul de informare al celor europeni?
Dacă ne uităm la ultimele studii realizate de U.E., există încă diferențe mari între țările membre în ceea ce privește conștientizarea consumatorilor în ceea ce privește drepturile lor. De exemplu, în țările nordice, consumatorii conștientizează mult mai bine drepturile pe care le au și știu suficient de bine ce să facă pentru a le fi respectate. În multe țări există însă loc de mai bine. Este adevărat că românii se numără printre cetățenii europeni care beneficiază cel mai puțin de drepturile pe care le au. Din acest motiv, obiectivul campaniei este ca românii, în calitate de cetățeni europeni, să devină mai conștienți de drepturile lor, drepturi care le sunt garantate prin legislația Uniunii Europene, atât în țară cât și în celelalte state membre.

Mai mult, a ne cunoaște drepturile înseamnă nu doar să fim conștienți că le avem, ci și să știm cui trebuie să ne adresăm atunci când întâmpinăm probleme. Tocmai de aceea campania promovează organizațiile care pot sprijini consumatorii, organizații precum Centrul European al Consumatorilor România, organizațiile neguvernamentale Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România (ANPCPPSR) și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România), precum și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

IAA.ro: Care sunt obiectivele şi scopurile pe care doriţi să le atingeţi prin implementarea campaniei?
Datoria noastră este de a promova inițiativa Uniunii Europene. Saatchi & Saatchi implementează această campanie pentru Uniunea Europeană după câștigarea unei licitații publice la care au participat mai multe agenții din România. În acest proiect al Uniunii Europene elaborăm și implementăm strategia de comunicare – media și PR, contribuind cu întreaga noastră expertiză în comunicare și experiență pe piața din România necesare pentru o campanie multi-media complexă, cum este aceasta.

IAA.ro: Care sunt temele majore pe care se axează campania, „E dreptul tău! Acţionează!”, şi cum s-a ajuns la selecţia acestora?
Campania abordează 12 teme care acoperă drepturile esențiale de care beneficiază consumatorii în Uniunea Europeană, cum ar fi cumpărăturile online, garanția produselor, pachetele de servicii turistice, siguranța produselor, etichetarea produselor alimentare, drepturile pasagerilor, practici comerciale incorecte... Toate aceste teme vor fi aduse în atenția românilor.

IAA.ro: Care sunt activitățile care se vor desfăşura pe parcursul celor 12 luni de campanie în vederea informării consumatorilor asupra drepturilor lor?
Campania a fost lansată la începutul lunii iunie a.c.. Recent, o masă rotundă organizată în cadrul campaniei a reunit experți în protecţia domeniul protecţiei consumatorului şi reprezentanți ai mediului de afaceri, tema fiind drepturile pasagerilor și pachetele de servicii turistice. Participanții au dezbătut modul în care drepturile consumatorilor sunt respectate pe aceste două piețe.

Un alt eveniment a fost organizat în aeroportul Otopeni, cu scopul de a informa pasagerii despre drepturile pe care le au atunci când călătoresc în Uniunea Europeană, de exemplu în cazul întârzierii sau anulării zborului. Daniela Nane, ambasadorul campaniei „E dreptul tău! Acționează!”, a fost de asemenea prezentă pentru a împărtăși cu cei din aeroport experiențe de vacanță. Până în mai 2013, vor fi organizate alte șase evenimente similare destinate interacțiunii directe dintre grupurile țintă ale campaniei. Activitățile campaniei includ totodată publicitate TV, print și online, un website oficial, și social media.

Activitățile desfășurate includ un program de dezbateri cu comunitatea de afaceri și evenimente publice în aeroport, centre de cumpărături, supermarketuri și maternități, activități care se vor desfășura pe o perioadă de 12 luni.

IAA.ro: Ce alte teme ar mai fi putut abordate, dar nu s-au încadrat în criteriile de selecţionare?
Aceasta este o campanie de conștientizare a consumatorilor asupra drepturilor pe care le au în Uniunea Europeană, astfel încât subiectele abordate sunt strict legate de legislația U.E. Campania se concentreazaă în mod deosebit pe ceea ce a rezultat în urma studiilor Comisiei Europene ca fiind relevant pentru consumatorii români și pentru piața din România.

IAA.ro: Cum va fi implicată în campanie comunitatea de afaceri din România?
Un obiectiv important al campaniei este ca mesajul nostru să ajungă la comunitatea de afaceri și să inițiem un dialog cu reprezentanții acesteia. Companiile trebuie să cunoască și să respecte drepturile consumatorilor, realizând că fiind aproape de consumatori reprezintă un “plus” în economia competitivă de azi. Reprezentanții mediului de afaceri vor fi pe lista noastră de invitați, pe parcursul campaniei. De exemplu, la evenimentul organizat pe 19 iulie au fost invitați ca speakeri reprezentanți ai companiilor de top de pe piața transportului aerian și a serviciilor turistice.

Atitudinea companiilor față de drepturile consumatorului este foarte importantă, iar implicarea acestora în activitățile planificate este esențială pentru reușita campaniei U.E.

IAA.ro: Vor fi respectate mai mult, pe viitor, drepturile consumatorilor români de către operatorii economici aşa cum sunt respectate drepturile consumatorilor europeni?
Cu siguranță consumatorii români vor fi mai hotărâți în acțiunile pe care le vor lua și mult mai bine informați în cazul în care produsul sau serviciul pentru care au platit, se dovedește a fi diferit de ceea ce așteptau.

IAA.ro: Crezi că operatorii economici vor fi afectaţi într-un mod anume de faptul că românii vor fi din ce în ce mai informaţi asupra drepturilor lor de consumator? Ce ar trebui să facă în acest sens?
Pe măsură ce va crește gradul de conștientizare consumatorii vor realiza cât este de important să ia atitudine ori de câte ori drepturile lor sunt încălcate. Astfel, conștientizarea asupra drepturilor consumatorilor va avea loc și în rândul reprezentanților mediului de afaceri.

Ce trebuie să facă companiile? Să se asigure că serviciile şi produsele lor sunt promovate în mod corect și nu prin metode înșelătoare, și să răspundă solicitărilor și reclamațiilor venite din partea clienților conform legii.

IAA.ro: Care sunt rolurile organizaţiilor pentru consumatori în desfăşurarea campaniei?
Organizațiile pentru consumatori – Centrul European al Consumatorilor din România și ale asociațiilor neguvernamentale pentru consumatori - Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor și Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România - sunt parteneri contractuali în campania U.E. Rolul lor este de a contribui prin expertiza lor în domeniul protecției consumatorilor în România, și să elaboreze broșurile informative cu privire la drepturile consumatorilor. Campania promovează organizațiile pentru consumatori ca sursă de informații și consiliere.

IAA.ro: Cum arată cadrul legislativ din Europa faţă de cel din România din acest punct de vedere? Cum îşi susţin drepturile consumatorii europeni?
Aceasta este o întrebare pe care ar trebui să o adresați Uniunii Europene…. Cred totuși că în spațiul comunitar legislația care stabilește drepturile esențiale ale consumatorilor este aceeași, ceea ce diferă este modul în care beneficiem de drepturile noastre.
Pentru asta, consumatorii, instituțiile, organizațiile și mediul de afaceri trebuie să colaboreze.

IAA.ro: Ce alte programe va desfăşura pe viitor Direcția Protecției Consumatorului din România?
La finalul campaniei, anul viitor în mai, se va face o evaluare, iar din acel moment Uniunea Europeană va putea decide care sunt pașii care trebuie făcuți în continuare.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare