Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Interviuri"
Facebook
Like us on Facebook
Interviu - 8 Iulie 2014
Românii au triumfat la Young Cannes Lions 2014. Aur la categoria Cyber

Românii au triumfat la Young Cannes Lions 2014. Aur la categoria Cyber

Bianca Dumitrașcu și Răzvan Ghilencea, echipa din cadrul The Alternative School for Creative Thinking, au obținut medalia de Aur la categoria Cyber în cadrul competiției Young Cannes Lions.

de George Toma – corespondent IAA.ro la Cannes

Aceștia au rezolvat într-un mod inovator brief-ul oferit de The Fred Hollows Foundation, ONG cu activități în domeniul sănătății oculate, care a cerut o campanie digitală integrată, care să atragă atenția asupra faptului ca 4 din 5 cazuri de orbire la nivel global pot fi tratate sau prevenite. Soluția propusă a a urmărit ideea de blind shopping pe internet.

IAA.ro a stat de vorbă cu cei doi creativi, Bianca, art director și Răzvan, copywriter, ambii de la Friends TBWABucharest, dar și cu cea care i-a îndrumat la Cannes, Teodora Migdalovici, ambasador al Lions Festivals din 2004.

IAA.ro: Feliciări pentru performanța de a triumfa la Cannes, într-o competiție în care soluțiile creative sunt recompensate. Care a fost brief-ul pe care l-ați primit? Gold
Bianca Dumitrașcu: A trebuit să creăm o campanie integrată în social media care să facă înțeleasă problema nevăzătorilor și cum în cele mai multe cazuri aceastea pot fi tratate. Un brief foarte ofertant. A fost dificil să ne focusam doar pe o direcție.

Răzvan Ghilencea: Mulțumim, mulțumim. Adevărul e că am plecat de la briefing zâmbind ca fraierii, nu știam că 12 ore mai târziu încă o să transpirăm căutând cea mai buna direcție. Cică așa e cu briefurile mișto, te păcălesc că e ușor. Dar nu e.

Are șansă soluția propusă de voi să intre în competiție pentru lei, dacă va fi implementată? Cum ați ajuns la ea?
Bianca Dumitrașcu: De ce nu? Dacă s-ar implementa. Cred că oamenii ar fi foarte empatici la o astfel de experiență și dacă s-ar atinge scopul propus în brief cu siguranță ar putea fi înscris. Am căutat acel lucru comun pe care îl facem toți (dincolo de fashion și mofturi, fiecare dintre noi trebuie să facă cumpărături).

Răzvan Ghilencea: Mi se pare că briefingul a început cu “e posibil ca ideea cîștigătoare să fie implementată”. Acu’ să vedem… .

Cum ați simțit drumul până la Cannes Cyber Lyons?
Bianca Dumitrașcu:
Drumul până la Cannes a fost cel puțin palpitant. Am participat la The Alternative School For Creative Thinking unde am concurat pe brief-uri diverse alături de multi alții foarte buni. Ne-am agitat până în ultimul moment, când am ieșit pe locul doi. Așa am intrat în competiție la cyber cu susținere din partea ACADEMY+PLUS.

Răzvan Ghilencea: Scurt și intens. 1 luna jumătate de școală în care am rezolvat brief dupa brief. Iar asta se întampla într-o perioadă agitată la agenție. Noroc cu Laura Nedelschi (CD) că ne-a înțeles și ne-a ajutat.

”Goldurile tinerilor alternativi sunt un pașaport pentru România și un indicator pentru potențialul industriei” – Teodora Migdalovici

Este pentru al doilea an consecutiv când The Alternative School for Creative Thinking trimite la Cannes Young Lions o echipă care se întoarce cu premiul cel mare, în categorii în care participăm pentru prima dată (în 2013 la Design), sau sunt abia înființate (anul acesta la Cyber Lions). Care este modul în care sunt selecționate echipele?
Teodora Migdalovici: Puțini știu că în realitate categoria Cyber are peste zece ani de existență. De fapt, Mihai Gongu, primul nostru Young Lion, la Cyber a intrat în competiție în 2005. Eu cred mult în disciplinele contemporane, pentru că ele vor da tonul industriei, așa că am mai avut de-a lungul timpului și alte echipe la categoria asta, una de la Webstyler, alta formată din freelanceri. Dar în zece ani comunicarea s-a schimbat teribil, a apărut social media, au apărut aplicațiile pe mobil și o mulțime de alte instrumente digitale gândite să servească prezența oamenilor în spațiul virtual, așa că datele categoriei de Cyber s-au schimbat și în 2014 n-a mai fost vorba despre bannere și pagini web, ci despre strategie digitală și inteligenta folosire a vizualului.

În fiecare an, la The Alternative School for Creative Thinking, platformă care îi pregătește și selectează pe tinerii care reprezintă anual România la Cannes și Eurobest, decid programa cursurilor și categoriile de competiție în funcție de ce simt că are nevoie piața locală. În 2005 am pus foarte mult focus pe relevanță în vizual, pentru că la vremea respectivă evoluția pe nișa asta era imperativă. În 2008, când s-a lansat PR-ul că platformă de competiție la Cannes, am promovat jurați români în această postură, pentru că industria de profil era performantă și merita o astfel de recunoaștere.

Anul acest am avut în competiție trei echipe, la trei discipline pe care le consider Red Carpet fundamentale pentru viitorul industriei: e vorba despre PR (susținută de UniCredit Țiriac Bank), Design (susținută, că și anul trecut, de Renania) și Cyber (susținută de ACADEMY+PLUS / PITECH+PLUS. Ca de fiecare dată am avut și-o echipă la Roger Hatchuel Academy, care, în 2014, a fost susținută de MiniPRIX.

Selecția a avut loc după două luni de training intens, de 3 ori pe săptămînă, cu analiză pe studii de caz premiate la Cannes, Eurobest sau Dubai Lynx, cu întâlniri armonizate cu liderii industriei, dublate de competiții succesive, unde s-a lucrat pe brief-uri în care componenta digitală era nelipsită. Cyber a fost cumva elementul comun brief-urilor de la PR creativ și de la design, temele de PR aveau componenta de strategie on line, cele de Design implicau strategie de activare și promovare în spațiul virtual, iar mecanicile de mobile thinking, instrumentele Google și platformele social media erau ~la impuse~ indiferent de categorie.

Ce înseamnă pentru industria din țară premiile pe care acești tineri le aduc în România?Teodora Migdalovici: Reușita alternativilor Bianca și Răzvan (echipa FlipSters Play, ambii creativi la TBWA), reușita lui Alex și a Nataliei (echipa Bokeh, creativi la Media Concept Store și câștigătoarea, din partea The Alternative School a Goldului la Design) sunt dovada vie că se poate. Generația celor de până în 28 de ani, născută cu internetul de gât și învățată să fie și-un pic auto-didacta, dacă e bine informată, bine pregătită și dacă are necesara susținere (financiară, coaching), poate străluci în cele mai dificile contexte și în cele mai dorite competiții la nivel mondial. Dincolo de aplauzele atît de meritate pentru câștigători, Goldul de la Design din 2013 și Goldul de la Cyber din 2014 înseamnă o formă de declinare a identații pentru The Alternative School și studenții ei, tot așa cum carierele celor peste 250 de tineri care s-au calificat pentru Cannes sau au câștigat distincții la competiții în toți cei 9 ani de existentă ai Școlii sunt un statement pentru felul în care această experiență educațională schimbă vieți. Și, poate cel mai important, goldurile tinerilor alternativi sunt un pașaport pentru România și un indicator pentru potențialul industriei.

Performanța lor e performanța sponsorilor cu cap și inimă care fac ca prezența, vreme de 9 zile, pe Riviera Franceză, să fie o experiență tangibilă, e performanță profesorilor care i-au pregătit, care i-au întors la masa de lucru, a evaluatorilor care i-au ambiționat și motivat prin feedback lucid și pertinent. Eu încă savurez victoria asta incredibilă, dar nu mă pot opri să mă gândesc la faptul că implică foarte multă responsabilitate. Pentru că în secunda doi, după ce trece momentul de euforie, chiar dacă bucuria persistă ca la carte, nu poți să nu te gândești: «What s next». Cum găsim banii necesari pentru următoarea ediție, pentru următorul Cannes. Pentru că e un efort financiar substanțial, dincolo de mașinăria înscrierilor, a selecției, a organizării cursurilor și a pregătirii. Și te întrebi ce-o să fie la anul. Și cum faci să fie și mai bine. Cum ne disciplinăm mai mult, cum organizez totul ca întregul parcurs să fie fără fisură. Pentru că programul, ca orice altceva pe lumea asta, e perfectibil, fatetabil, până la forma perfectă. Vreme de 9 ani, împreună cu niște profesori formidabili, am pregătit oameni buni, care-au devenit excepționali. În 9 ani au fost premii sau au fost doar experiențe. Aurul nu era neapărat un obiectiv. Dacă m-ar fi motivat doar medaliile sau ego-ul, probabil că aș fi renunțat de mult. Mă uit cu bucurie când văd că foști Young Lions care n-au fost premiați în anul participării lor la Cannes, ajung, după ani de zile, să fie în primele poziții în clasamente mondiale făcute de Archive. Pentru mine asta e suficient.

Când însă în doi ani consecutivi singura data când România strălucește pe scenă e datorită câștigătorilor de la The Alternative School aurul devine, fără să vrei, un fel de obligație. Și asta e copleșitor, pentru că despre mine îmi place să cred că mă pricep să scot ce e mai bun din oameni, fără să mă gândesc neapărat la obținerea trofeelor (cu orice preț, așa cum am văzut că se mai practică). Goldul lor e o obligație, dar și o sursă de confort mental. Știi că toate acțiunile de-acum încolo sunt insamintate nu doar cu iubire, ci și cu pace. Când ai validări internaționale la o astfel de scară și cu așa o frecvență, înseamnă că faci ce trebuie și că merită să mai pui o cărămidă la construcție. De departe oamenii o văd că s-a ridicat mult dincolo de fundație, și le place cum se conturează.

Tinând cont de experiența și rezultatele pe care le-au acumulat la Cannes Young Lions, ne putem aștepta ca agențiile din România să triumfe din ce în ce mai mult în competiție și, poate, să avem o zi dedicată creativității din România?
Teodora Migdalovici:
În 2014 am avut cel mai mare număr de înscrieri din istoria prezenței românești la festival. Vreau, în sensul acesta, să-i felicit pe McCann, Ogilvy și Publicis pentru anvergura înscrierilor, dar și pentru rezultate. Pentru necunoscători un bronz sau un shortlist e posibil să nu însemne mare lucru, dar pentru cine știe câte lucrări sunt în concurs, cu cine se bat agențiile românești și câte mii de entry-uri de bună calitate vede un juriu în doar câteva zile (și nopți), distincțiile lor cântăresc foarte mult.

Așa că Publicis, Ogilvy și McCann, felicitări! Pentru celelalte agenții mesajul e simplu: prima condiție pentru a câștiga e să te prezinți la concurs. A doua - să faci treabă bună și-a treia să nu te descurajezi dacă rezultatele nu par să fie cele așteptate. Consecvența în competiție e fundamentală pentru succesul pe termen lung. Cannes-ul e un maraton care trebuie alergat exact în ritmul în care băbuțele dedicate merg duminica la biserică aproape cu religiozitate. An după an, cu cazuri reale, cu clienți pe care îi ajuți cu ideile tale să facă performanță în business și s-o facă bucurându-i și îmbogățindu-i pe oameni. Și dacă din când în când munca ta ajunge să fie unanim recunoscută la Cannes, cu atît mai bine. Dar dacă nu, lucrurile sunt simple: punct și de la capăt, așa cum face orice atlet cu respect și pasiune pentru sportul lui.

Cât despre a€œziua creativitatii” vreau să-l citez Sir John Hegarthy care, în discursul de la Cannes 2014, a zis « Sitting on a sack of beans doesn’t make you creative », dar și pe alt speaker al ediției 2014, care zicea că ”a fi creativ e o obligatie”. O zi a creativității mi-e teamă că e fix că Valentine’s day pentru un cuplu cu probleme sau ca o frecție pentru un picior de lemn. Ziua Creativității trebuie să fie 365 de zile pe an. Suferim de cam multă ceremonita, ne cam dăm premii unii altora (nu de puține ori pe criterii destul de incerte) și ratăm ce e fundamental: obligația de a performa în creativitate, și de partea clientului, și dincolo de baricadă.

Eu mă uit de la distanță la multe dintre acțiunile industriei și nu mă pot împiedica să observ că sunt cam mulți steroizi, cam multe foto la panou fără un motiv puternic și cam multe bisericuțe care dau tonul local, în loc ca acesta să fie setat de performanțe autentice și apolitice. Eu simt că e nevoie de mai puține impresii și de mai mult suflet, de mai multă muncă făcută cu pasiune, indiferent de rezultat, și de mai puține premii care recompensează doar poziția strategică în tabelul alianțelor de networking.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare