Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 28 Octombrie 2013
7 motive să te intereseze Big Data

7 motive să te intereseze Big Data

Big Data este un termen-umbrelă pentru o serie de schimbări care apar în lumea digitală în ultimii ani. Big Data au fot denumite colecțiile imense de date, culese în general de pe internet, din rețelele sociale sau prin intermediul aplicațiilor mobile, care nu pot fi procesate prin metodele tradiționale. În fiecare an producem mai multe date decât în precedentul, cu un ritm care duce la dublarea volumului de date, raportat la întreaga istorie, la fiecare 40 de luni. Big Data promit răspunsuri și predicții în multe domenii, de la genetică la marketing, dar oare simpla lor producție generează și o utilizare cu folos? Atelierul Nexus „Big Data – small data. Viitorul cercetării în publicitate” din 31 octombrie 2013 explică fenomenul și cum poate fi el orientat către nevoile noastre.

de Constantin Vică

1. Corelația
Pretutindeni din natură, lumea socială și cea economică putem extrage mulțimi nenumărabile de date. Dar aceste mulțimi nu au niciun sens dacă nu vom reuși corelarea datelor spre a produce informații cu sens. Și cunoaștere. Este această cunoaștere la îndemâna celor care folosesc zilnic bazele de date? Sau e nevoie de mai mult: găsirea unor configurații (ceea ce necesită viziune și intuiție, nu doar algoritmi), aplicarea unor metode de selecție, procesarea lor și vizualizarea complexității?

2. 3V sau 5V?
Primele metodologii de analiză a Big Data vorbeau despre volum, viteză și varietate. Volumul datelor este imens, viteza cu care se colectează și se schimbă este una în timp real (prin senzori care preiau date din mișcare sau prin aplicațiile de smartphone, tablete etc.), iar varietatea formatelor lor pune probleme de mangement (poți colecta orice, de la email-uri la tranzacții financiare). De curând discuția a migrat spre valoarea acestor date și veridicitatea lor. Cine stabilește valoarea, si automat ierarhia lor? Cine poate asigura pe cercetător și analist că datele reprezintă comportamente, atitudini, preferințe și acțiuni reale?

3. Datele nu sunt obiective
Colectarea datelor se face cu un anume scop și în anumite categorii. Iar cei care stabilesc categoriile impun o orientare. De exemplu, Google, Facebook sau LinkedIn dau formă datelor pe care le putem extrage. Urmele noastre online nu sunt oglinda vieții noastre sociale, iar normele impuse de aceste ecosisteme digitale dau o direcție și activităților noastre. Dar oamenii sunt plurivalenți și plurisemantici: de multe ori un simplu „Like” înseamnă altceva decât plăcere. Așa cum s-a mai spus, „harta nu înseamnă teritoriul”. Mai multe dileme legate de Big Data sunt explicate aici.

4. Big Data nu sunt open data
Datele deschise sau libere pot fi produse de oricine (în general statele prin guvernele lor fac asta) și oferite spre analiză. În schimb, Big Data sunt afacerea giganților digitali, rețele sociale, ecosisteme sau companii de tracking și monitorizare online. Acestea colectează și structruează date în funcție de interesele lor, oferind o anumită imagine a lumii. Vor ajunge agențiile de publicitate dependente de aceste date, adică de aceste companii? Sau tradiționala cercetare de marketing răspunde în continuare mai bine nevoilor din lumea publicității?

5. Marfă sau participare?
A te baza prea mult pe datele extrase din participarea online a oamenilor poate fi periculos. Potențialii clienți se pot simți ei înșiși o marfă și, astfel, încrederea și deschiderea lor să dispară. De multe ori participarea este redusă tocmai pentru că interferența colectării de date e prea mare. Imaginea companiilor care apelează la Big Data va avea de suferit dacă nu le deschid pe acestea și către interesele clienților. Chiar dacă analiza în timp real a unor seturi imense de date poate oferi predicții despre o alegere sau alta a clientului, acesta se va simți controlat și orientat dincolo de voința sa. Ce să alegem? Există o cale de mijloc?

6. Big Data și sfârșitul teoriilor
Chair dacă industria de Big Data are o rată de creștere de 10% pe an (mai mare decât a industriei de IT sau marcomm), chiar dacă producem în interacțiunile noastre (online sau offline) mai multe date ca niciodată, în lipsa minților care să înțeleagă ce e relevant și ce e important din Big Data totul este o iluzie. A stabili ce cauți și unde cauți este fundamental. Datele nu sunt informație pură, ci reducționisme aplicate unor fenomene complexe. Drumul invers de la redus la complex nu se poate face doar prin intermediul procesării computerizate. E nevoie de o bună judecată și cântărire, cum scria Harvard Business Review, pentru că datele nu iau decizii singure.

7. Alternativa: small data
Anul 2013 a adus și contra-revoluția: small data conțin răspunsul la problemele noastre, nu seturile nenumărabile de date. Urmele pe care le lăsăm individual online și în social media sunt pline de sens în primul rând pentru indivizii particulari. Dacă am face un parteneriat între marii jucători și indivizi, oare nu am avea o imagine mai clară și veridică a preferințelor noastre?

Extra Info

Atelierul Nexus cu tema Big Data – small data. Viitorul cercetării în publicitate va avea loc pe 31 octombrie 2013, de la ora 17.00, la IAA House. Mai multe detalii despre seria de Ateliere Nexus se găsesc aici.

Taxa de participare este de 100 RON (TVA inclus) pentru fiecare atelier în parte. Se poate plăti prin OP sau în ziua evenimentului la sediul IAA (Calea Victoriei, nr.126, etaj 3).

Înscrierile la Atelierele Nexus se fac la adresele laura.tampa@iaa.ro și ruxandra.radu@iaa.ro.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare