Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 4 Februarie 2013
Cei 3 meteoriți și limitele leadership-ului de vreme bună

Cei 3 meteoriți și limitele leadership-ului de vreme bună

Industria noastră de comunicare e ca un boxer care și-a luat în față trei pumni îngrozitori. Fie și numai unul singur dintre ei era destul cât să zguduie din temelii tot „ecosistemul” existent. Dar suprapunerea celor 3 meteoriți care au schimbat peisajul în care ne desfășurăm activitatea ne garantează că foarte puține din obișnuințele noastre pre-2007 mai pot rămâne în picioare și astăzi.

de Șerban Alexandrescu, Executive Creative Director, Headvertising
Prima dintre crize a venit tiptil, fără bubuituri și prea multă fanfară: “comoditizarea” industriei. Există o evidentă supraofertă de comunicare comercială suprapusă pe o nivelare a performanței și pe o absență aproape totală a diferențiatorilor pentru marea majoritate a companiilor care activează pe piață. Subtil, dar toxic; și catastrofal pe termen mediu și lung.

Peste ea a venit “digitalizarea”. Și nu doar digitalizarea industriei noastre ci și digitalizarea tuturor industriilor conexe nouă, a tuturor partenerilor noștri de joacă: media, entertainment-ul, jurnalismul, etc. Și digitalul a slăbit fundamentul financiar al tuturor industriilor pe care le-a atins; le-a lăsat profund schimbate, dezorientate de schimbare și foarte slăbite “pe buzunar”. Cum ar veni, absolut toată familia e bolnavă de gripă.

În această confuzie totală, în această ceață deasă, a izbit decisiv și criza economică, nu doar cea mai severă din ultimele decenii, ci și prima experimentată pe propria piele de managerii și leaderii companiilor românești. A fost ca și cum căpitanii unor yacht-uri care au învățat doar navigația costieră pe vreme frumoasă s-au trezit pe neașteptate nu doar într-o furtună, prima din viață lor - pentru care erau complet nepregătiți - ci în cel mai mare uragan din ultimii 80 de ani.

Chiar primii ani de criză au arătat vulnerabilitatea extremă a industriei românești de publicitate legată de fragilitatea cunoștințelor de “basic management” a conducătorilor de departamente și companii sau a business ownerilor - absolvenți în cea mai mare parte doar a “școlii vieții” și atât. Flerul e bun, dar era minunat dacă ar fi fost dublat și de niște “business school”.

Personal, am învățat în ultimii 4 ani de două ori mai multe despre management decât în toți ceilalți 16 ani de activitate dinainte de 2008. Dar am remarcat că multe din concluziile la care am ajuns le puteam afla mai repede dacă aș fi avut acces la resurse profesioniste de instruire mult mai devreme în cariera mea. Cu regret mi-am dat recent seama că apa caldă nu e o descoperire personală.

“Leadership-ul de vreme bună” și-a arătat clar limitele în business-ul românesc – și nu doar în advertising. Tocmai de aceea probabil cel mai bun lucru al convalesecenței post-criză va fi o profesionalizare mai temeinică a oamenilor care trebuie să conducă alți oameni. Cu consecințe nu doar în industriile în care activează, ci și mai largi, în chiar fibra acelei părți a societății românești care-și dorește o schimbare semnificativă.

Când înveți să managezi, să conduci, să motivezi, să înțelegi, să inspiri, vei căpăta niște cunoștințe și aptitudini pe care, și să vrei, și nu le poți lăsa pe birou când pleci acasă de la job. Ne tot întrebăm unde ne sunt noii lideri – părerea mea e că noii noștri leaderi sunt încă “under construction”. Dar asta e o veste bună, nu disperați. Unde i-am așteptat vreo sută de ani, mai putem să așteptăm încă un picuț, să se coacă.

Acest eseu a fost elaborat de Șerban Alexandrescu, Executive Creative Director la Headvertising, în cadrul procesului de selecție a participanților pentru Modulul de Leadership al Școlii IAA.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare