Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 14 Martie 2007
Cristofor Iosub: Criză de oameni? Să regăsim virtuţile diversităţii în agenţii

Cristofor Iosub: Criză de oameni? Să regăsim virtuţile diversităţii în agenţii

Managing Director-ul de la OgilvyOne şi OgilvyAction caută entuziasmul, diversitatea de idei, capacitatea de a inova pe care le puteai găsi în agenţiile de publicitate de acum câţiva ani.

de Cristofor Iosub

CV-urile şi background-urile oamenilor mai vechi din agenţiile de publicitate din România (şi alte multora din managerii de agenţii de azi) sunt dintre cele mai interesante cu putinţă. Au fost ingineri, medici, şoferi de taxi, oameni de litere, DJ de radio, organizatori de concerte - orice în afară de specialişti în business sau economie. Bineînţeles, economistii nu lipsesc din listă, dar nu sunt în nici un caz majoritari. La începuturile
acestei industrii în România, nu te întreba nimeni nici dacă ai experienţă în publicitate (aceasta nu era de căutat oricum), nici dacă ai terminat SNSPA. Probabil merită să adaug detaliul că subsemnatul n-a terminat niciodata facultatea începută (Litere, apropos) şi în consecinţă n-a avut niciodată o diplomă (scuze mama şi tata). Şi nimeni nu l-a întrebat vreodata despre asta, nici în agenţie, nici la client.

Ei bine, lucrurile s-au schimbat, şi merită să ne întrebăm dacă aceasta este cu adevărat spre bine. Primul lucru pe care îl urmărim într-un CV (mulţi dintre noi, în cele mai multe cazuri) este experienţa în agenţie de publicitate. Dacă vă întrebaţi de ce vedeţi mereu aceleaşi chipuri la toate evenimentele din industrie, nu sunteţi departe de explicaţie. Anume că sub presiunea afacerilor în creştere, sau a plecării unor oameni din echipă,
primul loc unde ne uităm sunt prăvăliile concurente. E cu siguranţă mai confortabil din punct de vedere operaţional, dar ne face asta mai interesanţi şi valoroşi pentru clienţii nosştri? Aş spune că mai degrabă nu.

Bineînţeles, nu neg meritele specializării. Vom fi nişte profesionişti mai respectaţi dacă ştim comunicare mai bine decât clienţii noştri. Dar mă întreb şi vă întreb (colegi manageri de agenţii) dacă simţiţi acelaşi entuziasm, aceeaşi diversitate de idei, aceeaşi capacitate de a inova în agenţiile de publicitate - acum faţă de nişte ani în urmă. Dacă nu, iată
unul dintre motivele mari: folosim din ce în ce mai mult aceiaşi oameni, cu acelaşi background, acelaşi vocabular, acelaşi setting mental.

Aş sugera să ne întoarcem un pic cu mintea nişte ani în urmă, să vedem dacă agenţiile de succes de azi s-au construit aşa. Ne va ajuta să ne amintim că s-au construit altfel: pe inteligenţă, energie, varietatea experienţelor, prospeţimea ideilor - nu pe experienţa în agenţii. Cred că experienţa într-o agenţie de publicitate (ca criteriu de selecţie de personal) este acum un inamic al evoluţiei agenţiilor în România. Mai mult, acest lucru va deveni şi mai evident în viitor, când cu creşterea pieţei, migrarea multor oameni din agenţii spre client, deschiderea pieţelor din Europa etc., vom descoperi repede că nu mai avem suficiente resurse de recrutat din agenţiile concurente.

Să deschidem deci din nou porţile agenţiilor către oameni care n-au lucrat în viaţa lor o zi într-o agenţie de publicitate! Sunt acolo, şi vor să vină. Un recent sondaj de pe bizcity ne spune că un mare număr de oameni sunt în continuare foarte interesaţi să lucreze în publicitate, trebuie doar să fim din nou deschişi să-i vedem. Cine are liderii, şi infrastructura de training şi information sharing necesară ca să-i asimileze rapid, va fi într-o poziţie mai bună pentru această schimbare.

Aş fi tare fericit să vorbesc mai mult în agenţie cu oameni care nu ştiu să completeze rubricile briefului de creaţie sau nu ştiu să facă printuri de festival, dar au idei care pot să transforme un brand şi ştiinţa de a demonstra asta.

Aştept cu interes opinii despre cele de mai sus şi - vorba lui Louis Meyer - nu sunt sigur că am dreptate, dar sunt sigur că nu greşesc.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare