Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 14 Octombrie 2009
Criza financiara si CSR-ul

Criza financiara si CSR-ul

FREEZE! Cam acesta a fost efectul mult anuntatei si intamplatei crize. Valurile de vesti negative din presa si mai ales cele transmise prin viu grai, mai abitir decat vestile underground de pe timpul lui Ceausescu, au cauzat multa panica si decizii luate sub imperiul fricii.

de Luminiţa Oprea, director de comunicare, Holcim

Cum a influentat criza micsorarea bugetelor de CSR din Romania?
CSR-ul pe contrasens?

Una dintre cele mai cunoscute masuri anti-criza a fost taierea bugetului a tot ceea ce tine mix de comunicare: campanii de imagine, marketing, PR si nu in ultimul rand CSR! Fiecare “dupa vorba, dupa port”, au facut fie ajustari ale volumelor finanziare dedicate acestor tipuri de buget sau le-au facut sublime, adica au lipsit cu desavarsire. Acest lucru nu tine doar de board-ul director al companiei din Romania. Uneori decizia de a pastra sau de a taia putin din bugetul dedicat CSR-ului poate fi una pozitiva, insa decizia mare este luate la nivel de regiune sau headquarter si atunci este posibil ca “socoteala de acasa sa nu se potriveasca cu cea din targ”. Ajustarile facandu-se la un alt nivel, filiala din Romania actioneaza conform principiului “ordinul primit nu se discuta”. Acestea fiind spuse tine de viziunea realmente a celor care se afla in varful piramidei companiei daca pun CSR-ul pe sens unic (adica inainte) sau il pun pe “contrasens”.

Efectul Domino - ce inseamna acest lucru cand se vorbeste despre sustenabilitate si durabilitate

In termeni de impact inseamna acelasi lucru care insemna si inainte, in cazul in care campaniile erau gandite sa fie facute de tip sustenabil. In termeni de volum, cu siguranta ca inseamna mai putin, caci acest lucru generat de cat anume investesti in campanii.

Acum depinde si de ce arie a CSR-ului vorbim. Daca te iti indrepti pasii spre realizarea unei campanii csr care sa targeteze publicul intern, respectiv angajatii, se pot face lucruri frumoase, bune si de impact si cu banuti mai putini. Daca este sa ne uitam inapoi in vremurile nu de mult apuse, si aici ma refer la cei care au trait acele timpuri, stim ca, criza uneste!

Daca ne indreptam pasii spre sanatate si siguranta in munca, un alt element al conceptului de csr, se pot face lucruri durabile pe partea lor de instruire, constientizare, implicare. Si astfel se contribuie durabil la managementul riscurilor, a reputatiei etc.

Ce fel de activitati de CRS s-au putut face cu aceste bugete micsorate, la ce a trebuit renunta?

Directia discount
Contextul actual aduce avantaj in negocieri companiilor care doresc sa deruleze proiecte ce vizeaza implicarea in viata comunitatii. Acest avantaj nu se aplica doar campaniilor de csr, ci asupra tot ceea ce inseamna mix de comunicare. Conceptul de marketing BOGOF (buy one to get one free) este mai viu ca niciodata.

O alta parte pozitiva este data de faptul ca in cazul in care faci alegerea sa fii prezent dpdv CSR si comunici acest lucru, esti foarte vizibil, caci esti ca un copac in plin camp.

Cum influenteaza aceste actiuni care nu sunt sutinute permanent la fel de mult un brand?

Pariu pe return on investment
Pe termen scurt, necomunicarea sau nepozitionarea produsului pe parte de csr poate, aparent, sa nu produca pagube. Pe termen lung insa, se va realiza ca s-a pierdut linia de plecare si ca atare cea de sosire este prea departe pentru a mai fi ajunsa in timp util pentru a primi cupa.

Piata este ca un vot pe termen scurt si ca un cantar pe termen lung. Depinde de viziunea celor care sunt responsabili de branduri, conduc departamente de marketing si nu in ultimul rand gestioneaza binele companiei, ca director general sau CEO. Este ideal atunci cand exista o sinergie si toata lumea este alineata aceleeasi viziuni.

Cum ar trebui sfatuiti managerii de companii astfel incat fondul de CSR sa nu se taie in astfel de situatii?

Suntem impreuna si nu unii contra celorlalti!
Cu alte cuvinte daca importanta acestui lucru nu este realizata de catre persoana respectiva, sa fie receptiva la ideile si argumentele oamenilor din MARCOM.
Comunicatorii, marketerii sa fie lasati sa faca ce stie cel mai bine: sa vina cu idei, proiecte care sa creasca afacerea…intr-un mod responsabil!

Cu totii stim ca este criza, ca trebuie sa maximizam impactul, sa reducem cheltuielile etc. Sugestia mea este sa gasim avantajul dezavantajului! Acesta exista si cu siguranta ca are un Return in Investment!

Luminita Oprea este initiatoarea Conferintei Internationale de CSR, autoare a primei carti despre responsabilitate sociala corporatista din Romania, Director de comunicare la Holcim Romania, si Coordonator Regional al EACD (European Association of Communication Directors) in Romania.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare