Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 27 Mai 2013
Cui îi e frică de UX Design?

Cui îi e frică de UX Design?

Imaginează-ţi că nu ai un GPS şi nici măcar o hartă la tine în timpul unei călătorii cu maşina pe un drum necunoscut. Ai la dispoziţie doar nişte indicatoare, puse greşit, care te încurcă mai degrabă decât să te ajute să ajungi la destinaţie. Ce faci în acest caz? Încerci să ajungi totuşi la destinaţie, sau te întorci acasă şi data următoare iei trenul?

de Alecsandru Grigoriu, User Experience Designer, Grapefruit
O situaţie similară cu cea descrisă mai sus apare când utilizatorii unui produs digital (fie el website, fie aplicaţie) nu reuşesc să găsească informaţia de care au nevoie sau să acceseze produsele care îi interesează din cauza modului defectuos în care e concepută respectiva platformă. Puţini vor avea răbdare să ducă la bun sfârşit acţiunea pe care au iniţiat-o. Şi mai puţini vor folosi produsul şi cu alte ocazii. Asta înseamnă a bad user experience.

Această experienţă a utilizatorului trebuie avută în vedere încă din fazele incipiente ale dezvoltării unui produs digital, fiind competenţa UX Designerilor, nu a programatorilor. În plus, UX Design nu trebuie confundat cu visual design (adică elementele de grafică), web-design, user interface (UI) design, information architecture sau alţi termeni de specialitate utilizaţi într-un context mai larg.

Cu ce se ocupă UX Designul?

Concret, un proiect digital eficient este conceput în funcţie de ceea întâlneşte utilizatorul, din momentul în care intră prima oară în contact cu produsul şi până când îl părăseşte. Pe tot parcursul acestui proces, este esenţial ca utilizatorul să poată ajunge cu uşurinţă la informaţia/secţiunile care îl interesează, pe baza intuiţiei, a experienţelor anterioare de navigare sau a cunoştinţelor proprii, chiar dacă este primul contact pe care îl are cu respectivul produs. Asta înseamnă o bună experienţă a utilizatorului – şi de asta se ocupă UX designul.

În linii mari, un produs digital ar trebui să aibă câteva trăsături: utilizatorul lui trebuie să ştie mereu unde se află, să ajungă rapid şi simplu acolo unde doreşte, fără să se rătăcească şi, mai ales, să aibă motive să folosească acel produs din nou.

De unde începe un proiect?

Începe cu întrebări, care sunt importante în a înţelege ce vrea clientul şi ce vor utilizatorii finali: Care este produsul? Cine sunt utilizatorii finali? Ce trebuie să găsească şi ce îi interesează, de fapt, pe ei? Care sunt obiectivele de business pe care şi le propune proiectul digital?

O evaluare amănunţită a acestor aspecte ajută şi agenţia, şi clientul, pentru că se poate întâmpla ca imaginea utilizatorului final pe care o are compania să fie una eronată. O abordare practică reprezintă conturarea de profile de utilizatori, user personas, care sunt ulterior validate. Pentru conturarea acestora sunt folosite informaţii din mai multe surse: fie din partea clientului, fie extrase din cercetări deja realizate, fie informaţiile sunt adunate de UX Designeri. Validarea lor constă în găsirea unor persoane care se încadreaza în profilul definit – dacă ei se potrivesc comportamentului dedus iniţial, proiectul continuă, iar dacă nu, se revine asupra profilelor.

Care sunt greşelile făcute în această fază?

Probabil ca cea mai mare greşeală este aceea de a considera că este evident ce vrea utilizatorul: chiar dacă s-ar putea să ai dreptate într-o oarecare măsură, poţi scăpa din vedere anumite comportamente şi situaţii.

Cei care fac designul unui produs sunt mult mai informaţi decât utilizatorii finali, astfel că se întâmplă să presupună că „mersul lucrurilor” este evident şi pentru cei care iau prima dată contact cu produsul – similar, proprietarului unei case o să i se pară evident că zahărul este deasupra frigiderului, în timp ce un vizitator va trebui să caute prin bucătărie ceva timp până să îl găsească.

Extra Info

Alecsandru Grigoriu a absolvit Facultatea de Informatică din Iași și lucrează ca User Experience la Grapefruit din 2012. În paralel este asistent colaborator la Facultatea de Informatică, Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iași.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
www.irepliquemontresluxe.com
2 Februarie 2015, 10:15
Qui a peur du UX design?
hermes replica handbags
5 Noiembrie 2015, 10:05
This is the arch accuracy as to why a lot of of the bodies adulation faux accoutrements and it is accession acceptable accuracy for the beforehand of this industry.
nanamely
30 Martie 2016, 08:41
thanks
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare