Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 28 Iulie 2011
Cum va face faţă advertisingul tradiţional noii ere a digitalului

Cum va face faţă advertisingul tradiţional noii ere a digitalului

Astăzi, “moda” social media a invadat departamentele de creaţie şi este abia la început. Nu am zgâriat decât suprafaţa acestui iceberg şi încă nu ştim cum să ajungem la profunzimile lui, dar ne perfecţionăm pe zi ce trece. Comunicarea se va muta probabil din ce în ce mai mult pe internet, iar online-ul va “dicta” offline-ului.

de Oana Cociaşu, Managing Director, Lowe&Partners

Atmosfera şi modul de lucru într-o agenţie de publicitate nu s-au schimbat foarte mult în ultimii 5-6 ani. Se lucra, ca şi acum, cu multă pasiune pentru unii, dar si cu mult “zgomot degeaba” – pentru alţii. Se făceau experimente, apăreau campanii controversate care rupeau monotonia testimonialelor sau ale poveştilor cuminţi.

A fost epoca în care a apărut coniacul Unirea, în care TV-ul era dominat de pateuri, lactate, telecom şi retail. Creditul cu buletinul a permis “dezlănţuiri” de creativitate şi de bunăstare nebănuite, iar în agenţii se lucra din ce în ce mai efervescent pentru lansări de produse noi, româneşti sau branduri străine fabricate în România.

Investiţiile în publicitate erau cam la acelaşi nivel cu anul 2011, dar creativitatea era permisă, stimulată şi întreţinută de success stories multi-premiate şi aplaudate pe scena Ad'Or sau Portoroz. Internetul pornise ofensiva deja, dar ne trebuia multă putere de convingere ca să obţinem o “rupere” din bugetul TV-ului Rege, către online. Din punctul nostru de vedere, am scorat bine şi eficient în aceşti ani, pentru că au fost ani în care am dus Coca-Cola în Cartea Recordurilor şi am început frumoasa poveste Timişoreana, pe care am dus-o din ce în ce mai departe şi mai sus.

Astăzi, “moda” social media a invadat departamentele de creaţie şi este abia la început. Nu am zgâriat decât suprafaţa acestui iceberg şi încă nu ştim cum să ajungem la profunzimile lui, dar ne perfecţionăm pe zi ce trece. Comunicarea se va muta probabil din ce în ce mai mult pe internet, iar online-ul va “dicta” offline-ului.

De aceea, cred că în fiecare agenţie, indiferent de statutul şi tipul ei, ar trebui să ne creştem oameni specializaţi în comunicarea digitală. Este ceea ce am facut deja în Lowe, prin crearea unui nucleu de e-thinkers, care centrează toate ideile în jurul online-ului, reprezentând “enzima” atât de necesară unui proces creativ relevant generaţiei tinere, care va deveni în curând core targetul majorităţii campaniilor publicitare.

Un alt factor foarte important pentru viitorul advertisingului este “Contextul”. Context înseamnă să fii relevant cu un ad consumatorului potrivit, în momentul potrivit şi la locul potrivit. Mobile marketing este cheia aici sau, mai precis, location-based marketing.

Odată ce ai acces la tehnologia care îţi spune unde se află core target-ul tău la un anumit moment al zilei strategic pentru brand-ul tău, fie că are la el un telefon simplu sau un smartphone cu GPS încorporat, îl poţi activa cu mesaje contextuale relevante.

În ideea aceasta, cred că anumite canale de publicitate vor cunoaşte o dezvoltare fără precedent, iar altele vor suferi scăderi. Mobile advertising va creşte şi, prin asociere, şi OOH-ul va reveni la putere. TV-ul va rămâne un canal cheie, nu numai pentru că este cel mai bun canal prin care poţi avea acces la mase mari de oameni într-un timp scurt, dar şi că pentru anumite categorii de piaţă şi de consumatori va fi în continuare metoda principală de publicitate. Internetul va cunoaşte o creştere continuă, mai ales în zona socială, în timp ce presa va suferi cel mai mult. In-store-ul şi touchpoint-urile vor creşte şi ele, mai ales în relaţie cu mobile advertising-ul.

Cum vor arată campaniile peste 5 ani? Mult mai “personale” în primul rând şi asta pentru că am trecut demult de la “brand message” la “brand experience”, iar asta se face cel mai bine ascultând ce doreşte targetul şi croind mesajul după nevoile lui, implicându-l concret în activarea acelui brand.

Democratizarea procesului şi demersului publicitar este manifestă; targetul reclamei devine şi creatorul ei. Consumatorul a căpătat voce şi vrea să fie auzit. Nu-ţi mai permite să-i dictezi şi să-i spui tu “crede şi nu cerceta”, deoarece activismul de brand este deja prezent. Consumatorul a devenit creator, poziţionează şi dictează, caută singur informaţie şi împarte experienţa cu ceilalţi consumatori-colegi . De-acum, ca să te faci auzit în mulţime, nu mai e suficient un mesaj convenţional, ci unul relevant şi customizat după “chipul şi asemănarea” ţintei lui, şi de cele mai multe ori, creat împreună cu aceasta!

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare