Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 11 Noiembrie 2013
Despre ce ne unește ca marketeri și comunicatori în România

Despre ce ne unește ca marketeri și comunicatori în România

Există o expresie britanică fără echivalent în limba română: "herding cats". Parcă mi-l și imaginez pe tânărul fermier Bill: cu un baston într-o mână și pălăria în cealaltă, tenace, stoic, dar depățit de situație și fără speranță, îndemnând o turmă de pisici într-o direcție, orice direcâie, numai să meargă naibii toate undeva.

de Mihai Bârsan, Președinte IAA România
IAA are ambiția să organizeze marketeri, agenții de comunicare și furnizori de media spre un obiectiv comun. Ceea ce, având în vedere marile orgolii ale creatorilor, antreprenorilor, vizionarilor și minților independente din această industrie plină de viață și de interese divergente, ar putea părea ceva de domeniul fanteziei. Și totuși, IAA reușește de 20 de ani să o facă, rămânând un factor de unitate și echilibru. Și asta deoarece nu a intrat în jocul de "hearding cats", adică nu a încercat să împingă pe nimeni de la spate, ci cu înțelepciune a promovat acele idei și proiecte care ne unesc și ne atrag spre ele în mod natural. Dacă fermierul Bill ar fi fost IAA, ar fi renunțat la baston și pălărie. În loc de asta ar fi scos o bucată suculentă de carne, aliniind pisicile instantaneu.

Cred cu tărie ca acesta este secretul succesului de 20 de ani al IAA: a promova ceea ce unește marketerii, agențiile și furnizorii de media, stând departe de orice le-ar putea despărți. "Principiul unității" este simplu și diferențiază IAA de toate celelalte organizații ce activează în zona marketingului și comunicării. Un principiu prin care se pot realiza în continuare foarte multe. Am avut în toți acești 20 de ani ce să promovăm, obiective care să ne unească au fost din plin, și de aceea IAA a reușit să realizeze atât de multe.

Pe măsură ce lumea în jurul nostru se schimbă însă, apar lucruri noi, priorități noi, și deci ne trebuie ambiții și proiecte noi care să ne unească. Schimbările din ultimii ani au adus alte provocări pentru industria de marcom, iar succesul tuturor va depinde de cum reușim să le adresăm la nivelul industriei. Este credința mea (și a majorității oamenilor din industrie cu care am discutat acest subiect) că principala noastră provocare ține de reputația noastră în fața principalilor părți interesate: publicul larg, clienții de publicitate și autoritățile.

Să le iau pe rând:

Publicul larg a adoptat Vestul ca un model perfect, de urmat fără nicio crâcnire, tot ce e din Vest ca fiind indiscutabil bun și de încredere. Asta înseamnă că mărcile, corporațiile, marketingul, televiziunile comerciale, publicitatea – ca elemente ale civilizației occidentale – au beneficiat de o simpatie excepțională, și nu cred că mă înșel dacă îmi aduc aminte ca acum vreo 3 ani publicitatea se bucura de o încredere invidiată de majoritatea instituțiilor din România. A venit însă criza și FMI a devenit un "bad cop" în percepția oamenilor, au dispărut locuri de muncă, au apărut în schimb scandaluri de corupție implicând multinaționale, filme și poze despre "corporate evil" au împânzit media socială. Ca un rezultat colateral, toate acestea trebuie să fi subtrezit încrederea în industria de marketing și comunicare. Anul acesta am auzit pentru prima oara expresia "rechinii din publicitate", care nu ar fi fost amplificată de presă dacă nu exista și un context prielnic.

În fața acestei provocări, din păcate industria noastră nu a făcut mai nimic, pentru că la fel ca un cizmar care umblă desculț, am fost prea ocupați cu munca de zi cu zi – iar acolo unde nu există comunicare proactivă, tendința este să se dezvolte o percepție negativă. Dar există desigur soluții. "Dă-mi un adevăr și voi răsturna lumea". Adevărul este că din 1990 încoace, PIB-ul României a crescut de mai bine de 2 ori (chiar și după criză), împins în primul rând de consumul individual al gospodăriilor (70% din PIB, cam 100mld EUR) cel căruia i se adresează în cea mai mare parte marketingul și comunicarea.

Industria noastră a avut o contribuție critică la dezvoltarea producției "made in Romania". De fapt nici nu e greu de înțeles că "Marketing și comunicare made in Romania" = "Producție made in Romania". Trebuie să luăm acest adevăr și să-l comunicăm cu forța și sinceritate, în numele industriei noastre. De asemenea, trebuie să ne asumăm în numele industriei proiecte prin care să demonstrăm practic – prin educație, prin "fabrici de inovație" – ca marketing & comunicare = dezvoltare.

Clienții de publicitate nu sunt doar directorii de marketing. Deciziile pentru bugetele alocate comunicării sunt influențate de managerii generali, directori de finanțe, de vânzări, etc – iar ei sunt la rândul lor influențați de percepția pe care o au despre importanța comunicării în mixul de marketing. Putem și trebuie să educăm o percepție corectă în mediul de business despre importanța și impactul marketingului și comunicării în succesul unei afaceri – prin Effie, prin Școala IAA, prin publicații.

Autoritățile ne-au facut în acest an o surpriză neplăcută care a destabilizat întreaga industrie: Ordonanța de urgență privind legea audiovizualului. În același timp, a fost și un factor de unitate, având de dus o bătălie grea și importantă împreună. Concluziile mele sunt ca (a) trebuie să lucrăm la reputația industriei ca motor de dezvoltare al economiei românești, pentru că factorii de decizie să realizeze că nu e bine să omoare găina care face ouăle de aur și (b) avem nevoie de un grup de lucru constant, proactiv pentru a ne crea o relație bazată pe respect cu autoritățile, în beneficiul societății românești de care sunt cu siguranță direct interesate.

În următorii ani am convingerea ca IAA trebuie să atragă energia membrilor săi spre construirea reputației industriei. Nu este nevoie de o revoluție, ci de o evoluție: păstrând ceea ce a funcționat (Effie, Școala IAA, Premiile de Excelență, Young Proffessionals) însă cu o ajustare a obiectivelor ca să cuprindă impactul în reputație. Este nevoie și de inițiative noi, direct țintite spre aspectele construirii reputației sau spre celelalte provocări ale IAA, cum ar fi extinderea reprezentativității sau a deveni un broker între tinerele talente și industrie. Interesul arătat de membrii IAA – demonstrat printr-o participare importantă la ultimele alegeri – ma face optimist și deschis spre inițiative din partea membrilor care să ne întăreasă prestigiul și să respecte "Principiul unității": spre binele tuturor membrilor.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare