Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 23 Mai 2011
Diferenţe dintre manageri români din multinaţionale versus naţionale

Diferenţe dintre manageri români din multinaţionale versus naţionale

Există câteva diferenţe semnificative între managerii români din companiile multinaţionale şi aceia din companiile naţionale. Din păcate, în această analiză, managerul român din companiile naţionale iese, aşa cum ne aşteptam, cu o imagine nefavorabilă.

de Dorin Bodea, Senior Consultant, Result Development
Prima diferenţă se refera la tipul de management. Conducerea din companiile naţionale manifestă tendinţa de a folosi un management intuitiv, inspiraţional, puternic centrat pe experienţă, spre deosebire de managerii din multinaţionale care manifestă mai multă rigurozitate sş aplică o parte din instrumentele managementului ştiinţific.

O altă diferenţă se referă la abordarea performanţei. Managerii din multinaţionale se orientează spre consolidarea şi dezvoltarea performanţei şi pe termen mai lung, în timp ce managerii din companiile naţionale sunt mai puternic centraţi pe prezent şi pe rezolvarea de probleme. Şi, din păcate, se confruntă cu multe, foarte multe probleme.

Motivarea este o lacună atât la managerii din multinaţionale, cât şi la cei din naţionale. Din păcate, şi la acest capitol, managerii din companiile locale sunt în dezavantaj – 70% dintre acestia nu ştiu cum să motiveze.

Una dintre concluziile clare ale celui mai recent studiu realizat pe această temă de Result Development este faptul că, în România, managerii care fac parte din companiile multinaţionale sunt semnificativ mai coerenţi în gândirea managerială decât majoritatea managerilor din cadrul companiilor naţionale. De asemenea, dovedesc mai multă congruenţă între cum se proiectează (cum se văd) şi cum sunt în realitate. Aproximativ 80% din conducerea din campaniile naţionale se descrie ca fiind centrată pe rezultate, dar în realitate nu este.

Persoanele care ocupa funcţii de conducere în companii naţionale consideră ca managerul ideal trebuie să fie un model de integritate şi trebuie să exceleze în organizare, spre deosebire de managerii din multinaţionale care proiectează un model de conducere cu viziune, strategie şi leadership. Iată că se confirmă ipoteza noastră că, în companiile naţionale, inechităţile şi lipsa de organizare sunt boli cronice, care sufocă performanţa şi profitabilitatea.

Diferenţele dintre managerii români din multinaţionale şi companiile locale nu se opresc aici, ci dimpotrivă, se regăsesc şi în modul în care îşi privesc subordonaţii.

Managerii din companiile naţionale acuză în mai mare măsură decât semenii lor din cadrul multinaţionalelor lipsa de implicare şi neasumare a responsabilităţilor la subordonaţii lor.

Cred că cea mai gravă problemă în companiile româneşti locale este lipsa unei conduceri cu un comportament constant şi predictibil. Să nu uităm că predicţia rezultatelor unei afaceri începe cu predicţia managementului ei.

Toate aceste diferenţe între managerii români din multinaţionale şi managerii români din companiile naţionale corelează cu indicatorii financiari ai companiilor lor, cu diferenţe procentuale semnificative în ceea ce priveşte rata profitului şi productiviatea medie.

Rezultatul este următorul: atât rata profitului, cât şi productivitatea în companiile multinaţionale este în medie de 2 ori, chiar de 3 ori mai mare decât în companiile româneşti.

Ce e de facut?
Este foarte urgent ca managerii din companiile naţionale să-şi găsescă repere modele managerial valide şi să folosească într-un mod coerent instrumentele manageriale: obiective, delegare, motivare etc. Cu alte cuvinte, este timpul să treacă de la un management după ureche către unul ştiinţific, predictibil.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare