Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 9 Octombrie 2012
Există un potențial în „Fabricat în România”?

Există un potențial în „Fabricat în România”?

În contextul unei mândrii naționale extrem de vulnerabile, românul fiind în continuu în căutarea identității, ce valoare poate avea pentru el un brand care se promovează drept “Made in Romania”? Care au fost categoriile care au ajutat acest concept să aibă valoare pentru români? Unde sunt cele mai mari oportunități pentru “Fabricat în România”?

de Adina Nica, Consultant The Network, fondator Open-I Research
Dacă observăm starea de spirit a consumatorului român, există și a existat dintotdeauna o nemulțumire generalizată, o neîncredere în clasa politică, în aparatul de stat, în companii și branduri, pe scurt, în ceea ce România are de oferit. Cu toate acestea, de câte ori românii au câte un succes, se bucură de acesta, se laudă cu el, mai ales când există o expunere internațională. Ultimii ani au oferit mai multe oportunități ca în trecut pentru ca românii să se bucure de apartenența lor, și aceste motive nu vin din zona politicului ci din zona economică, din lumea comercială, a marketingului, sau din zona sportivă sau educație.

Ce a ajutat la întărirea stimei de sine a Românilor?


Olimpiada, paralimpicele au fost evenimente care au oferit o direcție unanimă pentru energia pe care românii au investit-o. Stima de sine a crescut semnificativ în timpul acestor evenimente. La fel, românii se mândresc de câte ori au ocazia cu olimpicii români la matematică, informatică, sau cu succese muzicale gen Eurovision, sau cu succese sportive gen alpinista Coco ce a cucerit la 15 ani 7 vârfuri celebre.

După ce ani de zile principalul brand auto, Dacia, a fost motiv de autoironie, subiect de bancuri pentru români, schimbările din ultimii ani în industria auto au transformat complet percepția internă și internațională despre România ca și producător auto. Loganul a fost pe prima pagină a ziarelor mult timp, este un brand congruent prin ceea ce promite, produs, modul în care comunică și prețul său. Succesul său internațional a fost îmbrățișat de români. “100 SUV-uri Dacia Duster produse pe zi”, “LOGAN II şi noul Sandero sunt gata de lansare”, la care se adaugă și “Ford Bmax – prima mașina made in Romania vândută în SUA” sunt doar câteva titluri din multele care au schimbat complet imaginea unei industrii.

Unde sunt în continuare cele mai multe oportunități pentru “Fabricat în România”?


Întotdeauna ne-am mândrit cu mâncarea românească, cu băuturile noastre, dar românilor le este tot mai greu să dea exemple de ceea ce este specific românesc. Există chiar branduri simbol gen Palinca de Salaj, magiun de Topoloveni, dar oportunitățile de afirmare sunt mult mai mari. Deși se plâng de declinul masiv al agriculturii românești, românii caută în mod activ produse alimentare fabricate în România.

Ce înseamnă “Fabricat în România” pentru români?


În primul rând, se consideră în continuare că și în România s-ar putea produce ceea ce acum se aduce de departe: “Noi nu avem mere? De ce să le aducem din Austria?” Am observat o combinație de pragmatism, dar și de orgoliu rănit.

În al doilea rând, cei care sunt mai în vârstă și mai aproape de mediul rural consideră că prin cumpărarea produselor importate sunt descurajați producătorii locali și din acest motiv resping din start tot ceea ce este străin. De aceea preferă să cumpere din piețe sau direct de la “țărani”. MegaImage a lansat cu succes un brand propriu – Gusturi românești, care satisface această nevoie, de a cumpăra de la producătorii locali.

În al treilea rând, “Made in Romania” pentru legume și fructe înseamnă pentru mulți un produs mai sănătos, mai puțin încărcat cu “chimicale”. Cei care preferă să cumpere din piețe sau caută în standul de la Carrefour acele produse cu “origine: România” o fac pentru că din punctul lor de vedere produsele aduse de departe au nevoie pentru a rezista pe drum de mult mai mulți conservanți, sau sunt modificate genetic pentru ”a nu se strica niciodată”. Chiar dacă nu pot explica științific de ce le resping pe cele importate, spun doar ca cele românești sunt mai curate, mai sănătoase. Gustul și mirosul roșiei românești este pentru mulți deja o fata Morgana, opusul ei fiind roșiile de “carton” de la supermarket.

Fragedo promoveaza gama de produse refrigerate “Well made in Romania”, MegaImage scoate în față noua gama de produse marca proprie „Gusturi Romanesti”, covrigăriile au succes mai mare decât a avut Fornetti.

Dincolo de toate aceste manifestări, este clar că românii au nevoie de dovezi care să le întărească stima de sine ca nație. Încă este un gol foarte mare care trebuie umplut. Brandurile pot acoperi această nevoie, fie prin promovarea autenticului românesc, iar categoria food oferă imense oportunități, fie prin asocierea cu simboluri ale românității, sau cu succese ale României.

Adina Nica este consultant în rețeaua The Network și fondator al shop-ului de research strategic Open-I Research. Contact: adina.nica@open-i.ro.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Mihaita
23 August 2013, 16:24
Programul "Fabricat in Romania" functioneaza din pacate doar condus de cineva cu viziune si cu nervi foarte tari.
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare