Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 18 Aprilie 2014
Gânduri despre comunicarea în domeniul medical

Gânduri despre comunicarea în domeniul medical

Comunicarea în domeniul medical se realizează sub alte rigori decât comunicarea corporate sau cea de brand, sub norme clar definite de legislație. În general este axată pe conștientizarea societății asupra unei afecțiuni și mai ales a răspândirii sale, încurajarea unor atitudini preventive și chiar poate viza corectarea unor mituri false sau susținerea unei poziții vizavi de o chestiune de sănătate publică.

de Gabriela Preda, Deputy Manager, Porter Novelli Public Relations
Însă pentru a transforma un subiect care se află pe masa înaltelor forumuri de cercetare și a celor mai luminate minți din domeniu, într-unul ușor de digerat și cu impact la public, este necesară o alchimie între informație și sentimentele celor din jurul nostru care se confruntă deja cu acea afecțiune.

O poveste cât o campanie

Rolul comunicatorilor este tocmai acela de a spune povești care să ajungă la public și să comunice mesajele cheie într-o manieră naturală, dezbracată de limbajul specializat din mediile științifice. Totul într-un echilibru în care tema rămâne la fel de importantă ca și cazul punctual pe care îl aduci în fața audienței. Într-un echilibru care nu expune indezirabil pacientul și familia lui, ci îi transformă în eroi.

Ai confirmarea că ți-ai făcut treaba bine atunci când la evenimentul de lansare a campaniei, toată sala își ține respirația sau suspină și jurnaliștii înțeleg subiectul într-o manieră personală.

Imagini și cuvinte

Dincolo de traducerea mesajului în poveste, cred în expunerea mesajului în mod vizual. După ce ai stabilit cine este cel mai în măsură să spună povestea (povestea poate avea mai mulți naratori și actanți), te vei gândi cum este cel mai isteț să o expui.

Fie că alegi să realizezi un spot al campaniei cu principalele mesaje, fie că realizezi un reportaj cu povestea de referință sau pur și simplu un infografic sau un layout, o imagine va rămâne mai mult timp cu publicul tău decât un text.

În plus, nici pacientul și nici medicii sau alți posibili ambasadori și purtători de cuvânt în campanie, nu se comportă la fel într-o discuție față în față ca atunci când sunt puși în fața unei audiențe largi. Uneori este mai bine să ai povestea înregistrată de acasă, într-o manieră închegată, cu un unghi de abordare clar și cu o anumită cadență care servește cel mai bine firului narativ.

Fii primul care spune tare!

Uneori este suficient să aduci pe agenda publică o afecțiune pentru a vedea cât de mulți oameni din jurul nostru sufera de ea și mai ales că aceștia încep să se bucure de înțelegere și susținere din partea apropiaților lor ca urmare a campaniei.

Companie = Oameni

Este firesc ca scopul oricărei companii să fie cel economic, însă în domeniul medical multe dintre ele realizează eforturi constante pentru educarea populației, căci prevenția și diagnosticarea la timp sunt cele mai importante. Sprijinul companiilor este real. Mai ales atunci când un specialist al organizației călătorește alături de pacient ore multe și obositoare și îl ține de mână pe durata transplantului, își înghite suspinele pentru a îmbărbăta familia copleșită de emoții și plânge șiroaie atunci când pacientului îi este mai bine.

În sfera medicală, comunicarea este despre oameni, despre poveștile lor sensibile, despre viața lor de zi cu zi și, mai ales, despre soluții pentru problemele lor.

Fără o scufundare completă în subiect și în universul celor implicați, actul comunicării înseamnă doar comunicare de dragul vizibilității și nu va putea niciodată să creeze emoție și să atingă suflete.

Porter Novelli Public Relations este nominalizată la Sabre Awards EMEA 2014, secțiunea „Health Care Services Providers” cu campania privind „Utilitatea celulelor stem în tratamentul paraliziei cerebrale”, dezvoltată pentru Cord Blood Center.

Obiectivul campaniei l-a constituit educarea părinților și viitorilor părinți cu privire la utilitatea celulelor stem în tratamentul afecțiunilor paraliziei cerebrale cu ajutorul celulelor stem, într-o țară în care subiectul celulelor stem nu era deloc prezent în spațiul public.

Paralizia cerebrală este o afecțiune neurologică ce afectează 1 din 500 de copii din România în fiecare an și este determinată de o serie de leziuni la nivelul creierului în zonele ce controlează mișcarea și postura corpului. Nu este progresivă și nici contagioasă, dar determină un handicap fizic ce afectează dezvoltarea normală a persoanei pe toată durata vieții. În 70-80% din cazuri își are originea în timpul sarcinii, 10% din cazuri o dobândesc în timpul nașterii, iar restul de 10% din cazuri pe parcursul vieții.

Alex (3 ani) s-a născut sănătos, dar la 11 luni a avut un accident care a schimbat viața întregii familii. S-a înecat în timpul unei gustări și a suferit un stop respirator. Minutele care au trecut până la resuscitarea cardiorespiratorie au dus la crearea unor leziuni neurologice grave care au fost diagnosticate ulterior ca paralizie cerebrală. Au urmat o luptă între limite, 18 luni petrecute în spitale din Europa și o lungă serie de terapii pentru Alex, care a rămas imobilizat și și-a pierdut până și abilitatea de a înghiți.

Timp de aproape 2 ani, familia lui a facut toate eforturile umane pentru a încerca să-i mențină o stare fizică bună și a-l ajuta să facă progrese în privința mobilității. Rutina zilnică a lui Alex include kinetoterapie, deglutiție, masaj, acupunctura, osteopatie și hidroterapie.

Ocazional, Alex și familia lui călătoresc în Ucraina pentru terapii insensive de recuperare, greu de suportat fie și pentru un privitor. Cu sprijinul programului „Sprijin pentru transplat”, inițiat de Cord Blood Center, Alex a fost acceptat pentru un transplant de celule stem la Durham University Hospital, în Carolina de Nord, SUA, unul dintre cele mai importante centre de cercetare privind utilitatea celulelor stem în tratamentul afecțiunilor neurologice.

Datorită campaniei de comunicare dezvoltată cu sprijinul Porter Novelli Public Relations, familia lui Alex a ieșit pentru prima dată din propriile gânduri, frici, emoții și a căpătat energie pentru încă 20 de ani pentru a lupta alături de micuțul lor.

Campania a fost susținută și în alte țări în care este prezent grupul Cord Blood (Austria, Ungaria, Slovenia), cu un impact similar.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare