Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Opinii"
Facebook
Like us on Facebook
Opinie - 1 Iulie 2015
Mihai Barsan, Presedintele IAA Romania, despre Ghidul de Pitch lansat de UAPR

Mihai Barsan, Presedintele IAA Romania, despre Ghidul de Pitch lansat de UAPR

UAPR a facut un pas curajos prin propunerea unui set de recomandari pentru organizarea unui pitch – acea licitatie insotita de munca de creatie care le face viata interesanta agentiilor. Ca om de marketing, vad relatia cu o agentie de publicitate mai degraba ca cea intre un angajat si un angajator, decat ca cea intre un cumparator si un vanzator. Pentru ca nu vorbim de marfuri, ci de atentia si implicarea mentala si emotionala a unor profesionisti in succesul businessului tau.

Performanta vine atunci cand exista incredere reciproca, atunci cand clientul si agentia au aceeasi ambitie, cand se respecta unul pe altul.

Tocmai de aceea este crucial inceputul acestei relatii, care de cele mai multe ori este un pitch. Iar ghidul UAPR este un sumar al asteptarilor unor agentii de publicitate despre cum ar vrea sa fie "curtate" de potentialii clienti, astfel incat sa rezulte o relatie cat mai benefica de ambele parti. Este punctul de vedere al agentiilor, si asa cum subliniaza si documentul insusi, este vorba de recomandari si nu de reguli. Insa sunt recomandari de mare bun simt, multe din ele regasite si in politicile clientilor multinationali.

Este un ghid util, care se citeste bine si care e bine de citit inainte de a da drumul la marele pitch. Spun asta mai ales pentru ca este foarte probabil ca de rezultatul acelui pitch sa depinda chiar cariera ta in marketing. Fara sa fac vreo anumita recomandare, pentru ca eu cred in primul rand in libertatea omului de afaceri de a decide cum si cu cine sa lucreze intr-o economie libera, as vrea sa punctez cateva sfaturi gasite in ghidul UAPR pe care le-am gasit foarte sanatoase, testandu-le pe propria piele:

Pitchul nu este intotdeauna solutia, daca deja esti "intr-o relatie". Datorita pierderii mari de timp si resurse la schimbarea unei agentii, a face un pitch presupune un risc major, pe cand o evaluare periodica onesta a rezultatelor, costurilor si calitatii va duce aproape sigur la o apropiere mai mare intre asteptari si realitate. Daca apropierea nu se intampla sau e insuficienta dupa un efort consistent – atunci un pitch probabil merita riscul.

E bine sa fii cat mai transparent cu toate agentiile implicate. Personal am gasit intotdeauna foarte productiva politica de a raspunde la orice intrebare din partea agentiilor participante. E adevarat si ca nu am primit niciodata intrebarea "dar ceilalti ce au prezentat?". Agentia care intreaba mult are puncte in plus pentru interes. Daca mai si asculta, si vine cu recomandari bine tintite pentru ca au intrebat – bingo! In plus, raspunsurile oneste lumineaza situatia si elimina barfele post-pitch (pardon, le reduce cat de cat).

Sa chemi mai mult de 5 agentii este o mare pierdere de timp. Daca vrei sa intelegi in amanunt cum lucreaza fiecare, cum raspunde fiecare la feedback, ce abilitati strategice si creative are, cat de bine intelege echipa agentiei marca si consumatorul nu ai decat o singura sansa: sa petreci mult timp cu fiecare, lucrand pe challenge-uri creative si strategice, explicandu-le de la zero anumite chestiuni etc. Nu stiu zau cine are timp sa faca asta cu mai mult de 5 agentii.

E bine sa pui deoparte o suma care sa rasplateasca macar simbolic participarea tuturor agentiilor la pitch (asa-numita "taxa de pitch", sau in limbaj de client "premiu de consolare"). Tocmai pentru ca nu o face aproape nimeni, marcile care fac asta ies in evidenta si genereaza maximum de interes in relatie. Mai mult, datorita factorului "barfa" mentionat la punctul 2, se creeaza o aura de dezirabilitate pentru toate marcile tale. Stiu cazuri de oameni exceptionali de creatie care au fost atrasi de catre agentie special pentru ca stiau ca vor lucra cu marci ale Ursus Breweries. Asta inseamna un grad de implicare pe care banii nu-l pot cumpara.

Inchei cu gandul ca, dincolo de a urma un anume ghid de bune practici, o relatie de durata se poate cladi numai pe respect. Pitchul este primul pas intr-o astfel de relatie, iar daca din pitch nu se vede respect, nu se va vedea nici mai incolo.

Si, pentru ca gasesc curajos pasul facut de UAPR, de a le "arata calea cea luminata" clientilor doritori sa organizeze un pitch de creatie, sper ca agentiile sa fie primele care sa urmeze aceste bune practici in relatiile cu furnizorii lor: medii, case de productie, tipografii, freelanceri, etc.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare