Toyota şi Daniel Gontz au demarat proiectul RespiRo
După ce a colorat fântânile arteziene din Piaţa Unirii şi a semnalat cu buline albastre clădirile urâte ale Bucureştiului, Daniel Gontz a creat un nou proiect de intervenţie în spaţiul public – „RespiRo”.

După ce a colorat fântânile arteziene din Piaţa Unirii şi a semnalat cu buline albastre clădirile urâte ale Bucureştiului, Daniel Gontz a creat un nou proiect de intervenţie în spaţiul public – „RespiRo”.

fumAşadar, duminică, 9 decembrie, timp de două ore, în inima Bucureştiului, la intersecţia de la Universitate, un generator de fum a provocat un nor ridicat la circa 3 metri deasupra solului.

„«RespiRo» este un semnal de alarmă adresat autorităţilor şi şoferilor din Bucureşti. Mă adresez celor care ar putea să facă ceva ca traficul să fie mai liber, aerul mai respirabil, maşinile mai puţin poluante sau pur şi simplu mai puţine pe străzile oraşului. Cât priveşte autorităţile, această imagine are misiunea de a-i bântui pe unii dintre edili şi de a-i determina să devieze fluent circulaţia atunci când proiectele de reparaţii o cer. Pe lângă o strategie în jurul lucrărilor de amenajare a drumurilor, sperăm să vedem şi în Bucureşti, în sfârşit, un sistem inteligent de semaforizare sincronizată. Poate această intervenţie îi va determina să le tremure mâna când semnează distrugerea parcurilor şi autorizează construcţii haotice şi le va da de gândit atunci când poliţia rutieră nu este exigentă cu cei care încurcă traficul.”, declară Daniel Gontz.

Practic, prin acest experiment, bucureştenii, trecători sau invitaţi la eveniment, au asistat la proiecţia unui „scenariu apocaliptic” privind sufocarea în noxe a oraşului, din cauza traficului auto excesiv pe fondul unei administrări incoerente a acestuia. Fumul non-toxic folosit de artist pentru a da naştere norului a fost emis de un generator pe bază de ulei, având certificat de mediu.

Potrivit reprezentanţilor, obiectivele propuse de iniţiatorul proiectului „RespiRo” sunt: evocarea exasperării la care s-a ajuns din cauza traficului aglomerat pentru ca autorităţile publice în măsură să amelioreze această situaţie (administraţie, poliţie rutieră ş.a.); semnalarea pericolului la care suntem supuşi zi de zi respirând aerul din Bucureşti şi conştientizarea şoferilor pentru a folosi pe cât posibil mijloacele de transport în comun sau autoturisme cu un grad de poluare redus.

Alături de Daniel Gontz în realizarea acestui proiect s-a aflat Toyota România, companie cu solidă platformă ecologică.

„Problema traficului şi a mediului înconjurător ne preocupă şi pe noi la fel de mult ca pe toyotafiecare participant la trafic, de aceea ne-am alăturat proiectului lui Daniel Gontz. Misiunea noastră este minimizarea impactului produselor noastre asupra mediului înconjurator. Alternativa propusă de Toyota în România este modelul Prius, maşina ecologică cu propulsie hibridă, cea mai populară maşină hibridă din lume. Ne-am dori să ajungă să reprezinte cu adevărat o alternativă şi în România. Asocierea noastră cu acţiunea lui Daniel Gontz reprezintă prima dintr-o serie mai lungă de activităţi legate de traficul bucureştean pe care Toyota România îşi propune să le deruleze înaintea sărbătorilor.”,  declară Mihai Bordeanu, Director Comercial Toyota România.

Alţi parteneri în proiect au fost: pirotehnistul Daniel Pârvulescu, Centrul ArCuB,care a facilitat obţinerea autorizaţiilor, şi Hotelul Intercontinental, care a găzduit, la etajul 21, echipele de jurnalişti dornici să asiste la experiment, de la înălţime.

Extra Info:
Specializat în arta video şi free-lancer în publicitate, Daniel Gontz a absolvit Academia de Arte Frumoase din Viena. El face parte din noua generaţie de artişti români cu bună vizibilitate peste hotare, unde este activ în galerii şi spaţii de artă contemporană, fiind prezent până acum în peste 40 de expoziţii din oraşele lumii.

Unul dintre cele mai recente proiecte ale lui Gontz este Bulina Albastră, după ce în vara lui 2007 a colorat fântânile arteziene din Piaţa Unirii, în cadrul unui alt proiect de intervenţie urbană.

« inchide