Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Studii-de-caz"
Facebook
Like us on Facebook
Studiu de caz - 7 Decembrie 2012
Bugetul Familiei, Provident Financial România

Bugetul Familiei, Provident Financial România

Lipsa educației financiare în rândul consumatorilor din România este o problemă care a devenit mult mai vizibilă în ultimii ani, în contextul crizei financiare. Un studiu realizat de Novel Research în septembrie 2011 arată că românii înțeleg greșit anumiți indicatori utili pentru compararea produselor financiare și iau decizii neinformate uneori. Plecând de la acest insight, Provident Financial România a susținut dezvoltarea campaniei de informare “Bugetul Familiei”, inițiată de APC România. Programul, care a demonstrat tuturor că termenii financiari pot fi explicați într-un limbaj simplu, ușor de înțeles, a adus partenerilor implicați în proiect Golden Award for Excellence pentru Comunicare Financiară în cadrul Galei PR Award din 2012.

de Graffiti PR
• Campanie: Bugetul Familiei
• Client: Provident Financial România
• Agentie: Graffiti PR
• Medium: Print , TV, Radio, Online
• Perioada campaniei: Septembrie 2011 – Septembrie 2012

I. DESCRIERE

Odată cu criza financiară, s-a instalat un climat de nesiguranţă a consumatorilor în propria capacitate de a lua decizii financiare responsabile. Foarte mulţi dintre ei nu cunoşteau produsele financiare suficient de bine pentru a decide ce oferte erau potrivite pentru bugetele lor. Cei care luau un credit nu erau siguri că îl puteau plăti până la capăt fără a întâmpina dificultăţi. În plus, consumatorii nu adoptaseră comportamente financiare sănătoase, care să le asigure stabilitatea financiară pe termen lung. De aceea, în piaţă se simţea nevoia unei schimbări de atitudine privind finanțele personale și modul corect de utilizare a diverselor produse financiare disponibile pe piață..

Provident Financial România, una dintre cele mai importante instituţii financiare nebancare din România, împreuna cu APC România, au conturat platforma de educaţie financiară Bugetul Familiei – o modalitate de a prezenta comportamente financiare de bază, precum utilizarea unui buget de cheltuieli și venituri, compararea ofertelor etc, precum și de a explica serviciile financiare pe inţelesul tuturor.

II. OBIECTIVE

Campania a avut ca principal obiectiv consolidarea unei platforme de educaţie financiară pentru consumatorii români, pe care aceştia să o acceseze atât pentru planificarea bugetelor personale, cât şi pentru a lua decizii de creditare responsabile. Prin intermediul acestui program, Provident îşi propunea să ofere informaţii financiare pentru minim 200.000 de persoane din rândul clienţilor. Mai mult, proiectul își propunea să dezvolte o reţea naţională de organizaţii neguvernamentale, instituţii de învăţământ şi autorităţi care să se alăture proiectului şi să ofere publicului larg informaţii pertinente despre gestionarea bugetelor personale.

III. TARGET

Platforma se adresa persoanelor cu vârste cuprinse între 25 si 60 de ani, înteresate de achiziționarea unui serviciu financiar, dar şi celor care doreau să primească sfaturi de la experţi financiari pentru eficientizarea bugetelor personale. Pe lângă beneficiarii direcţi, platforma îi viza şi pe jurnaliştii din segmentul economic, experţii financiari, ONG-uri, autorităţi locale, bloggeri din domeniul financiar, angajaţi şi colaboratori Provident. Pentru aceştia, Provident dorea să dezvolte o platformă de dialog constant, care să aducă în prim plan nevoia de educaţie financiară.

IV. STRATEGIE

Provident si APC România şi-au propus să îi invite pe cei mai importanţi experţi financiari din România să intre în discuţie cu clienţii şi cu cei interesaţi să afle cum îşi pot gestiona mai eficient finanţele personale. Strategia de comunicare a fost simplă: găsirea unei căi de dialog între specialiştii campaniei şi publicul tinta prin intermediul evenimentelor dedicate şi cu ajutorul platformei online. Campania naţională a fost dezvoltată sub egida ANPC (Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorului) și în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, Comisia pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private, dar şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului si Sportului. Toate acţiunile programului naţional au beneficiat de expertiza şi suportul acestor parteneri puternici, tocmai pentru a putea ajunge cât mai uşor la public.

V. CREATIE

Primul pas a fost dezvoltarea platformei online de educaţie financiară www.bugetulfamiliei.ro cu sfaturi financiare la un click distanţă. Aceasta aducea mai aproape de consumatori noţiunile de bază ale lumii financiare moderne şi le oferea instrumente practice de calcul al bugetului personal sau familial. Utilizatorii îşi personalizau cheltuielile, calculau bugetul necesar pentru energia electrică, cumpărături, autovehicule sau hobby-uri şi îşi planificau economiile. În plus, vizitatorii aveau acces gratuit la experţii financiari APC care le răspundeau în doar câteva ore întrebărilor legate de buget şi finanţe personale.

În partea de cercetare, o altă problemă identificată era aceea că românii luau decizii de creditare în baza unui singur indicator, DAE – crezând, în mod eronat, că acest indicator reprezintă de fapt o simplă adunare procentuală a tuturor costurilor unui credit. Soluţia? Provident a susţinut într-o manieră cretivă, crearea personajului fictiv Nae (care nu știe ce-i DAE!). În cadrul platformei online www.totuldespredae.ro, care oferea primul calculator de DAE din România care lua în considerare şi periodicitatea plăţilor, Nae îi ghida pe vizitatori prin toate elementele de care ar trebui să ţină cont înainte de a lua un credit şi le explica într-un limbaj simplu şi prin intermediul schiţelor animate, filmuleţelor şi calculatoarelor personalizate ce înseamnă dobânda anuala efectivă şi cum pot alege produsul financiar adaptat nevoilor lor.

Pentru a aduce informaţiile financiare şi mai aproape de clienţi, Provident a extins platforma şi în zona evenimentelor offline, menite să îi aducă pe clienţi faţă în faţă cu specialiştii financiari. Astfel, peste 260 de reprezentanţi ai autoriţăţilor locale, ONG-uri şi jurnalişti au participat la dezbaterile publice sub egida Bugetul Familiei în şapte oraşe importante din ţară, în cadrul cărora a fost ridicată problema gradului scăzut de înţelegere a termenilor financiari şi s-au identificat soluţii de educare la nivel naţional a populaţiei adulte pentru a lua decizii corecte şi a-și echilibra bugetul familial.

Împreună cu partenerii programului, au fost organizate două sesiuni de pregătire Train the Trainer, la care au participat 22 de reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale din toată ţara si 18 profesori de la 8 licee cu profil economic din Bucureşti. Aceştia au acceptat sa integreze în programele lor o componentă de educaţie financiară şi au organizat sesiuni locale de instruire pentru peste 2.200 de beneficiari.

VI. REZULTATE

Provident Financial România s-a poziţionat ca susţinător al educaţiei financiare în rândul românilor oferind sprijin pentru o iniţiativă unică în România. Astfel, platformele online www.bugetulfamiliei.ro şi www.totuldespredae.ro au adunat, în perioada octombrie 2010 – august 2012 peste 70.000 de vizite, cu 40% peste targetul propus. În total, peste 35.000 de vizitatori şi-au calculat bugetele utilizând calculatoarele de buget disponibile pe site.

Programul a reuşit să creeze o reţea de parteneri la nivel naţional care să ridice nivelul de conştientizare cu privire la importanţa alfabetizării financiare a populaţiei, prin implicarea în campanie a: APC, ANPC, Comisia pentru Supravegherea Sistemului de Pensii Private, Centrul European al Consumatorilor România, dar şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului si Sportului.

Această campanie a demonstrat tuturor că primul pas spre bunăstare este planificarea corectă a finanţelor personale, iar rezultatele au fost recunoscute de cei mai mari specialişti în domeniul comunicării din juriul PR Award, care au acordat campaniei Golden Award for Excellence 2012.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare