Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Studii-de-caz"
Facebook
Like us on Facebook
Studiu de caz - 12 Decembrie 2008
Sondaj: Marketing-ul direct, subevaluat în CEE

Sondaj: Marketing-ul direct, subevaluat în CEE

Majoritatea advertiserilor din regiune investesc sub 10% din bugetul anual de marketing în servicii de marketing direct, potrivit studiului agenţiei Linea Directa Communications în Europa Centrală şi de Est.

Un studiu recent, realizat de Linea Directa Communications, despre practicile de marketing direct folosite în regiunea central şi est-europeană (România, Polonia, Ungaria, Cehia şi Slovacia), reconfirmă statutul acestui tip de comunicare: este încă în faşă. Studiul arată că, deşi companiile utilizează marketingul direct, această practică rămâne mult în umbra celorlalte.

Cu alte cuvinte, dacă în Ungaria, de exemplu, companiile alocă, în medie, 84.000 de euro anual pentru comunicarea directă, iar în Polonia 67.000, la noi companiile nu îndrăznesc să pună la bataie mai mult de 27.000 de euro pentru aceste activităţi. Studiul a fost realizat în vara lui 2008, prin intermediul unor sondaje telefonice, în cinci ţări din regiunea central şi est-europeană: Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi România. 1.295 de directori de marketing au răspuns întrebărilor din chestionare.

Majoritatea companiilor respondente declară că investesc mai puţin de 10% din bugetul total de marketing în acest scop. Ceea ce este destul de puţin, adică, între 2,7 şi 8,2% din cifra totală de afaceri, în funcţie de industrie. Acestea sunt însă procente medii, care reflectă situaţia generală din cele cinci pieţe central şi est-europene care au fost incluse în studiu. Între acestea, Romania este piaţa în care marketingul direct atinge cele mai scăzute cote.

Pe de altă parte, studiul relevă faptul că multe companii lucrează cu un număr relativ mic de baze de date, utilizând doar câteva canale de marketing direct. De asemenea, a rezultat că există un procentaj mic de companii care au apelat la outsourcing operational şi la acţiuni de marketing direct prin centre de Customer Management. În comparaţie cu celelalte ţări în care s-a desfăşurat studiul, în România şi Ungaria beneficiile externalizării în marketing direct se resimt cel mai puţin. Doar 25,7% din companiile din România şi 17,77% dintre cele maghiare apelează la un partener extern pentru activităţile marketing direct, comparativ cu cele din Cehia (43,5%), Slovacia (42,98%) şi Polonia (39,26%).

Scopul nostru a fost să scoatem în evidenţă imaginea serviciilor de marketing direct utilizate în prezent în diferite industrii în regiunea noastră, statutul pe care acestea îl ocupă, utilitatea şi posibilitatea de măsurare a efectelor acestora. Rezultatele nu sunt extrem de surprinzătoare, demonstrând astfel ca marketingul direct are un potenţial extreme de ridicat. Practic, creşterea valorii clienţilor nu este încă o prioritate în aceste pieţe. Este clar faptul că tocmai am deschis dialogul cu clienţii noştri şi rezultatele obţinute ne încurajează să mergem înainte cu încredere şi viteză într-o lume în care Puterea Dialogului şi a Parteneriatul vor face diferenţa între success şi eşec”, a spus Duško Kos, CEO Linea Directa Communications în CEE.

Cel mai activ domeniu în comunicarea directă este retailul, în timp ce bankingul şi asigurările sunt domeniile care apelează cel mai mult la outsourcing. Pentru companiile din FMCG, HoReCa şi turism, activităţile de marketing direct au mai degrabă un rol formal. Un alt aspect la care se face referire în studiul citat este legat de frecventa utilizarii serviciilor de call center.

Rezultatul cercetării a fost surprinzător: 67% dintre companii nu folosesc deloc serviciile de call center, 21% au call centere interne, în timp ce doar 8% externalizează acest tip de serviciu. În România, doar 6% din companii apelează la servicii externe de call center, în timp ce 74,2% nu utilizează deloc servicii de acest tip.

Pentru a traversa criza, companiile ar trebui să-şi modifice strategiile de promovare. În contextul economic actual, firmele au nevoie de noi planuri de promovare, iar investiţiile în marketing sunt mai puţin costisitoare decât în cele de advertising.

"Din cauza bugetelor tot mai mici, companiile vor fi nevoite să-şi modifice strategiile de promovare prin reducerea costurilor. Vor avea în vedere serviciile care necesită cât mai puţine resurse financiare, dar care vor aduce rezultate. Astfel că bugetele pe advertising se vor micşora şi cele pe marketing direct vor creşte în anii următori", a afirmat Dejan Grbic, Managing Director la Linea Directa. Dumnealui a mai explicat că în România companiile româneşti nu înţeleg încă pe deplin beneficiile marketingului direct.

Majoritatea companiilor folosesc sub 10% din bugetul de marketing pentru direct marketing, valoarea medie a acestuia din urmă fiind de sub 250.000 de euro per total.
"Marketingul direct este orientat către client, rezultatele pot fi urmărite şi măsurate, putem analiza ce mesaj sau canal de comunicare a adus cele mai bune rezultate. Având în vedere criza financiară, companiile ar trebui să utilizeze mai mult marketingul direct, orientându-şi strategiile pe baza rezultatelor trecute pentru a salva bani şi pentru a câştiga eficienţă în campaniile de promovare", a mai spus Dejan Grbic.

Prin utilizarea marketingului direct, companiile vor înţelege mai bine nevoile de consum ale clienţilor, crescând astfel eficienţa cu peste 40%. Oferind ceea ce clienţii îşi doresc cu adevărat, companiile vor reuşi să-i satisfacă, să-i loializeze, rezultatul final fiind creşterea vânzărilor. Marketingul direct oferă controlul complet asupra întregului proces: ofertele şi produsele ajung la clienţii interesaţi, iar dumneavoastră puteţi măsura eficienţa campaniilor de promovare.

Nota editorului:
Foto - Dejan Grbic, Managing Director, Linea Directa
Sursa: Linea Directa Communications

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare