Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Versus"
Facebook
Like us on Facebook
Versus - 30 August 2013
Business în două medii: client și agenție

Business în două medii: client și agenție

Asistăm în ultimul an la o schimbare a profilului de client service în agenție și în consecință, la o inversare de roluri – client / agenție. Delimitarea devine un pic incertă, în contextul în care întâlnesc tot mai mulți colegi de corporații făcând același pas – de a intra în client service-ul de agenție.

de Ondina Olariu, Business Director, G2 Romania,
Care ar fi motivul pentru care agențiile optează pentru acest gen de expertiză și ce diferențiază un client service “de la client” față de unul tradițional? Câteva opțiuni ce țin de formă: venind de la client, vorbim aceeași limbă, înțelegem jungla de acronisme, putem discuta relaxat în termeni de market share, volume share, distribuție și pricing; putem lucra cu aceleași coordonate de timp cu cele ale clientului și uneori, arătăm chiar la fel. Și alte câteva, de fond: punem întrebări pe care le vor pune și colegii din alte departamente decât cel de comunicare, putem “traduce” și un feedback venit din sales, și ne putem folosi în argumentarea propunerilor creative de acele argumente de business, care nu doar vor vinde creația, ci vor asigura o implementare de succes a campaniei.

Agențiile sunt conduse la cel mai înalt nivel de oameni de business, pentru care agenția e o formă de corporație cu același tip de obiective ca oricare altă corporație. Acești oameni înțeleg nevoia de a crea un model de lucru intern cât mai apropiat de cel al clienților lor, în special în interfața de comunicare cu ei și își aduc astfel de resurse.

Clienții, pe de altă parte, suferă consecințele crizei și deciziilor luate în perioada de criză. Acolo unde marketingul a fost și a rămas un departament puternic, lovit de scăderea bugetelor de comunicare, dilema profundă cu care se confruntă este generată de nevoia de a consuma mai puțin și a obține mai mult. Ceea ce presupune o schimbare a modului de a gândi, de a face lucrurile. Rămâne o dilemă întrucât astfel de companii sunt și cele care operează cel mai greu schimbări, au procese bine definite, fac lucrurile la fel de 50 de ani și cercetează orice, gata să se întoarcă la ce știu mai bine la prima doză de risc implicată de un proiect. Acolo unde rolul marketingului nu era suficient definit sau rolurile diluate între diferite forme de organizare, s-au produs mișcări spectaculoase, de la renunțarea completă la un departament de marketing la schimbarea unor echipe întregi, înlocuite fiind de obicei cu resurse interne, care pot prelua din mers lucrurile, mai puține și fără experiență directă de marketing. O altă formă de raționalizare a costurilor.

În acest context, rolul agenției (acolo unde nu s-a tăiat încă și bugetul alocat acesteia) se transformă în sensul preluării responsabilității unui departament de marketing (mergându-se până la a propune modificări în mixul de marketing la nivel de produs) sau în sensul dezvoltării unui departament de inovație extern, care să ajute clientul să găsească fie moduri noi de a face lucrurile, fie să contribuie la schimbarea mentalităților. În ambele cazuri, devine vital pentru o agenție să aibă o echipă de planning excelentă și un client service specializat, care să înțeleagă business-ul clientului.

La prima vedere, oameni cu experiență de ani buni într-o corporație, decid într-o zi că mediul corporatist îi viciază și simt nevoia de aer proaspăt, idei fresh și libertatea pe care le-o poate oferi agenția. Pentru cei care se regăsesc în această ipostază, cred că o astfel de schimbare va fi o dezamăgire profundă.

Daca pare evident ca motivație, și pentru cine cunoaște industria, devine evident și în rezultatele pe care le obțin agențiile care aduc astfel de resurse, ce e de câștigat pentru cei care dau curs acestei schimbări de carieră? Ce îi determină să accepte?

Agenția nu este acel loc idilic, acea Castalie la care ajung mințile libere de orice constrângere și în care viața înseamnă joc de idee, de ping pong sau fussball. Este o altă forma de organizare, în care produsul zilnic este ideea, la care trebuie să contribui personal, prin influențare sau prin organizarea mai bună a resurselor.

Pentru a face acest pas e nevoie de un pic de curaj – adevărat, nu e la fel cu a renunța la visul de corporatist cu cel de freelancer în tehnica dulcețurilor rafinate – dar prima observație profundă va fi aceea de lipsă a sistemului. Diferența pregnantă este că în locul unui sistem care te organizează, te conduce și te constrânge, ești pus în fața unei organizări diferite, generate mai degrabă de tipologiile de clienți decât de procese bine puse la punct. Brusc, lucrezi cu două calendare în paralel, cel al clientului și cel intern. Ai de condus două echipe, cu metode diferite, cu instrumente diferite și cu procese de lucru doar în parte comune: client service și creație. Trebuie să pui pe picioare o relație nouă cu un client, în condițiile în care fie o iei de la zero, fie de multe ori, pleci de undeva de pe minus. Nivelul de control e foarte diferit, și de obicei, cel mai puternic control trebuie să fie al tău, personal. Ai firește obiective, însă reperele intermediare ți le fixezi singur, iar sistemul de referință e de multe ori incert sau atât de îndepărtat de acțiunile zilnice, încât e greu de spus care e contribuția directă.

Ce ai de câștigat totuși? Ca experiență profesională ai șansa de a întâlni business-uri diferite, de a face conexiuni între domenii și acces la informații pe care într-o corporație nu ai găsi răgazul să le cauți măcar. Lucrezi cu un alt tip de presiune, care oscilează ca intensitate, dar și cu un alt mod prin care poți să ajungi la o decizie, prin influență și persuasiune. Ca experiență personală, este un alt mod de a trăi zece ore pe zi, într-o atmosferă în care gândirea poate să alerge liberă, în care ești încurajat să te exprimi, știind că și dacă o să fii autorul celei mai proaste idei, vei mai avea șansa de a încerca și altă dată.

Poți să ieși de câteva ori pe zi din constrângerile business-ului de care te ocupi, să-ți imaginezi orice altceva, ceea ce ajută foarte mult în final la a face lucrurile diferit. Produsul în sine este foarte ofertant și single-minded, “ideea” fiind probabil cel mai non-standard produs din câte au existat și totuși foarte bine definit pentru cei care trebuie să-l producă. Nu în ultimul rând, spre deosebire de corporația clasică, în care vorbesc despre resurse, funcții și responsabilități, agenția este poate cea mai umană formă de corporație, în care mă bucur că a câștigat ideea lui Bogdan, același Bogdan despre care știu cum și-a petrecut week-endul și cu care am iesit ieri la masă.

Extra Info

Schimbările în carieră aduc un suflu nou, atât echipei, cât și viziunii asupra business-ului, modului de abordare. Ondina Olariu, acceptă ușor schimbarea: de la client (Vodafone) la agenție (G2 Romania). E prinsă în povestea adverting-ului deși vine de pe teritoriul unde agenției îi sunt acceptate sau tăiate de pe listă cele mai curajoase sau blânde idei. A coordonat departamentul de marketing communication local și regional Vodafone Romania, acumulând 8 ani de experiență în branding și marketing în domeniul telecomunicațiilor. Din ianuarie 2013 a intrat cu pași veseli și îndrăzneți într-o altă poveste a carieriei: Business Director la G2 Romania.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
klik website
27 August 2014, 09:58
Acest articol este ceva care mă va ajuta cu clasa mea misiune. Ea ma ajutat să înțeleg mai bine un alt aspect al acestui subiect. Multumesc.
cikimbing
1 Septembrie 2014, 07:53
Multumesc pentru cei minunat postaţi! Am bucurat cu adevărat citit-o, esti un mare scriitor. Eu va asiguraţi-vă că marcaj blog-ul şi poate reveni foarte curând. Vreau să vă încurajez să categoric continua munca ta mare, avea un weekend frumos
huwala humbo
1 Septembrie 2014, 07:57
Asta este foarte interesant zâmbet îmi place de lectură şi sunt mereu în căutare de informaţii informativ ca aceasta. Acest lucru este exact ceea ce căutam. Multumesc pentru partajarea acest articol mare
jukimania
1 Septembrie 2014, 07:59
Pot posta pe acreditările profesionale pentru blog-ul proprietar.
Click Here
26 Mai 2015, 03:55
Articolul este foarte interesant, foarte benefică pentru mine .. Voi aștepta pentru următoarea artkel .. vă mulțumesc pentru partajarea
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare