Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Zoom"
Facebook
Like us on Facebook
Zoom - 7 Aprilie 2014
Dio Boacă, Phoenix Media: „Businessul ca să dureze se face transparent și direct”

Dio Boacă, Phoenix Media: „Businessul ca să dureze se face transparent și direct”

În 2003, Dio Boacă, Managing Partner, Phoenix Media, a intrat pe piața de OOH cu ambiție și dorința de a revoluționa industria prin inovație, viziune și gândire pe termen lung. După 10 ani de activitate, a reușit să aducă mai multe premiere și a schimbat fața outdoor-ului prin proiecte frumoase și provocatoare atât pentru clienți, cât și pentru consumatori.

de Teodora Ieșeanu
M-am întâlnit cu Dio la o cafea, la care am discutat despre plăcerea de a lucra în această industrie, problemele cu care se confruntă și ce putem face împreună pentru a realiza lucruri frumoase, de care să ne bucurăm cu toții deopotrivă (agenții, clienți, consumatori).

Dio, un foarte bun narator, a început să-mi povestească cu pasiune despre Phoenix Media, liderul  pieței de outdoor digital, care a revoluționat industria în 2005 prin introducerea în țară a conceptului Digital Outdoor Out of Home (DOOH). A reușit să schimbe aspectul outdoor-ului și să dea viață și culoare orașului prin amplasarea panourilor digitale, LCD-uri la rezoluție full HD.

Din 2005, până în prezent, compania a adus pe piață mai multe premiere, fiind, în prezent, singura care oferă aceste servicii: în 2010, targetarea personalizată, primul sistem de promovare pe intervale orare, iar în 2013 prima rețea de comunicare OOH digital din Centrul Vechi al Bucureștiului (20 de ecrane). Un alt proiect în premieră a fost cel realizat în parteneriat cu The Pole la sfârșitul anului 2013 – trimiterea în timp real a mesajelor de pe telefonul mobil pe ecranele digitale.

ˮDorința de dezvoltare și de a fi întotdeauna cu un pas înaintea celorlalți au făcut întotdeauna diferența între noi și competițieˮ, susține Dio, în timp ce inovația și gândirea pe termen lung sunt bazele principale pe care se contruiesc ideile mari.

Prin evoluția tehnologică, DOOH-ul a dat startul unei noi ere în tot ceea ce înseamnă promovare, Prime Time targetare și captarea atenției publicului țintă. Spre deosebire de OOH-ul clasic, la cel digital totul este simplu, spune Dio. „În primul rând ai o rapiditate cu care nu te mai întâlnești aproape nici într-o altă medie, decât poate pe internet, iar în al doilea rând nu ai niciun fel de problemă cu vremea, temperaturile mici sau mari, care duc la schimbarea proprietăților materialului. ”Singurul lucru pe care trebuie să-l faci la DOOH este înlocuirea ecranelor digitale după câțiva ani „e la fel ca televizorul de acasă, după o perioadă își pierde contrastul, culorile, luminozitatea etc.”

Alte caracteristici ce propulsează pe un trend ascendent Phoenix Media și o face unică pe piață sunt: diferențierea de preț și monitorizarea live. Prin toate acestea „încercăm să devenim cât mai transparențiˮ, susține Dio. „Acum lucrăm la un soft de monitorizare, suntem în teste de peste 7 luni de zile, iar eu sper ca la începutul anului viitor să putem să ieșim pe piață cu monitorizarea aceasta care va da un alt aspect total outdorului.ˮ, explică cu entuziasm Dio Boacă.

În 90% dintre locatiile din Bucuresti, panourile Phoenix Media sunt solo location. Într-o intersecție aglomerată cu tot felul de meșuri, aproximativ 5% atrag atenția consumatorilor „pentru că aceștia nu mai știu în care parte să se uite”, îmi explică managerul companiei, pe când mesajele de pe un singur panou au 70% șanse să rămână în mintea acestora.

„Din fericire pentru OOH-ul clasic nu există studii exacte, la câte panouri sunt în București, ar fi dezastruˮ, spune Dio. „Ca să faci un studiu în acest sens îți trebuie bani, ca să faci un studiu serios îți trebuie ajutor din partea agențiilor de publicitate, iar că să faci un studiu credibil, trebuie să ai majoritatea din piață implicată în acest proiect. Două companii nu pot să facă nimic, iar fără bani nu se poate. Pentru piața românească, fără 1 – 2 milioane de euro nu prea e posibilˮ.

Cu câțiva ani în urmă, Phoenix Media a făcut pe cinci locații câteva studii mai aprofundate care au Centrul Vechi  costat zeci de mii de euro. A numărat mașinile, le-a oprit și a făcut interviuri cu pietonii etc., însă rezultatele nu au fost credibile pentru ceilalți „pentru că nimeni nu crede, ar trebui să existe o instituție...”, se gândește Dio.

Întrebând de BRAT, acesta mi-a spus că asociația face o urmărire a pieței să vadă câte campanii sunt pe piață și cam câți oameni estimativ au trecut pe acolo. În rest nu are nicio legătura cu studiile exacte. „Tocmai de asta zic, trebuie efectiv piața, inclusiv agențiile de publicitate, să se adune la aceeași masă ca să facă un studiu acceptat de toți. Dacă sunt două agenții care se opun, pică studiul. Și cum în momentul de față majoritatea agențiilor de publicitate trece printr-o perioadă mai dificilă din punct de vedere financiar.. nu poți să te gândești la studii...ˮ

Aici Dio vine cu o idee de cum s-ar putea face rost de bani: 3% din toate rebat-urile de pe piață pot fi puse într-un fond special, în care s-ar strânge 500 000 – 600 000 euro/an, iar în 2-3 ani studiul ar putea fi realizat. „Dar trebuie să se vrea. Nu este de ajuns numai să își dorești, mai trebuie să și mai poți”.

L-am întrebat pe Dio ce îi place cel mai mult în această piață și ce nu îi place. Mi-a răspuns cu puțină tristete și îngândurare: „Îmi plac foarte multe lucruri în piață, nu îmi place că nu este ordonată, nu îmi place că e haos. Asta e piața, până la urmă eu tot aici am crescut. În această piață. Acest lucru îl vezi și la agențiiˮ.

În piață sunt tot mai puțini jucători care respectă regulile, care sunt transparenți și direcți. Ecrane digitale Majoritatea oamenilor din agenții/ furnizori se declară principiali și deontologici, când toată lumea știe că nu e așa. Mulți își câștigă clienții, contractele, prin diverse tertipuri, dar strigă în gura mare că au jucat conform regulilor, ceea ce nu este adevărat. „Iar acest lucru strică jocul, după părerea mea”, susține Dio. “Oamenii nu sunt direcți, businessul se face direct. Businessul ca să dureze se face transparent și direct. Eu am găsit câțiva oameni în piață cu care colaborez în acest sens, însă, din nefericire sunt din ce în ce mai puțini”.

Făcând o comparație cu piețele externe, în România sunt cele mai multe companii de OOH, cu excepția țărilor lumii a treia – Libia sau Kenya. „De exemplu în Serbia sunt 3-4, Ungaria 3-4, Bulgaria 3-4”.

Din această cauză s-a produs o mică zânzanie între agenții și companiile de OOH din România. Dau vina unii pe alții pentru haosul creat. Dio consideră că este vina tuturor jucătorilor pentru că unii aleg să colaborezeze cu cei care sunt cu 10 euro mai ieftini. „Ok, este economia de piață, dar în toate economiile de piață trebuie să exista niște reguli.”

La noi nu se respectă aceste reguli din mai multe cauze. „În primul rând, toată lumea crede că legea publicității este amânată. Greșit! A fost dată o OUG pentru un singur articol. În mod normal în București, astăzi, trebuie să fie panouri de 12 m2. Însă, o să vezi că sunt foarte multe de dimensiuni mai mari.”

De asemenea, legea publicității mai spune că distanța dintre panourile publicitare trebuie să fie de 50 m, „însă toată lumea le amplasează unde vrea și cum vrea și de dimensiunea pe care o vrea, iar cei responsabili de aceste reguli dorm. Toată lumea are anumite interese...”, susține Dio.

Întrebat dacă vrea să se respecte legea, în sensul că este dispus să o respecte împreună cu compania sa, Dio a răspuns clar și răspicat că: „Da, vreau să se respecte legea publicității. M-am săturat să tot văd că se vinde panoul cu 50 euro. De ce să nu-l vindem cu 800? Toată lumea zice că nu se poate... - acum avem n’șpe mii de panouri în București, nimeni nu le știe numărul, dar dacă am avea 2000?”

Daca ar fi mai puține panouri în București, ar fi mai scumpe, însă campaniile publicitare ar fi mult mai eficiente, iar mesajele acestora mult mai ușor de reținut.

Pentru anul 2014, Phoenix Media își propune să crească cu 10%. Are 14 angajați și o cifră de afaceri de 1,8 milioane de euro. Pentru acest an, planul este să monteze alte 12 ecrane digitale în București care va propulsa compania la un număr de 30 de ecrane și îi va apropia de mass-marketul pe care consideră Dio că trebuie să-l aibă, undeva între 30 și 45 de ecrane. După operațiunea București, există posibilitatea de o extindere serioasă în țară.

De asemenea, pe viitor, Dio Boacă se gândește să implementeze un proiect în parteneriat cu start-up-urile și nu numai: ˮO să mai facem niște premiere anul acesta la care încă lucrăm. Diferența este că noi lucrăm în continuu la ceva. Săracii mei colegi sunt terorizați de mine, eu vin cu ideea, vreau să implementăm, ei muncesc la implementare, eu deja m-am plictisit de ea și trec la alta ˮ.

Inspirația îi vine din piață, din tot ce îl înconjoară: „Când îți place foarte foarte foarte tare ceea ce faci îți vin și idei.ˮ

„OOH-ul a început cu mult timp în urmă”, spune Dio. „OOH-ul e de la faraoni, acesta va rămâne încontinuu. Prima oară a fost pe piatră, pe urmă a fost pe piele, apoi pe hârtie, pe lemn, ajungând la panouri, backlituri si TV Screen-uri. Ok, asta e evoluția, nu are nicio legătură cu durata. În orice piață va rezista. Mai mult sau mai puțin. Diferența o face managementul și compania propriu-zisă. Dacă poți să faci bani într-o piață nasoală bine, dacă nu, nu, trebuie să îți asumi niște riscuri. Trebuie să te joci cu risurile respective”, a menționat Dio.

Alte companii ce activează în această zonă sunt Vision Media, Inga Media, Media Advertising și Cocorul, care, din păcate, a intrat pe o pantă descendentă. Este o locație frumoasă, dar, care, încet-încet îmbătrânește și ea. „După părerea mea, Cocorul este invers proporțional cu zilele noastre, a intrat pe panta descendentă, pentru ca nu va mai fi în stare să schimbe acel ecran care costă în jur de 4 milioane de euro, în condițiile în care face 500 000 pe anˮ, a încheiat Dio Boacă, Managerul Phoenix Media.
sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare