Newsletter
Aboneaza-te la Newsletterul IAA
Ca sa stii mereu tot ce misca in industrie.
Si ai sinteza direct in inbox.

aboneaza-te

RSS Feed
Afla imediat ce apare nou in "Zoom"
Facebook
Like us on Facebook
Zoom - 29 Aprilie 2010
Friends Advertising, povestea unui banc de pești fericit

Friends Advertising, povestea unui banc de pești fericit

Friends Advertising a împlinit de curând şapte ani de existență în industria publicitară, aniversare sărbătorită printr-o petrecere cu prietenii. Sorin Trâncă, Creative Director și fondator Friends Advertising declară că este de abia la jumătatea a ceea ce își dorește să însemne agenția. Care este povestea din spatele călătoriei de șapte ani?

de Anca Muraru

Friends se declară o organizație neutră din punct de vedere al tensiunii externe, își propune mai degrabă să atragă oamenii, pentru că este mai multă valoare în a lucra împreună. Ideea lui Friends nu este despre a merge la o bere cu prietenul sau să fie acolo cel care te apără la bataie, ci e vorba de încredere. Născută sub semnul creativității unor seniori în publicitate, Friends şi-a întărit în timp această poziţionare şi lucrează la consolidarea ei pe principalele zone ale comunicării.

Și bancul de pești ce caută acolo?
V-ați întrebat vreodată care este legătura între prieteni, agenția Friends și bancul de pești ce îi reprezintă ca identitate vizuală? Sorin Trâncă a explicat de unde această idee și care este filosofia din spatele peștilor: „În momentul în care oamenii lucrează împreună, trebuie să lucreze în aceeași direcție. Dacă te uiți la un banc de pești în mișcare, ți se pare că e un singur organism. De aici pleacă povestea. Atunci când am zis Friends, credem în această poveste, și cred în continuare. Atunci când mai mulți oameni care știu meserie fac asta și apare o latură umană și de încredere între oameni, răspunsul este net superior. Friends exprimă poate cel mai bine acest mod de a congrega niște minți, de preferință, care știu ce fac. Un extra mile sau 1+1= 3, cam despre asta e vorba. Acel 1 care lipsește din adunare este, de fapt, legătura dintre cei doi. Bancul de pești exprimă, poate cel mai bine, vizual și metaforic, această formulă de a gândi”.

Și dacă mergem mai departe...de ce pești și nu altceva? „Pentru că peștii sunt un semn al discreției, pe care îl consider cea mai sănătoasă formă de a face această meserie. Eu nu cred că trebuie să apărem la Marcă Înregistrată și să spunem că noi am facut ceva. Noi nu semnăm spoturi din acest motiv, pentru că oamenii trebuie să creadă în brandul respectiv, nu în agenția de publicitate care a avut o ideea bună. Peștii mai exprimă și o filosofie la alt nivel: publicitatea trebuie făcută mai degrabă anonim. Totuși, cred că agențiile se pot exprima în mediul de business, în mediul lor de comunicare."

Dar, cum a început totul?
Sorin Tranca Friends Advertising s-a născut în 2003, când agenția era formată dintr-un nucleu compus din Sorin Trâncă și Bojan Spasic, echipă de creație ce lucra în această formulă deja de vreo cinci ani și, în momentul de față, se mândrește cu realizarea de a fi cea mai longevivă echipă de creație, aproximativ 12 ani.

Cei doi creativi au început să lucreze împreună în cadrul Graffiti BBDO, urmând patru ani la Tempo Advertising, iar în momentul plecării, din dorința de a rămâne în aceeași formulă, au format Friends. La puțin timp după, s-au mai atașat doi prieteni: Tic Nica și John (Cătălin Varbiu). În prezent, Tic Nica este Managing Partner la IMSG, iar Cătălin Varbiu se ocupă de agenția de BTL, sora lui Friends, Neon Entertaiment.

biblioteca Friends În tot acest timp, Friends nu s-a limitat la agenția de publicitate, ci a continuat să investească în proiecte, precum Biblioteca Fundației Friends for Friends, calendarul Friends, dar și mai important, a ajutat la nașterea unor companii pe lângă Friends: Neon Entertainment, Fabrik Media – o casă de producție publicitară, IMS Retail – furnizează servicii dedicate retailerilor (de la merchendising, mystery shopping, până la training la cerere), Patres – companie de branding și Velvet Media – shop de media.

Clienți și iar clienți
De-a lungul timpului, o multitudine de clienți au trecut prin agenție, doar în ultimii trei ani Friends lucrând pentru aproximativ 30 dintre aceștia, printre care: Unilever (Dero, Knorr, Delikat, Sunsilk, Omo, Dove, Rexona, Axe – dar şi proiecte de Trade Marketing), Canon Photo-Video CEE (cont regional), Tina R, Medrom, Intersnack, Euro 26, Gealan, Siemens România, Libra Bank, Fundaţia Copii Sănătoşi, Porsche Bucureşti Vest 2, Valrom, Eclipse Sat Londra, Fan Courier, European Drinks, Ţiriac Imobiliare, Adama, Sensiblu, Dimri International, Raiffeisen Evolution, ITV Rusia, Titanmar, Monopoly Media, Rigips, Say Shops, PSI Swaziland, A&D Pharma, Romfelt Real Estate, Cris-Tim și BuyBooks.

Sorin Trâncă povestește despre „debutul pe scenă”, pe care l-a avut Friends cu Unilever și Sunsilk: „Printr-o întâmplare fericită, ei căutau pe cineva care să lanseze brandul SunSilk în România. Agenția din Cehia m-a angajat să lucrez cu oamenii în care am încredere.” Un alt client de la începuturile agenției este European Drinks, care „ a înțeles care este valoarea creației, de transformare a unor branduri pe partea creativă”, dar și Canon România și Centrul Regional de la Viena pentru care în urmă cu câțiva ani au realizat o campanie ce a rulat în 16 țări, pe Ixus și Camcordere.

„Toți clienții noștri, cu extrem de puține excepții, sunt clienți pentru care lucrăm cu drag și spor atâta timp cât relația este de încredere. La fel de important este și faptul că n-am pierdut niciodată un client. Firește că sunt niște excepții, dar țin de partea de business, fie au fost preluați de cineva, fie dintr-un anumit punct de vedere, relația s-a răcit, s-a schimbat managementul sau nu au mai putut să capitalizeze ce am construit cu ei”, a completat Trâncă.

Nici 2009 nu a fost un an rău pentru Friends, când au câștigat noi clienți, pentru care au realizat deja proiecte precum: Rigips - în industria materialelor de construcții; rebranding și comunicare pentru proiectul Doamna Ghica, campania cu cel mai complex banner online din România; activare (două proiecte) în derulare pentru Dero (Unilever); campanie de lansare Buybooks.ro și rebranding pentru Pavilionul cu Cărți; o serie de proiecte de comunicare corporate și retail pentru A&D Pharma: Fundația Sensiblu, Clinicile Anima; campanii de comunicare și retail pentru Magazinele Say și rebranding-ul și packaging-ul Forzoso - pentru Cristim.

Dacă vorbim despre realizările Friends...Party Friends
... Sorin Trâncă a recunoscut că, deși înainte de a înființa agenția, a participat la nenumărate festivaluri, de când este în echipa Friends Advertising, a existat un singur an în care s-a hotărât să participe la Golden Drum, unde au și câștigat trofeul OpenAd Golden Drum TV Award cu un client al cărui nume Trâncă a preferat să nu îl menționeze, fiind un client care „a dat țeapă - a comandat ceva și nu a plătit. Nu vreau să particip la festivaluri, pentru că ele creează un climat de competiție destul de fals și o bulă în care oamenii nu își mai evaluează corect munca. Oamenii, când se duc la festival, nu sunt siguri că lucrarea lor e foarte bună si dacă sunt premiați acolo, ajung să creadă că lucrarea lor e mai bună decât este de fapt. Eu am găsit mai degrabă păguboasă chestia asta”.

Friends este mândră că, de-a lungul timpului, a câștigat pitchuri precum cel pentru Canon sau Siemens, a rebranduit cea mai importantă firmă de securitate din Rusia, dar și de pitchurile câștigate în Africa, cu organizația PSI Swaziland, unde s-au implementat niște proiecte, drept pentru care au făcut de curând un pitch în Zimbabwe, care ține de marketing social. „În interiorul organizației, munca noastră e recunoscută drept best practice, feedback-ul este pozitiv, dar cea mai mare mulțumire în aceste situații o reprezintă când poți ajuta niște oameni să nu moară”, a explicat Directorul de Creaţie.

Printre realizările Friends Advertising în cei șapte ani, Trâncă adaugă bucuria lui că a putut naște alte companii în jurul agenției, dar și latura de responsabilitate – Friends for friends. Trâncă nu omite nici alt tip de realizări ale agenției: „patru oameni s-au întâInit la Friends și au făcut doi copii – Flavia și Lala Flavia”.

„Peștii” din echipă
În cei șapte ani de activitate, echipa Friends a suferit modificări, astfel, dacă în primul an erau doar cinci oameni, în 2007 Friends număra 26 de oameni, iar per total, în toate companiile dezvoltate pe lângă, erau aproape 70 de oameni. Din cauza climatului financiar, chiar dacă la începutul lui 2008 erau 19 angajați, până la sfârșitul lui 2009, numărul a ajuns la 13.

Sorin Trâncă spune despre echipa lui că „este cea mai bună, în sensul că poate cea mai bună pe care am avut-o în ultimii ani, pentru că în ultima perioadă a trecut prin tot felul de formule – sunt oamenii pregătiți să fie ambasadorii unei astfel de atitudini de deschidere, transparență, încredere”.

Și cum nici Friends nu a fost ferită de problemele financiare ale perioadei pe care o traversăm, Trâncă recunoaște că „într-o piață tulburată, serviciile de creație sunt un lux. Puțini clienți își permit să plătească o creație în vremurile astea. Dacă nu adaugi o minte puțin mai strategică la povestea asta, în principiu nu se plătește la adevărata valoare”.
Un aspect care nu face ca lucrurile să fie atât de tragice este faptul că anumite linii de business au devenit independente, cum este Neon sau structura de la IMSG București, care istoric, pleacă din Friends, iar acum este pe cont propriu.

Sorin Trâncă recunoaște că „Friends a fost afectată cu unul din trei oameni. Semne de îmbunătățire se văd, este un trend ascendent, în primele trei luni ale acestui an. Anul acesta am angajat trei oameni, în afară de Cristi. Cristian Mesaroș este noul Managing Director al Friends, anterior ocupând poziția de CEO la Gregory’s. Cristian MesaroÈ

După șapte ani de la înființare, Sorin Trâncă consideră că Friends se află la jumătatea drumului ca proiecție și la 300% ca realizări. „Ce s-a întâmplat în anii ăștia a fost mai bine decât ce mă așteptam eu, dar din punct de vedere a ceea ce cred eu că ar trebui să fie Friends, cred că suntem la jumătate.”

Cu planuri de viitor ...
Sorin Trâncă spună că în următorul an dorește un produs mai bun și puțin mai inovativ decât până acum, mai transformator pentru business-urile care le dau voie, alături de dorința de a asigura un mediu și mai fertil. Cristian Mesaroș completază, spunând că este important să facă ceva sustenabil, să ofere și mai mult, să fie și mai buni.

sussus

  printeaza articolprinteaza articol     trimite unui prietentrimite unui prieten
Scrie parerea ta:
Nume:
Email:
http://   Website:
Comentariu:
Scrie in cifre numarul din imagine
Cod verificare