Centenarul la romani. De ce, aparent, suntem dezinteresati de subiect

Casa de audit comunicațional și marketing strategic „Fugașin & Partenerii” a lansat astăzi primul studiu ce măsoară interesul românilor față de temele „Centenar”, „Marea Unire” și „fotograful Unirii” în mediul online cu scopul de a pune la dispoziția opiniei publice și a autorităților o serie de concluzii care să ajute la înțelegerea situației și la conturarea unor strategii care până acum au întârziat să apară.

Echipa de analiză a corelat toate știrile apărute în ultimele 12 luni cu impactul acestora în social media și pe bloguri, măsurând apoi interesul societății civile și al autorităților față de temă independent de știrile „oficiale”. Monitorizarea include instituții, organizații neguvernamentale, persoane fizice dar și companii private.

Studiul oferă o privire de ansamblu asupra temei Centenare în rândul populației cu acces la internet, coborând apoi la nivelul inițiativelor publice și încheind cu analizarea unor situații concrete din instituțiile de stat versus inițiative private”, explică Florian Fugașin, fondatorul casei de audit comunicațional.

În cele peste 30 de pagini ale studiului arătăm interesul general față de Unire pentru a înțelege dacă românii sunt cu adevărat interesați de temă și care sunt nuanțele la care rezonează de fapt. Intrăm apoi în detalii analizând demersurile făcute în online de autorități și de societatea civilă în primele 3 luni ale acestui an pentru a vedea cine și cum acaparează comunicarea pe acest subiect. În secolul XXI mediul online încă reprezintă o necunoscută pentru autoritățile publice, dar nici companiile private nu au venit cu soluții inovatoare. Suntem convinși că radiografii ca aceasta vor ajuta în calibrarea eforturilor de comunicare”.

Al treilea nivel al studiului îl reprezintă analiza în detaliu a performanței paginilor de social media ale unor instituții de stat versus inițiative private în ultimele 30 de zile, scopul fiind acela de a demonstra că există potențial neexploatat prin asocierea comunicațională cu tema Centenarului.

Companiile private nu ar trebui să irosească ocazia asocierii cu această temă”, explică Fugașin, „mai ales dacă strategia le permite asocierea în inițiative comune care oferă o expunere de lungă durată în medii noi. Românii nu doar că privesc cu reticență, dar sunt deja sătui de inițiative patriotarde care nu lasă nimic concret în urmă pentru generațiile următoare. Din măsurătorile noastre reiese că o campanie publicitară derulată pe cont propriu sub umbrela Centenară este la fel de ineficientă ca și inițiativele anacronice ale autorităților. Dar există și alternative”.

Românii rezonează cu eroii noi, fără încărcătură politică

În afara unor comparații precum interesul românilor față de Centenar versus tema „Sibiu, capitală culturală”, studiul prezentat de „Fugașin & Partenerii” scoate la iveală și teme mai profunde cum ar fi faptul că românii sunt interesați de personaje istorice fără încărcătură politică, de eroi noi așa cum este „fotograful Unirii” Samoilă Mârza. Deși un personaj „de coloratură” cum este caracterizat de istorici, el crește în notorietate și interes cu fiecare lună, putând deveni un vector de interes prin asocierea în campanii.

Revenind la statistici, în ultimul an, cu toate dezbaterile publice referitoare la Centenar (articole în mass media, politicieni care trag semnale de alarmă,  edili care se plâng de bugetele tăiate etc.) media căutărilor online despre „Marea Unire”, Centenar și fotograful Unirii la un loc este de circa 37.560 / lună.
Din care 30.530 de români sunt interesați lunar doar de „Marea Unire” și subtemele conexe, în timp ce numai 5.820 sunt interesați de Centenar în medie pe lună. Din aceștia, 1.320 au fost interesați de temă doar pentru școală (referate, compuneri și eseuri).

Raportându-ne la cei 11.000.000 de români conectați la internet, din analiză reiese că dacă 3 români din 1.000 sunt interesați lunar de tema Marii Uniri, numai 0,6 din 1.000 sunt interesați de Centenarul propriu zis (de 5 de ori mai puțini).

Românii nu știu „câți ani sunt într-un Centenar”, cu atât mai puțin înțeleg sărbătoarea

Din cei 37.560 de români interesați lunar de temele analizate, 1 din 50 se întreabă în plin an centenar „CÂND a avut loc Marea Unire”, în timp ce 1 din 25 de români se întreabă „CINE a înfăptuit Unirea” și un procent similar se întreabă „CARE este semnificația zilei de 1 decembrie”.
Mai grav, 1 din 300 de români interesați de Centenar se întreabă „CÂȚI ANI sunt într-un centenar”. Un procent de 0,1% din cei 37.560 de români care caută lunar informații despre aceste teme nu știu „UNDE a avut loc Unirea de la Alba Iulia”!…  În total, 1 din 8 români care a căutat pe internet informații nu cunoaște însemnătatea marelui eveniment istoric!

Este un procent normal, ținând cont de faptul că în primele 3 luni ale anului românii au fost interesați conform Google Trends în ordine de de Exatlon (emisiunea difuzată de Kanal D), de Australian Open și de Calendar Ortodox, urmate de Simona Halep.

Dacă ne referim doar la Centenar, nu la Marea Unire în general, curiozitatea românilor este clar legat de semnificația istorică, nu de acțiunile/activitățile/evenimentele organizate în prezent sau de semnificația acestui eveniment pentru România anului 2018.

Cifrele arată în ce tip de manifestări și campanii merită investit

Am vrut să arătăm că se poate măsura dacă în anumite județe sunt mai eficiente campaniile de informare pe tema Unirii în timp ce în alte județe se pretează horele și discursurile”, explică Fugașin.

Casa de audit comunicațional lucrează deja și la o analiză detaliată a evenimentelor „centenare” derulate în fiecare județ în parte și eficiența acestora în rândul populației. La începutul anului 2019 va fi prezentat un nou raport care măsoară corelarea dintre:

1. bugetele publice alocate în fiecare județ,

2. inițiativele autorităților și instituțiilor de stat derulate sub umbrela Centenarului și

3. impactul eficienței acestora raportat la numărul de participanți anunțați de autorități.

Obținem astfel un indicator care arată cât a costat „atingerea” fiecărui român cu informație și cât de eficient a fost rezultatul.

 

Echipa casei de audit comunicațional și marketing strategic „Fugașin & Partenerii” este specializată în culegerea, analiza și corelarea volumelor mari de date din multiple surse oferind companiilor și instituțiilor strategii alternative de comunicare, inclusiv construirea de comunități în jurul unei cauze.
Aria de expertiză în mediul online și offline a partenerilor fondatori proveniți din medii diferite asigură acuratețea auditului proceselor interne de comunicare și a performanței campaniilor de marketing cu ajutorul unor instrumente proprietare.