Mergi la conținutul principal

Maria Predoiu: IAA are rolul de a sincroniza talentul cu dorinta si putinta

IAA Romania implineste anul acesta 25 de ani de activitate. Iata ocazia perfecta pentru a face o scurta introspectie in trecutul intregii industrii cu scopul de a pune corect bazele planurilor de viitor, fara a uita curajul, creativitatea, dar mai ales oamenii care ne-au sustinut.

Maria Predoiu conduce IAA in calitate de Presedinte din 2016 pana in prezent.

Cum a evoluat industria de marketing si comunicare din Romania in ultimii 25 de ani?

Industria de Marcom din Romania s-a dezvoltat in 25 de ani, ca alte industrii intr-un secol. Adica in ritm accelerat, trecand de la febra pionieratului, la inceputul anilor 1990, la profesionalizare prin legiferare si masurare la inceputul anilor 2000, apoi prin criza financiara si legislativa intre 2008 – 2015, intrand apoi intr-o etapa de maturitate, cu un accent puternic pe reinterpretarea rolului Marketingului (de la rol eminamente de business, la rol din ce in ce mai asumat de impact in societate, prin puterea brandurilor si a comunicarii de brand).

Care a fost rolul IAA in modernizarea si dezvoltarea industriei de Marcom in acesti 25 de ani?

IAA este prima asociatie profesionala din industria Marcom-ului romanesc (si printre primele asociatii de orice fel din Romania). De 25 de ani IAA inseamna voluntariat pentru binele industriei – adica a business-urilor, dar si a oamenilor din industrie sau din afara ei. Exemplele sunt multiple: de la implicare legislativa continua (de la Legea Publicitatii, la modificarea celebrei OUG 25), la educatie (prin Scoala IAA, IAA YP sau prin mai tanara AcademIAA) sau la inspirarea excelentei (prin Effie, Conferinta Globala IAA, Ziua Publicitatii sau Premiile de Excelenta).

Mai presus de orice, as zice ca IAA a creat in mod continuu contextul ca oameni valorosi, concurenti in viata de zi cu zi sau cu opinii puternic diferite, sa colaboreze eficient pentru a inspira si a facilita noile standarde in industrie. Iar intr-o societate aflata intr-o intensa polarizare, platformele de colaborare constructiva si echidistanta sunt rare si realmente valoroase.

Cum apreciezi viziunea IAA Romania – aceea de a transforma Romania intr-un Hub Global Creativ? Dar activitatea concreta?

Desigur ca sustin pe deplin aceatsa viziune. Romania = Hub Global Creativ inseamna inovatie, competitivitate internationala, talente recunoscute in cele mai exigente forumuri, crestere economica, satisfactia efortului apreciat. In lumea sportului, realizarile Simonei Halep, a gimnasticii, sau a nationalei de aur la fotbal au adus fantastic de multa bucurie. In lumea filmului, Palme d’Or adus acasa de Cristian Mungiu a creat un entuziasm general. Noi, industria Marcom-ului, avem extraordinara oportunitate de a ne canaliza creativitatea nativa din ce in ce mai mult spre exceptional, spre a stabili, de aici, noi repere in Marcom-ul international. Iar teritoriul este extraordinar de generos, caci modelam zilnic resursa inepuizabila a omenirii: Creativitatea.

IAA are rolul de a sincroniza talentul cu dorinta si putinta, de a inspira performanta de la cazuri izolate la cazuri multiple si frecvente. Si asta facem in mod foarte concret, ca o busola a comunitatii. Evidentiam posibilele directii (gazduim sau sprijinim evenimente reper pentru a inspira si a da curaj tuturor ca suntem capabili de exceptional), le facilitam prin colaborare legislativa si pregatim talentele viitorului Marcom romanesc prin AcademIAA, IAA YP si Scoala IAA.

In opinia ta, care dintre cele trei directii strategice – a) Educatie, b) Recunoasterea Valorilor/Evenimente, c) Partener de Dialog activ cu Autoritatile – ar trebui prioritizata?

Cele 3 directii sunt absolut interdependente. Nu putem construi fara vreuna dintre ele. Fara educatie, nu putem ajunge la exceptional. Fara a aduce in fata „Role Models” (prin Effie sau Premiile de Excelenta IAA), sau exemple „best of the best” la nivel global (prin Conferinta Globala Creativity4Better), nu stim care este standardul. Iar fara o comunicare autentica si constructiva cu autoritatile, indiferent de optiunile personale, nu putem inainta. Asadar, ne bucuram cand simtim implicarea industriei in aceste demersuri – fie ca e vorba de participare in juriul Effie (peste 100 de oameni cu super experienta din industrie), sau ca e vorba de mentorat pentru studenti in MentorIAA (40 de voluntari in timp record, pentru programul pilot). Si incurajam si de aici incolo mobilizarea constructiva a comunitatii Marcom.

Cu ochiul minții: cum vezi evoluand industria de marketing și publicitate în următorii ani?

Putem sa vedem viitorul in 2 moduri:

  • Ca spectatori – intimidati si pe alocuri paralizati de viteza schimbarilor tehnologice, demografice, sociale, legislative, economice la nivel global. E suficient sa accesam orice site de stiri sau orice pagina de social media sa ne simtim coplesiti de transformare.
  • Sau, putem noi insine sa fim creatori ai viitorului. Sa intelegem contextul si sa construim noi urmatoarea directie prin Marcom. De ce sa asistam ingrijorati la polarizarea societatii cand putem crea podul ce uneste (prin valori, prin educatie, de ce nu – prin acces la venituri)? De ce sa ne ingrijoreze ca specia umana va fi inlocuita de Artificial Intelligence cand putem gandi de acum modele functionale de colaborare? De ce sa fim panicati asistand pasiv la dezastrele ecologice cand putem fi forta care reverseaza trendul distructiv? De ce sa asistam neputinciosi la dramele copiilor ale caror parinti lucreaza departe cand putem sa transformam paradigma?

Personal, nu apreciez „hater-eala” de dragul „coolness-ului”/ apartenentei la un grup sau altul; sau propagarea panicii de dragul compasiunii „like-urilor”. In schimb, ma dedic si incurajez din plin implicarea activa in a slefui viitorul pe care ni-l dorim prin potentialul Marcom-ului.  De altfel aceasta dorinta de „driving & empowering positive change” sta si la baza Conferintei Globale IAA „Creativity4Better” ce aduce vorbitori impresionanti de la sustenabilitate, la educatie, la tehnologie, etc. www.creativity4better.com

În ce directii ai dori să evolueze IAA în următorii câțiva ani ? Cum crezi ca ar trebui IAA sa continue sa sustina industria?

Pe scurt: sa dea CURAJ.

IAA trebuie sa continue sa fie o asociatie reprezentativa a industriei, care sa sustina Marcom-ul nu doar ca rol esential in business, ci si ca rol esential in societate. M-as bucura sa vad peste cativa ani ca IAA a reusit sa inspire talentele Marcom-ului din Romania sa capete si mai mult curaj in a creste brand-uri ce transforma vieti in mai bine, in a provoca limitele creativitatii de aici, de la noi sau in a influenta tehnologia viitorului. Si cred ca e posibil – depinde de noi, de oameni.

Ce mesaj doriti sa transmiteti industriei la aniversarea a 25 de ani de IAA Romania?

La multi ani frumosi, creativi, exceptionali! Sa avem determinarea de a creste prin talentul nostru nativ, prin maturitatea de a ne sustine unii pe altii. Sa fim proactivi in a invata si a experimenta. Sa ne bucuram sincer ca avem norocul sa fim in aceasta breasla atat de dinamica si sa ii inspiram pe cei la inceput de drum sa ni se alature si sa savureze aceasta adrenalina zilnica a creativitatii.

Newsletter