Mergi la conținutul principal

Mihai Barsan: La varsta de 25 de ani, IAA Romania are impact si un mare potential in continuare

IAA Romania implineste anul acesta 25 de ani de activitate. Iata ocazia perfecta pentru a face o scurta introspectie in trecutul intregii industrii cu scopul de a pune corect bazele planurilor de viitor, fara a uita curajul, creativitatea, dar mai ales oamenii care ne-au sustinut.

De asemenea, o privire de-a lungul istoriei este necesara pentru a ne gasi cu totii forta motrice de a duce la indeplinire promisiunea transofrmarii Romaniei intr-un Hub Global Creativ.

Industria advertisingului si a comunicarii romanesti este una desi nu foarte indelungata, cu siguranta intensa, plina de provocari, schimbari si cu o evolutie accelerata.

Daca la inceputul anilor ’90 (’90-’92) au aparut primele agentii romanesti, la scurt timp au aparut si primii advertiseri globali (’92 -’94) si primele agentii de media (’94-’96), iar IAA Romania nu a intarziat sa apara inca din 1993. Ulterior au fost create si entitati care masoara, reglementeaza si ajuta instiutional actorii implicati, iar impreuna am creat si tot modificam de atunci in mod constant legea advertisingului – anii 2000.

In 2004 am avut prima Gala Effie in Romania, in 2007 a fost luat primul Leu la Cannes de catre o agentie romaneasca si tot in 2007 a aparut prima scoala de mini MBA-uri in domeniul comunicarii, brandingului si advertisingului – IAA School.

Am trecut impreuna si prin criza, am ramas impreuna si pe curba descendenta a bugetelor si a investitiei in publicitate, ne-am ridicat, ne-am scuturat si continuam impreuna in faza de revenire.

Acum nu ne ramane decat sa ne gandim la viitor, unul pe care sa-l putem prevede. Cum putem transforma aceasta dorinta in realitate? Continuand sa fim o industrie coagulata si lucrand impreuna la planurile de viitor.

IAA Romania si-a propus sa transforme Romania Intr-un Hub Global Creativ, iar pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie de eforturile cumulate ale tuturor membrilor si a intregii piete. Putem face asta inovand, fiind curajosi, colaborand si fiind vizibili prin campanii si proiecte creative, premiate, apreciate la nivel international. IAA Romania va fi acolo sa va sustina atat demersurile legislative, cat si pe cele creative, sa fie un incubator de talente si de inspiratie.

Asadar, pentru a retrai o parte dintre momentele importante ale industriei, am demarat un proiect editorial cu oameni care au schimbat istoria, o serie de interviuri cu Senatorii IAA, urmati de membrii ai Boardului si Presedinti, oameni ce reprezinta intreaga industrie si care ne vor da perspectiva potrivita pentru viitor.

Mihai Barsan, VP Marketing, Ursus Breweries, a condus IAA Romania in calitate de Presedinte in perioada 2014 – 2016. 

Mihai Barsan

“La 25 de ani de IAA Romania este important sa ne reamintim impactul pe care il avem ca industrie de marketing si comunicare.

Un impact deloc de neglijat, cand vedem ca IAA reuneste companii cu cifra de afaceri de peste 7 miliarde EUR si peste 45.000 de angajati, investind in comunicare aproximativ 500 mil EUR pe an, fiind unul din motoarele cresterii economice ale Romaniei. Cu 70% din PIB provenind din consumul populatiei, asupra cresterii caruia publicitatea are un impact extrem de important in mixul de marketing, studiile de impact aratand ca fiecare EUR investit in publicitate a adus o multiplicare de 5-6 EUR in PIB. Putem spune, fara sa gresim, ca in ultimii 25 de ani comunitatea marcomm a contribuit decisiv la dezvoltarea economica a Romaniei.

Deloc de neglijat este si impactul cultural, si ma refer in primul rand la cultura antreprenoriala si intraprenoriala. Industria publicitatii a fost si ramane una cu o cultura puternic antreprenoriala, fie ca vorbim de antreprenori pur-sange care si-au lansat afaceri in publicitate sau si-au extins afacerile cu ajutorul publicitatii, fie ca vorbim de intraprenori – oamenii cu initiativa din companii. In 25 de ani a crescut vizibil nivelul de profesionalizare din aceste domenii, si cu siguranta este unul din marile castiguri de care beneficiaza Romania si in urma eforturilor industriei de publicitate.

Ca asociatie a clientilor de publicitate, organizatiile media si agentiile de publicitate, IAA Romania si-a asumat un rol important. Si prin munca voluntara a membrilor sai, a performat la un nivel recunoscut pe plan global:

  • Prin studii de impact, ateliere, interviuri si evenimente ca Ziua Publicitatii, Premiile de Excelenta, Effie, IAA Romania este cel mai vocal sustinator in Romania al publicitatii ca motor de dezvoltare al companiilor si, deci, al economiei.
  • Scoala IAA este o initiativa fara echivalent pe plan global si a avut o contributie esentiala la formarea specialistilor in industrie, in cei peste 10 ani de existenta au trecut sute de profesionisti ai comunicarii dezvoltandu-si abilitatile de manageri de comunicare.
  • Eforturile de reprezentare a industriei de publicitate in relatia cu autoritatile guvernamentale si de reglementare s-au dovedit foare constructive in timp, incepand chiar cu legea publicitatii al carei co-autor este si pana la sustinerea financiara a evenimentelor globale organizate de IAA in Romania.
  • In fine, IAA Romania si-a asumat cu indrazneala rolul de a promova creativitatea romaneasca la nivel global. Cele doua Conferinte Globale IAA organizate la Bucuresti, impreuna cu impactul romanilor in dezvoltarea IAA Worldwide ca parte din Boardul global au adus un nivel de recunoastere al IAA Romania cu mult peste un “fair share” ce ar fi fost poate dat de comparatia pietei noastre de publicitate ca cifra de afaceri.

La varsta de 25 de ani, IAA Romania are impact major si un mare potential in continuare. Printre provocarile si schimbarile viitorului unei lumi din ce in ce mai complexe, avem nevoie in continuare de “thought leadership”, viziune si oamenii implicati voluntar ai IAA.

La multi ani, IAA Romania!”

Newsletter