Mergi la conținutul principal

Rolul industriilor creative în păstrarea libertății drepturilor consumatorului european

Statutul de cetățean european conferă o serie de drepturi consumatorilor români și din țările UE, pe care aceștia nu le cunosc și astfel, le exercită în mică măsură. Publicitatea înșelătoare este una dintre cele mai puțin cunoscute practici neloiale care încalcă drepturile consumatorilor din România, conform unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.

Comisia Europeană a lansat în anul 2019 #YourEUright, o campanie de informare publică privind drepturile consumatorilor din Uniunea Europeană. Inițiată de departamentul pentru Justiție și Consumatori (DG JUST) al Comisiei Europene, aceasta se desfășoară simultan în zece țări din Uniunea Europeană și se adresează în special tinerei generații, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie și sunt utilizatori activi ai rețelelor de socializare. În România, campania europeană este reprezentată de Asociația Pro Consumatori (APC), membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).

Consumatorii români, în calitate de cetățeni europeni, trebuie să își cunoască drepturile atunci când cumpără și folosesc produse și servicii, dar mai ales aceștia trebuie să fie informați despre modul în care pot să și le exercite. Cadrul legislativ european stabilește un set ferm de măsuri care să protejeze consumatorii atunci când întâmpină probleme cu comercianții.” a menționat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori (APC).

5 sfaturi pentru industriile creative privind respectarea drepturile consumatorului european

Camera de Comerț Internațională (ICC) reunește experți de top din lume din peste 42 de țări, pentru a reglementa și a oferi cele mai bune practici etice comunităților de marketing. Aceștia identifică problemele de marketing, preocupările din domeniul protecției consumatorilor și dezvoltă conținutul codului de marketing pentru a le aborda și expune industriei de marcom. Scopul acestui cod internațional este de a contribui la creșterea încrederii consumatorilor prin menținerea unor standarde etice ridicate, facilitându-le experților din domeniu accesul  la indicatoarele aplicabile la nivel global pentru dezvoltarea unor campanii de comunicare conforme din punct de vedere al eticii.

Industriile creative joacă un rol foarte important în păstrarea libertății drepturilor consumatorului european, de aceea este recomandat un set de bune practici în codul de marketing, de care să se țină cont, astfel:

  1. Toate comunicările de marketing ar trebui să fie legale, decente și oneste.

O “publicitate înșelătoare” induce în eroare sau poate să inducă în eroare persoanele cărora li se adresează. În cazul achizițiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce privește disponibilitatea produsului și a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să poată verifica pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, prețul afișat cu mențiunea dacă conține sau nu TVA-ul sau dacă acesta include și costul de livrare.

2. Comunicările de marketing care conțin comparații trebuie concepute astfel încât comparația să nu inducă în eroare și să respecte principiile concurenței loiale. Punctele de comparație ar trebui să se bazeze pe fapte care pot fi fundamentate și nu ar trebui să fie selectate în mod nedrept.

3. Comunicările de marketing ar trebui să fie veridice și să nu inducă în eroare consumatorul. În publicitatea înșelătoare pot fi lăudate produsele alimentare sau cele legate de sănătate, cu privire la cât de naturale sunt ingredientele din care sunt realizate. Un alt exemplu în acest sens, poate fi publicitatea care să sugereze că deținerea sau utilizarea produsului promovat va oferi copilului sau adolescentului avantaje fizice, psihologice sau sociale față de alți copii sau adolescenți, sau că lipsa produsului va avea efect opus.

4. Termenul „gratuit”, de ex. „Cadou gratuit” sau „Ofertă gratuită” trebuie utilizat numai în cazul în care:

  • oferta nu implică nicio obligație din partea consumatorului
  • singura obligație este de a plăti costurile de livrare, care nu ar trebui să depășească costurile estimate a fi suportate de către comerciant
  • se face legătura cu achiziționarea unui alt produs, cu condiția ca prețul acestui produs să nu fie mărit pentru a acoperi toate produsele sau o parte din costul ofertei

5. Comunicările de marketing nu ar trebui să includă niciun apel direct către copii pentru a-și convinge părinții sau alți adulți să cumpere produse pentru ei.

Ce pot face consumatorii atunci când sunt expuși la un mesaj ce prezintă informații false sau manipulatoare?

În calitate de cetățeni europeni, consumatorii au dreptul de a beneficia de publicitate veridică. În situația în care sunt sesizate astfel de practici comerciale neloiale din partea comercianților, aceștia pot contacta o organizație națională sau locală de protecție a consumatorilor pentru a contesta astfel de practici. În România, ANPC-ul (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) este organizația națională autorizată pentru prevenirea și combaterea practicilor care dăunează vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor.

Află mai multe despre drepturile europene și cum pot fi exercitate: www.europa.eu/youreuright/_ro

Surse: WFA, ICC.

Newsletter